Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Lidls saftiga pik till Ica – när ”Ica-Stig” slutar i reklamen

Ica-Stig lämnar rutan för gott.
Vem som ersätter är inte officiellt än.

Snart går den fiktiva butikschefen ”Ica-Stig” i pension. 

I ett inlägg passar nu Lidl på att ge en skämtsam blinkning till den konkurrerande butikskedjan. 

– Vi har alla starka känslor kring Stig och vem som ska bli hans efterträdare, säger Bella Goldman, marknads- och kommunikationsdirektör hos Lidl. 

Årets första Ica-reklamer blir de sista för Loa Falkman som ”Ica-stig”.

 Det var i slutet av december förra året som Falkman berättade att han lämnar rollen som butikschef i de hyllade reklamfilmerna. Ännu har ingen ny ”Stig” presenterats av Ica, men på internet spekuleras det vilt om vem som kommer att ta över. Även på butikjättens hemsida kan man gissa vem som blir ny chef i butiken. 

Men det är inte bara tittarna som är nyfikna på vem det blir. Även hos konkurrerande Lidl är intresset stort och i dagarna passade kedjan på att ge en rejäl blinkning till Ica.

I ett inlägg på sociala medier la kedjan ut en bild på en ”Ica-stig”-kopia. På bilden är den gråhåriga personen på väg in i en Lidl-butik med den ikoniska vita kavajen över axeln. 

Texten lyder:  

”Att gå i pension behöver inte vara olidligt. Välkommen in Stig!”.

”Äntligen kan du knäppa upp kavajen och njuta av god mat till ett pris som inte kräver grosshandlarlön.”

Lidls reklam har gått att se på bland annat Facebook och Instagram.
Foto: Skärmdump Facebook

Lidl vill bidra till hajpen 

Bilden fick snabbt en stor spridning på sociala medier och kommentarsfältet fylldes av glada meddelanden. 

”Sån Stig-mat-isering kring pension”, skrev en person på Facebook och andra fortsatte med ordleken:

”Missade årets läge att skriva Stig in”, skojade en annan användare. 

Hos Lidl är man nöjd över responsen på inlägget. 

– Det är väldigt kul! Vi har alla starka känslor kring Stig och vem som ska bli hans efterträdare. Så vi tog tillfället i akt att göra en liten blinkning med glimten i ögat, säger Bella Goldman, marknads- och kommunikationsdirektör hos Lidl. 

– Ica har valt en väldigt begåvad plan i avtackandet av Stig och hajpen kring vem som ska efterträda. Vi bidrar ju ännu mer till hajpen nu. 

Ica: ”Det är roligt”

Bella Goldman säger att det inte finns någon strategisk plan med bilden. 

– Tillfället gjorde bilden, som man säger. Vi ville göra något roligt med detta. Stig har ju figurerat i våra reklamer tidigare också, säger Bella Goldman. 

Lidl har hittills inte fått någon reaktion på bilden från vännerna på Ica. Men i ett mejl till Expressen låter Icas pressanvarige Mats Mehlberg hälsa:

Vi har sett bilden och tycker det är roligt att Lidl, precis som väldigt många andra, är engagerade i frågan om Loa Falkmans efterträdare.

Amadeus uppväxt – svarar på frågan många ställer
Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!