Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Livsmedelsjättens nya prognos: Dyrare mat

Axfood redovisar en stark rapport. Hemköp haltar dock efter. Foto: Pontus Lundahl / TT NYHETSBYRÅN
Willys ingår i Axfood, som nu tror att maten kommer att bli dyrare under 2017. De vill dock inte säga något om 2018. Foto: Fredrik Sandberg / TT NYHETSBYRÅN

Axfood ökar sin omsättning, med Willys i spetsen.

Nu vänder livsmedelsjätten blicken framåt – och tror på stigande matpriser framöver.

"Vi uppskattar att matinflationen 2017 kommer hamna kring 2 procent", står det i en färsk rapport.

Hur mycket pengar lägger ditt hushåll på mat varje månad?

Axfood, som ägare bland annat Willys och Hemköp, redovisar ett rörelseresultat på 604 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2017.

Det är bättre än väntade 591 miljoner – och en ökning jämfört med fjolårets 599 miljoner kronor.

 

LÄS MER: Miljardärer betalar lägre skatt än Willys-kassörska 

 

Axfood gör bra resultat

Axfoods försäljning i de olika dagligvarukedjorna uppgick till 11,6 miljarder kronor – något bättre än väntat. Det är också en rejäl ökning med 7,7 procent från 10,7 miljarder kronor under motsvarande period i fjol.

Livsmedelsjätten upprepar nu sin prognos om att rörelseresultatet för helåret 2017 kommer att vara "i linje med" 2016 års utfall på 1,9 miljarder kronor.

Bolaget står också fast vid prognosen om att investeringarna 2017 uppgår till 800-900 miljoner kronor.

I rapporten framgår det också att Axfood tror på stigande matpriser framöver. Något som går i linje med Statistiska centralbyråns senaste siffror för konsumentprisindex, som visar att inflationstakten på livsmedel ligger på 2,7 procent.

 

LÄS MER: Därför har Lidl blivit ett stort hot mot Ica

 

Axfood tror på högre matpriser

"Vi uppskattar att matinflationen 2017 kommer hamna kring 2 procent och upprepar bår prognos för helåret", skriver Axfood i sin kvartalsrapport. Tidigare prognos var en inflation inom spannet en-två procent.

Det är främst Willys som driver upp Axfoods resultat, medan det går sämre för Hemköp. I sitt vd-ord skriver koncernchefen Klas Balkow att flera olika åtgärder kortsiktigt belastar Hemköps resultat – men att de långsiktigt kommer att främja Hemköps utveckling.

 

NYHETSBYRÅN DIREKT/EXPRESSEN

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!