Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Mäklarens uppmaning till kunden: ”Samla stake”

Max Karlsson: ”Under måndagen ringde han mig tolv gånger totalt och så fick jag ett sms.”Foto: Privat
När Max Karlsson var i kontakt med det aktuella mäklarkontoret fick han som svar att de skulle prata med den aktuella mäklaren – men han fick ingen ursäkt för bemötandet.Foto: Privat

När Max Karlsson ställde in ett möte med mäklaren fick han ett obehagligt bemötande:

Tolv missade samtal – och en uppmaning om att "samla stake".

– Det var en surrealistisk upplevelse, säger Max Karlsson.

Nu beklagar Länsförsäkringar fastighetsförmedling det inträffade.

Max Karlsson, 22, och hans sambo bor i Stockholm och har funderat på att sälja sin lägenhet. Via sajten hittamaklare.se kom de i kontakt med en mäklare från Länsförsäkringar och bokade in ett första möte för värdering och offert.

Mötet skulle ha ägt rum i lördags. Men Max Karlsson blev tvungen att ställa in på grund av en familjeangelägenhet. Han avbokade i god tid och det var inga konstigheter. I alla fall inte till en början – men efter helgen blev mäklaren som förbytt, berättar Max Karlsson.

 

LÄS MER: Lyxbygge vinstvarnar – projekt stoppas 

 

Mäklarens arga sms till Max

– Under måndagen ringde han mig tolv gånger totalt och så fick jag ett sms, säger han.

Där stod det:

"Hej Max, jag kommer ringa till dess du har samlat stake för att ge mig ett svar".

 

"Det var ett obehagligt sätt att försöka pressa till sig ett möte", säger Max Karlsson om mäklarens sms.Foto: Privat

 

Max Karlsson hade lovat att återkomma i början av veckan, men hann inte ta kontakt innan mäklaren började ringa. Max Karlsson upplevde bemötandet som obehagligt.

– Jag blev chockad och svarade att jag inte förstod vad han menade och att jag inte uppskattade tonen, säger han.

Då fick han ett nytt sms, där det stod:

"Jag skulle uppskatta lite uppriktighet" och "Du kan åtminstone berätta om du valt att gå vidare med en annan mäklare eller kommit på andra spår så jag slipper lägga ner tid på att ringa dig".

 

Max Karlsson registrerade sig på sajten hittamaklare.se, en gratistjänst där man kan få offerter från flera olika mäklare. "Så att han har betalat pengar har ingenting med mig att göra, vi har bara haft ett första samtal". säger Max Karlsson om mäklaren – som han aldrig har träffat.Foto: Privat

 

Vittnar om liknande upplevelser

Max Karlsson bad mäklaren att inte kontakta honom mer och har nu pratat med arbetsgivaren Länsförsäkringar. Han tänker också anmäla mäklaren till Fastighetsmäklarinspektionen (FMI).

 

LÄS MER: Panik före inflyttningen i omtalade husprojektet 

 

Max Karlsson har berättat om sin upplevelse på Twitter. Där har han fått enorm respons – och flera personer har delat med sig av egna mäklarerfarenheter.

– Många upplever en hets från mäklare väldigt tidigt, så jag funderar på om det har med bostadsmarknaden att göra, säger Max Karlsson.

Länsförsäkringar: "Ska inte jobba så här"

På Länsförsäkringar säger Per Sangrud, PR- och kommunikationsansvarig, att man tar händelsen på allvar.

– Det här är inte i enlighet med hur man ska bete sig. Vi ska nu ha ytterligare dialog med kunden och tala om för mäklaren att så här ska vi inte jobba, säger han. 

 

Från Länsförsäkringars sida uppmanar man kunden att först och främst ta en dialog med mäklaren – därefter ta kontakt med Mäklarsamfundets ombudsman eller skicka en formell ansökan till FMI.

 

Kan det här leda till att mäklaren får gå?

– Inte enligt de signaler jag har fått, men det förminskar inte viktigheten i att markera att vi inte jobbar så här.

Per Sangrud säger att det för Länsförsäkringar är viktigt att både köpare och säljare känner sig trygga i affären.

– Alla vi har kontakt med ska känna sig trygga i en bostadsaffär. Får vi signaler på att det inte är så tittar vi på det och utreder.

 

LÄS MER: FI vägrar backa om nya amorteringskrav

 

Mäklare får jobba hårdare

Har trycket ökat på mäklarna i och med att marknaden har bromsat in?

– De signaler vi får från mäklarna är att marknaden skiljer sig åt efter sommaren. Förväntningarna kunderna har på vad de ska få i slutpris rimmar inte alltid med hur marknaden ser ut. De signaler jag får är att de får mäkla mer, de får jobba hårdare.

Är mäklarna mer pressade i dag?

– Jag tycker att man kan vända på det. Vi har historiskt sett haft en bra marknad de senaste åren men nu får mäklarna vara mer aktiva.

Hur aktiv får man vara i en affär? Som här, där mäklaren har ringt tolv gånger.

– Det låter inte sunt, man ska inte ringa en person tolv gånger om det inte är något speciellt. Men det är upp till varje mäklare att ta ansvar för att kunden blir nöjd.

Enligt Per Sangrud har man på Länsförsäkringar inte sett att antalet klagomål på mäklare har ökat i takt med att marknaden svalnat av.

Expressen har sökt mäklaren och det lokala mäklarkontoret, som hänvisar till kommunikationsansvarig.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!