Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Lyxväskan som liknar Ikeas 5 kronors-kasse

Lyxmärket Balenciagas väska väcker skratt – den är nämligen väldigt lik Ikeas klassiska shoppingpåse.

Den kostar dock 20 000 kronor mer än den populära budgetversion. 

– Vi är djupt smickarde av att Balenciagaväskan liknar den ikoniska hållbara blå Ikeabagen, säger en företrädare för möbeljätten till Today.  

Det franska Lyxmärket Balenciaga har fått många att skratta efter att de lanserat sin shoppingväska. Varför? Jo, för att den blåa kassen är misstänkt lik den svenska möbeljätten Ikeas klassiska shoppingpåse. 

Det skiljer dock lite i pris. Ikeas kasse som heter "Frakta" får du för fem kronor. Vill du ha Balenciagas version får du punga ut med närmare 20 000 svenska kronor, skriver Today.  

20 000 kronor går ”Ikea-väskan” loss på.

 

I produktbeskrivningen berättar företaget att den extra stora shoppingväskan är tillverkad av blått, rynkigt glaserat läder. Inte riktigt som Ikeas verison med andra ord, och Balenciagas bag har även fått en guldig logo för extra lyxig stämning.

Ikea: "Vi är djupt smickrade" 

Det går såklart inte att slå fast huruvida designern hämtat inspiration från Ikea eller inte, enligt Today vill de nämligen inte uttala sig. Ikea ska däremot ha uttalat sig och berättat att de känner sig smickrade över liknelsen. 

"Vi är djupt smickrade av att Balenciagaväskan liknar den ikoniska hållbara blå Ikeabagen för 99 cent. Ingenting slår mångsidigheten av en stor blå bra väska!" ska Ikea ha svarat Today över mail. 

 

Teenvouge skrattar också gott åt liknelsen och skriver att Balenciaga känner igen en kundfavorit när de ser en. Vogue menar att kassen alltid varit en av de bästa shoppingupplevelserna på Ikea och att den blå färgen matchar perfekt med vad du än har på dig. 

"De två väskorna har samma klara kungsblåa ton, samma form, vida band och enorma storlek."

Shoppingväskan blev butiksföremål 

I själva verket är det så att Ikeas klassiska bag från början var gul. En företrädare för möbeljätten har berättat för Today att grundaren Ingvar Kamprad hoppades att besökarna skulla kunna bära alla sina shoppingprodukter i dem. Den blev sedan så populär att den nu går att handla i butiken.   

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!