Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Lidl utsatt för bluffannons: ”Det är främlingsfientligt”

Tina Johansson, 52, reagerade starkt på annonsen. Foto: Privat

Det var när hon satt och spelade spel på Facebook som en annons dök upp på datorskärmen hos Tina Johansson, 52, från Ed. 

Avsändaren frestade med ett presentkort från mataffären Lidl – om man bara svarade på en enkel fråga. 

– Det är främlingsfientligt, säger Tina. 

Hon var mitt uppe i jakten på en mördare i Facebook-spelet ”Criminal Case” när annonsen dök upp. 

”Är du orolig för flyktingkrisen som händer varje dag i Sverige?”, stod det i reklamrutan. 

Svarar du på frågan får du möjligheten att vinna ett presentkort på mataffären Lidl menar avsändaren. 

– Det första jag reagerade på är hur fruktansvärt dålig svenska de använde i texten, säger Tina. 

”Främlingsfientlig”

Tre svarsalternativ får du när du ska besvara frågan. 

”Ja väldigt orolig”, ”Nej, det är inget jag är medveten om” eller ”Ingen åsikt”, är det du behöver svara för att få vara med i den påstådda tävlingen. 

– Den är främlingsfientlig. Skulle jag trott att det var Lidl som stod bakom den här annonsen skulle jag och säkert många andra bojkotta affären. 

Övertygad om att annonsen var någon form av bedrägeri valde Tina att rapportera den till Lilds kundtjänst. 

– Jag kan inte tänka mig att Lidl vill stödja den här typen av högerextrema åsikter. Det kan ju skada deras varumärke något enormt. 

Varnar kunderna 

Även Petra Whitehead, press och PR-ansvarig på Lidl, slår fast att annonsen inte kommer från dem och menar att den här typen av bedrägerier blir allt vanligare. 

Petra Whitehead är press och PR-ansvarig på Lidl. Foto: Linus Pettersson

– Det cirkulerar ett antal bedrägeriförsök där vi står med som varumärke just nu, säger hon och fortsätter: 

– Vi ser väldigt allvarligt på det här och tittar just nu på vilka typer av åtgärder som vi kan vidta.

Till dess att man hittat en lösning på problemet uppmanar Peta Whitehead alla att rapportera den här typen av annonser och ber kunderna vara försiktiga med vad de klickar på. 

– Man ska absolut inte klicka på några länkar eller lämna ut några personuppgifter, säger hon. 

”Det är så vi exkluderar människor”

Tina tror inte att många är villiga att lämna ut sina uppgifter trots annonsen men är orolig för hur människor ska känna när de ser innehållet. 

– Lidl är ju ett stor och respekterat varumärke. Tänk om någon som kommit hit från ett annat land ser den. Det är genom den här typen av hat som vi exkluderar människor från samhället. 

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!