I årets konsumentrapport tar Konsumentverket upp fastighetsmäklarbranschen. "Det finns i dag ingen reglering i Sverige för hur en budgivning ska gå till och okunskapen om tillvägagångssättet kan orsaka en onödig stress hos spekulanter", skriver myndigheten. Foto: FREDRIK SANDBERG/TT NYHETSBYRÅNI årets konsumentrapport tar Konsumentverket upp fastighetsmäklarbranschen. "Det finns i dag ingen reglering i Sverige för hur en budgivning ska gå till och okunskapen om tillvägagångssättet kan orsaka en onödig stress hos spekulanter", skriver myndigheten. Foto: FREDRIK SANDBERG/TT NYHETSBYRÅN
I årets konsumentrapport tar Konsumentverket upp fastighetsmäklarbranschen. "Det finns i dag ingen reglering i Sverige för hur en budgivning ska gå till och okunskapen om tillvägagångssättet kan orsaka en onödig stress hos spekulanter", skriver myndigheten. Foto: FREDRIK SANDBERG/TT NYHETSBYRÅN
Enligt Konsumentverket är det näst intill omöjligt att kontrollera misstänkt falska bud. "Misstankar, ofta obekräftade, om att det förekommer falska bud har funnits under många år. Det finns ibland en osäkerhet om budgivningen har gått rätt till, om alla bud tagits med och om de har varit seriösa", skriver myndigheten. Foto: Janerik Henriksson/TT NYHETSBYRÅNEnligt Konsumentverket är det näst intill omöjligt att kontrollera misstänkt falska bud. "Misstankar, ofta obekräftade, om att det förekommer falska bud har funnits under många år. Det finns ibland en osäkerhet om budgivningen har gått rätt till, om alla bud tagits med och om de har varit seriösa", skriver myndigheten. Foto: Janerik Henriksson/TT NYHETSBYRÅN
Enligt Konsumentverket är det näst intill omöjligt att kontrollera misstänkt falska bud. "Misstankar, ofta obekräftade, om att det förekommer falska bud har funnits under många år. Det finns ibland en osäkerhet om budgivningen har gått rätt till, om alla bud tagits med och om de har varit seriösa", skriver myndigheten. Foto: Janerik Henriksson/TT NYHETSBYRÅN
Enligt mäklarna är det ovanligt med oseriösa budgivare – men man vill ända skapa en större trygghet och ökad stabilitet på bostadsmarknaden. En av åtgärderna kan då vara bindande bud. Foto: Jon Olav Nesvold/NTB scanpix/TT NYHETSBYRÅNEnligt mäklarna är det ovanligt med oseriösa budgivare – men man vill ända skapa en större trygghet och ökad stabilitet på bostadsmarknaden. En av åtgärderna kan då vara bindande bud. Foto: Jon Olav Nesvold/NTB scanpix/TT NYHETSBYRÅN
Enligt mäklarna är det ovanligt med oseriösa budgivare – men man vill ända skapa en större trygghet och ökad stabilitet på bostadsmarknaden. En av åtgärderna kan då vara bindande bud. Foto: Jon Olav Nesvold/NTB scanpix/TT NYHETSBYRÅN

Mäklarnas krav: Inför lag på bindande bud

Publicerad

Här är mäklarnas krav:

Trygga budgivningen för både bostadsköpare och säljare – med bindande bud.

Nu vill man att regeringen utreder frågan.

– Det skulle ta bort spekulationer och misstankar, säger Erik Wikander på Mäklarhuset.

Enligt Konsumentverket är fastighetsmäklarområdet en problematisk marknad. I årets konsumentrapport tar myndigheten upp flera problem: bland annat lockpriser, okunskap om mäklarrollen och hektiska och oreglerade budgivningar.

I Sverige kan en bostadsköpare buda på flera olika objekt samtidigt – utan att sedan behöva stå fast vid sina bud. Dessutom finns inga krav på att en budgivare identifierar sig, vilket förenklar för oseriösa budgivare.

