Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Ligor kapar ditt Bank-ID när du betalar räkningar

Sedan ett par månader tillbaka har en bedrägerimetod för att kapa Bank-ID skrämt upp storbankerna. Och efter löning blir du ett extra tacksamt offer. Foto: JESSICA GOW/TT / TT NYHETSBYRÅN
Sedan ett par månader tillbaka har en bedrägerimetod för att kapa Bank-ID skrämt upp storbankerna. Och efter löning blir du ett extra tacksamt offer. Foto: PER WISSING / PER WISSING GT/EXPRESSEN
Jan Olsson, polisens nationella bedrägeriexpert. Foto: POLISMYNDIGHETEN / PRESSBILD

Lönen är här tillsammans med shoppinghögtiden Black Friday och räkningarna ska betalas. 

Stressen skapar guldläge för telefonbedragarna att ta kontroll över ditt Bank-ID. 

Deras metod är utstuderad och avancerad. 

– Det här har exploderat under hösten, säger Jan Olsson, polisens nationella bedrägeriexpert. 

Sedan lång tid tillbaka drabbar olika typer av telefonbedrägerier Sverige. Exempelvis lurendrejare som utger sig ringa från Microsofts kundsupport och kapar din dator, eller missade samtal från utlandet som kostar skjortan i samtalsavgift om du ringer tillbaka. 

LÄS MER: ID-kapare slår till när du ändrar din adress

Bedrägerimetoden mot Bank-ID skrämmer storbankerna

Men sedan ett par månader tillbaka har en bedrägerimetod skrämt upp storbankerna. Och efter löning blir du ett extra tacksamt offer. 

– De ringer till målsäganden och säger "Hej, det här är banken". De kan exempelvis säga att de ser att ditt kort har använts för köp i en butik i Tyskland och de frågar om det är du som gjort köpet. Det här är en fråga som riktiga banker skulle kunna ställa eftersom de är duktiga på att upptäcka misstänkta köp utomlands, säger Jan Olsson, polisens bedrägeriexpert. 

Det handlar dock inte om en riktig bank. Och när du svarat nej på frågan om du befinner dig utomlands och handlar så går bedragaren vidare till nästa fas i planen. 

– Då säger de att det verkar röra sig om ett bedrägeri, och det måste de naturligtvis sätta stopp för. Och det tycker ju du är en bra idé eftersom det handlar om dina pengar. 

LÄS MER: Banbrytande siffror: Färre ID-kapningar 

Offren loggar själva in bedragarna på Bank-ID

Sedan går bedrägeriet från att vara psykologiskt till att bli tekniskt. 

– De säger åt dig att logga in med ditt bank-ID så att de kan spärra ditt kort. I det här läget har bedragaren redan surfat in på bank-ID på sin dator och lagt in ditt personnummer. När du ska logga in så trycker de "enter" och skickar i väg ditt personnummer till Bank-ID. Så när du skrivit in personnummer och lösenord så loggar du i stället in busen, säger Jan Olsson.  

Eftersom bedragaren då är inloggad så får offret ett felmeddelande. 

– Busen fortsätter prata med dig och kan säga åt dig att vänta med att försöka logga in eftersom det är ett tekniskt fel. När du sedan försöker logga in igen så godkänner du i stället att busen flyttar alla dina pengar till kontot som sedan används för att ta ut pengarna.  

LÄS MER: Ica drabbat av sms-bluff – vill åt kundernas pengar

Målvakten lånar ut sitt konto och tar straffet

Kontot som pengarna går till tillhör en så kallad "money mule" eller målvakt. En nyttig idiot som lånar ut sitt konto, efter fagra löften om en del av kakan eller under hot, till bedragarna. Det är oftast målvakten som straffas eftersom det är väldigt enkelt för polisen att spåra transaktionen till dennas konto. 

– Vi hittar dem på en gång, det tar någon sekund. Och det är två års fängelse i straffskalan för deras beteende, säger Jan Olsson. 

Hur pass vanligt är den här typen av telefonbedrägeri? 

– Det har exploderat under hösten och kulminerade för ungefär två veckor sedan. Då gick vi ut stenhårt med en varning och det var på uppmaning av storbankerna. En av bankerna berättade att det var minst fem personer om dagen som drabbades och blev av med alla sina pengar. Sedan dess har det lugnat ned sig men det kan blossa upp igen när som helst.

3 frågor och svar om telefonbedrägeriet

Hur vet bedragarna vilken bank man har? 

– De nämner de största bankerna och chansar. Om du ringer och säger att det är från Swedbank finns 50 procents chans att personen som svarar är kund hos Swedbank, säger Jan Olsson. 

Syns det inte på nummerpresentatören att det inte är banken? 

– Inte sällan använder de sig av "spoofning" så det ska se ut som de ringer från banken. "Spoofning" är en tjänst som låter dig ringa så att det ser ut som du ringer från ett annat nummer än det du ringer ifrån. Telefonnummer, mejl och IP-adress kan "spoofas", säger Jan Olsson. 

Hur skyddar man sig? 

– Grundtesen till Sveriges alla bankkunder är: Banken ringer inte och ber dig logga in med Bank-ID. Om någon gör det så avsluta samtalet, säger Jan Olsson.  

 

 

 

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Annons:

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!