Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Lyxkonsumtionen ökade globalt 2019

Senaste nytt från Di-TV.
Lyxkonsumtionen ökade framför allt i Kina.Foto: SIPA ASIA/SHUTTERSTOCK / SIPA ASIA/SHUTTERSTOCK SHUTTERSTOCK
I Europa ökar andrahandshandelnFoto: NTB scanpix

I Sverige är det mer populärt med låga priser. 

Men globalt så går trenden upp i att spendera pengar på lyxhandel, rapporterar SVT Nyheter.

Och det är framför allt Kina som står för ökningen.

– Det har varit en otroligt märklig utveckling, säger Sofia Ulver, konsumtionsforskare på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet till kanalen. 

I Sverige är lågprishandeln populär och detaljkedjorna säljer mest. Men globalt sett är trenden den motsatta, då ökar lyxkonsumtionen.  Det har gjort att börsvärdet ökat för de företag som koncentrerar sig på de rikaste.

– Det har varit en otroligt märklig utveckling. Det är som att hela jorden plötsligt överbefolkades av en pengastinn medelklass som kunde spendera på just sådan här lyx som man tidigare har tycker att överklassen bara var värd, säger Sofia Ulver, konsumtionsforskare på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet till SVT nyheter.

Lyxkonsumtionen ökar

2019 ökade lyxkonsumtionen med 4 procent och omsatte 1,3 biljoner euro globalt. Men det är inte en trend i alla länder. Kina står nämligen för 90 procent av ökningen, enligt konsultfirman Bain & Company.

I Europa var ökningen mindre, där låg den på en procent. Det var framför allt konsumenterna i Spanien och Storbritannien som valde att lyxa till handeln.

– Det stöder den allmänna uppfattningen om att det är medelklassen som fram till nu har fortsatt att öka i Asien som har lett till att lyxkonsumtionen ökat. 

Men i Europa ser konsumtionen annorlunda ut. 

Enligt Sofia Ulver går tillväxten ner och lyxmärkerna satsar på asiater i stället för européer. Hon säger att den privilegierade medelklassen i Europa för länge sedan har börjat tycka att den sortens varumärken är ganska ointressanta. 

– Man ser det lite som en nyrik blingbling-konsumtion. Som man inte alls vill identifiera sig med i den klimatvarnade verklighet vi lever i, säger hon till SVT nyheter.

En annan typ av konsumtion som ökar är andrahandhandeln. Den klimatvärnande marknaden ökade med 36 miljarder euro 2019.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!