Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Fastighetsmäklarna med flest nöjda kunder

Svensk Fastighetsförmedling har 67,7 i kundbetyg, i SKI:s undersökning. Foto: DN / TT NYHETSBYRÅN
Fastighetsbyrån har 65,6 i kundbetyg i SKI:s index. Foto: FREDRIK SANDBERG/TT / TT NYHETSBYRÅN

Här är listan på fastighetsmäklarna som får högst och lägst betyg av kunderna. 

Den växande kretsen av missnöjda kunder klagar bland annat på för stor skillnad mellan utgångs- och slutpris. 

– Den här tredjedelen är extremt missnöjda och drar ned hela branschens kundbetyg, säger Johan Parmler, vd för Svenskt Kvalitetsindex, SKI. 

Svenskt Kvalitetsindex, SKI, presenterade under måndagen sin årliga undersökning om kundnöjdheten hos olika fastighetsmäklare.  

LÄS MER: Rekordmånga mäklare krigar om bostäderna

Fler missnöjda kunder i mäklarbranschen

Indexskalan går från 0 till 100, och visar att snittvärdet på kundnöjdheten i mäklarbranschen har sjunkit till 66,1 från förra årets 68,4. 

Länsförsäkringar toppar undersökningen med en kundnöjdhet på 71,3 i indexet medan mäklarfirman Bjurfors ligger på botten med 60,3. 

Samtliga mäklares kundnöjdhet har sjunkit sedan förra året – förutom Skandiamäklarna som har ett kundnöjdhetsindex på 70,3. 

Svensk Kvalitetsindex index över kundnöjdhet hos olika fastighetsmäklare. Foto: SKI

LÄS MER: Var fjärde bostad säljs under utgångspriset

"Extremt missnöjda" drar ner snittbetyget

Intervjuerna genomfördes under maj 2018. Totalt intervjuades knappt 1 100 personer som köpt eller sålt en bostad det senaste året. 

En tredjedel av bostadsintressenterna tycker att det är för stor skillnad mellan utgångspris och slutpris vilket orsakar mycket missnöje – särskilt i storstäderna. 

– Den här tredjedelen är extremt missnöjda och drar ned hela branschens kundbetyg, säger Johan Parmler, vd för SKI, i ett pressmeddelande. 

Johan Parmler, vd för SKI. Foto: SKI

De mest missnöjda kunderna återfinns också i storstäderna. 

– Det vi ser är att mäklare på mindre orter i större utsträckning har lyckats bygga upp känslan att de månar om sina kunder och att man kan lita på sin mäklare. Närhet och engagemang är ett vinnande koncept.

SKI kopplar även de sjunkande siffrorna till den turbulenta bostadsmarknaden, med glesare besökta visningar, avsomnade budgivningar och höstens prisfall. 

LÄS MER: Sveriges dyraste våning reas ut – sänks 7 miljoner

Företag med under 60 i betyg är illa ute

Fem olika drivkrafter ingår i analysen av kundnöjdhet och lojalitet: prisvärdhet, image, förväntningar och produkt- och servicekvalitet. 

Just prisvärdheten är inte lika drivande för fastighetsmäklarna som toppar listan, enligt SKI. 

–  Det indikerar att både Länsförsäkringar Fastighetsförmedling och Skandiamäklarna har skapat en annan typ av mervärde, exempelvis genom god image och service. Även Svensk Fastighetsförmedling får bra betyg på service, säger Johan Parmler. 

Svensk Kvalitetsindex erfarenheter pekar på att företag med betyg under 60 i kundnöjdhet har stora svårigheter att motivera sina kunder att stanna kvar hos sig, medan företag som har betyg över 75 visar på en stark relation till kunderna. 

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!