Flera medier har rapporterat om hur brittiska Burberry har bränt upp produkter det senaste året. Lyxmärket ska ha förstört kläder, accessoarer och parfym till ett värde av 28,6 miljoner pund, skriver bland annat brittiska Metro.
Det motsvarar över 330 miljoner kronor.
Eller, enligt Metro, över 20 000 trenchcoats från det brittiska märket – som är känt just för sina klassiska trenchcoats.
Burberrys förklaring
Orsaken till att Burberry bränner produkter är att företaget producerar mer än det kan sälja. Efterfrågan matchar inte utbudet. Metro skriver att värdet av Burberrys överblivna produkter har ökar med 50 procent på två år – och att det är nästan sex gånger större än det var 2013.
LÄS MER: Stjärndesignerns kritik – mot modeindustrin
Burberrys förklaring är att man inte vill att de oönskade produkterna säljs på den grå marknaden, där de riskerar att hamna i fel händer och kan förfalskas. Bolaget säger också att metoden med att bränna produkter är utbredd inom klädindustrin. Dessutom säger sig bolaget utföra själva processen på ”ett ansvarsfullt sätt”, där man tar vara på energin.
Det finns dock uppgifter inifrån branschen om att det brittiska lyxmärket bränner kläder för flera miljoner för att förhindra att de prisdumpas – och därmed skulle kunna köpas av ”fel personer”, skriver Metro.
Omfattande kritik mot Burberry
På Twitter har inte kritiken låtit vänta på sig. Burberry anklagas vara snobbigt som försöker förhindra att fattigare personer kan bära deras kläder, och för att inte bry sig om miljön. Utöver det undrar aktieägare varför inte de har fått förfrågan om att köpa upp restlager, skriver Dagens industri.
LÄS MER: H&M-anställda i New York kräver bättre jobbvillkor
Tidningen skriver också att Burberry inte är ensamt om att bränna kläder. Burberry säger att metoden är vedertagen inom branschen, och det har tidigare avslöjats att även Nike och Ricemont använder sig av samma lösning.
I höstas avslöjade också SVT:s Uppdrag granskning att svenska klädjätten H&M varje år bränner tonvis med kläder.