Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Lindex nya vd vände raset för klädkedjan

Susanne Ehnbåge, vd för Lindex, vill uppmuntra människor att ta till vara sina kläder bättre.
Foto: Lindex/Anna Sigvardsson

Hon har vänt den negativa utvecklingen och fördubblat resultatet.

Nu berättar Lindex nya vd Susanne Ehnbåge om svårigheterna den första tiden på jobbet, planerna att stänga ytterligare butiker – och hur företaget ska uppmuntra människor att köpa mindre kläder.

– Vi vet att det finns allt för mycket i garderoben som aldrig används, säger Susanne Ehnbåge.

Den nordiska modekedjan Lindex kämpade sig igenom ett tufft år 2017 som bland annat innebar nedskärningar, besparingar på 100 miljoner kronor och en vikande försäljning.

Men när siffrorna för 2018 presenterades i början av februari i år var situationen betydligt ljusare.

Sedan företagets nya vd Susanne Ehnbåge tillträdde i augusti ifjol har rörelseresultat mer än fördubblats jämfört med året innan och landade på 298 miljoner kronor samtidigt som försäljningen ökade med 3,6 procent.

– Enkelt uttryckt så har det med tre delar att göra – vi har haft möjligheten att öka omsättningen, det vill säga ökade intäkter, vi har lyckats minska reavarorna jämfört med året innan och vi har också en bättre kostnadskontroll det här året, säger Susanne Ehnbåge.

”Vi vet att det finns allt för mycket i garderoben som aldrig används.”
Foto: TT

Planerar stänga butiker

Den 39-åriga göteborgskan har en bakgrund på Siba och som vd för hemelektronikföretaget Netonnet, där hon framför allt fokuserat på e-handel. Målet nu är att utveckla Lindex digitala plattformar och försäljningen på nätet.

– E-handeln är ett prioriterat område där vi lägger väldigt mycket krut. Vi byter e-handelsplattform det här året, vi kommer byta vårt logistikcenter, vi kommer utöka sortimentet för våra e-handelskunder – så det är en mängd action som vi tror är rätt för våra kunder, säger Susanne Ehnbåge.

Konsekvensen blir att antalet fysiska butiker krymper och det kan finnas risk för att anställda sägs upp.

– Vi förväntar oss att vi kommer ha något färre butiker totalt sett, men vi kommer också öppna nya butiker – placeringen och rätt kundutbud är oerhört viktigt, säger Susanne Ehnbåge.


Foto: Lindex

Ehnbåge: Svår jargong på jobbet

Klädkedjan har valt att hålla årets klädkollektion mindre trendig än tidigare för att på så vis locka fler kunder.

– Vad jag förstått blev det lite för komplicerat året innan, med svårburna plagg och för hög modegrad. Nu har vi träffat mer rätt för vår Lindexkund, säger Susanne Ehnbåge.

Hon medger samtidigt att hon inte har någon närmare kunskap om mode, och att det därför blev flera krockar under de första veckorna på jobbet då hon inte förstod alla branschtermer:

– Man har en viss jargong i ett bolag med ord som alla känner till, men som man själv är ny på.

Susanne Ehnbåge nämner kampanjuttrycket ”t3b2” – ta tre betala för två – som exempel.

– För mig var den inte given mina första dagar här, det är ett Lindexuttryck.

”Nu har vi träffat mer rätt för vår Lindexkund.”
Foto: Lindex

Uppmuntrar kunderna att köpa mindre kläder

Förhoppningen för 2019 är att de goda resultaten med en ökad försäljning ska fortsätta. Trots det jobbar Lindex med att ta fram en strategi som går ut på att kunderna ska handla mindre kläder.

– Vi tittar på hur Lindex kan hjälpa våra kunder med att verkligen använda sin garderob, att de produkter man köper blir hållbara i längden och nyttjade, säger Susanne Ehnbåge.

Företaget erbjuder redan i dag kunderna att lämna in gamla Lindexkläder för återanvändning och vill även uppmuntra dem att ta till vara de kläder de köper. Den hållbara satsningen innebär också att se över transporter för att undvika onödiga utsläpp.

– Vi lanserar en ny hållbarhetsambition under året  som omfattar vår påverkan i hela vår värdekedja, säger Susanne Ehnbåge.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!