 

LÄS MER: LISTA: Så har bopriserna utvecklats i din kommun 

 

Det skapar en otrygghet på marknaden. Konsumenterna oroar sig för falska bud.

Fastighetsbyrån: "Stressad situation"

Det är en – för köpare – aningen skrämmande bild Konsumentverket målar upp.

Och mäklarna håller med om att något behöver göras. Budgivningen måste bli tryggare för konsumenterna.

 

LÄS MER: Nya siffror: Bopriserna sjunker i hela Sverige 

 

– I Sverige kan vi egentligen lägga hur många bud vi vill på hur många fastigheter som helst och sen har vi inget ansvar för buden. Det leder till en ganska stressad situation som är oerhört otrygg både för säljaren och köparen, säger Johan Engström, vd på Fastighetsbyrån.

 

"Budgivningen upplevs som otrygg av konsumenterna så bindande bud tror jag är väldigt positivt för både köpare och säljare och det skapar en trygghet i processen", säger Johan Engström på Fastighetsbyrån.Foto: Daniel Wester/Pressbild

 

Mäklarhuset: "Driver upp priserna"

Erik Wikander, vd på Mäklarhuset, är inne på samma spår.

– Vi ser att många går in i flera budgivningar samtidigt, och det är ganska naturligt. Men då är man också med och driver upp priserna, säger han.

Nu föreslår mäklarna bindande bud.

– Det är i budgivningen våra konsumenter känner sig som mest otrygga och har svårast att förstå processen, säger Johan Engström.

 

LÄS MER: Bostadsmarknaden i Stockholm dyker

 

Bindande bud skulle öka tryggheten – och oron för riggade budgivningar.

– Vi har tittat på Norge och Danmark där man har olika varianter av bindande bud. Det gör att köparen verkligen har tänkt igenom budet och att säljaren förstår att det är skarpt och genomtänkt, säger Engström.

Fastighetsbyrån har redan infört identifiering med mobilt bank-id för att hålla oseriösa budgivare borta.

Mäklarnas krav på regeringen

Erik Wikander på Mäklarhuset föreslår en bortre tidsgräns för bindande bud.

– Det skulle i alla fall dämpa de hetsigaste budgivningarna i storstäderna om man satte en tidsgräns på till exempel 24 eller 48 timmar. Det ger stabilitet, trygghet och kan dämpa den osunda ökningen från utgångspris till slutpris, säger han.

 

Enligt Erik Wikander på Mäklarhuset finns en oro bland många köpare att säljarnas kompisar lägger oseriösa bud."Bindande bud gör att säljaren vet att alla de som är med i budgivningen har den formella avsikten att köpa. Och de andra som är med i processen kan känna sig trygga", säger han.Foto: Pressbild/Mäklarhuset

 

Mäklarna vill nu att frågan utreds på regeringsnivå.

– Jag hoppas att det når fram till politikerna och att de känner en tidspress att agera, säger Wikander.

 

Konsumentverkets förslag på åtgärder

• Inrätta en konsumentbyrå för bostadsköp.

• Låt Fastighetsmäklarinspektionen utöva tillsyn över mäklare och mäklarföretag.

• Ge Fastighetsmäklarinspektionen rätt att utfärda föreskrifter.

• Mäklarna bör ge viktig information till alla spekulanter och visa tydligt vem som står för informationen i objektsbeskrivningen.

För att komma till rätta med lockpriser bör mäklarna anger ett bedömt marknadsvärde vid annonsering.

Se över om budgivningsprocessen bör regleras.

• Mäklaren bör kontrollera budgivares identitet och lämna över budgivningslistan innan köparen och säljaren skriver ett bindande avtal.

Ge alla deltagare i budgivningen en avidentifierad budgivningslista.

• Se över lagstiftningen om bostadsrätt.

• Inför ett centralt och offentligt bostadsrättsregister för att öka tryggheten kring pantsättning.

• Anpassa fastighetsmäklarlagen så att den passar vid förmedling av planerade bostäder.

Källa: Konsumentverkets konsumentrapport 2017

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen