Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Löftet: Chaufförerna förlorar inte jobben – trots nya tekniken

Einrides vd Robert Falck gästade senaste avsnittet av fordonsprogrammet Di TV Motor.Foto: Di TV
Einrides själkörande lastbil T-pod.Foto: Skärmdump, Di TV
Robert Falck, grundare och vd EinrideFoto: Di TV

Det svenska företaget Einride har tagit täten i racet kring autonoma lastbilar.

I senaste avsnittet av Di TV Motor berättar grundaren och vd:n Robert Falck om satsningen.

Han utlovar bland annat att chaufförerna inte kommer förlora jobben - trots nya tekniken.

Tidigare i år stod det klart att Göteborgsföretaget Einrides själkörande lastbil T-pod ska få trafikera en allmän väg i Jönköping. Företaget, som samarbetat med fraktföretaget DB Schenker, har testat fordonet på ett inhägnat område sedan november i fjol. Men sedan ett par månader tillbaka finns tillstånd för den förarlösa lastbilen även på allmän väg.

I det senaste programmet av Di TV Motor gästade Einrides vd Robert Falck och berättade om satsningen och hur det svenska bolaget har tagit täten med autonoma lastbilar.

- Vilja och ambition och fighting spirit utklassar många gånger funding och överlägsna resurser. Det kan bara härledas till vårt fantastiska team, säger han.

Hur mycket har det här kostat er?

- Vi har gjort det här på ungefär 10 miljoner euro.

Från idé till verklighet på tre år, vad har varit den svåraste utmaningen?

- Det här är någonting nytt, ett helt nytt koncept, ett nytt sätt att tänka på transport. Det har egentligen varit den största utmaningen för det kräver att man kan visa upp ett helt nytt sätt att tänka, helt ny typ av fordon och att förklara det har inte alltid varit lätt.

Många förare kommer förlora jobbet med den här nya automatiseringen?

- Jag skulle säga att man kommer skapa nya jobb. För min del är det snarare ger lastbilschaufför en ny typ av jobb. Det kommer behövas en otrolig mängd operatörer och en otrolig mängd nya typer av jobb. Tittar man historiskt på den här omställningen är det snarare att man skapar nya typer av jobb än att det ger ett nettonegativt impact på samhället i stort.

Svenska lastbilsuppstickaren Einride har nu fått ut sin självkörande lastbil på allmän väg

Lastbilen T-pod färdas i dag i fem kilometer i timmen och tillståndet som beviljats för att köra på allmän väg gäller bara 100 meter. Fordonet kommer köra mellan DB Schenkers lager och terminal. 

Se hela intervjun med Robert Falck här:

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!