Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Leksaksjättarna i kris – stänger 100 butiker

Top-Toy, som bland annat äger BR och Toys'R'us, ställer in sina betalningar. Foto: GUSTAVO VALIENTE / I-IMAGES / POLARIS POLARIS IMAGES
För att undvika konkurs kommer företaget att jobba för en rekonstruktion. Foto: Expressen / Olle Wande

Top-Toy, som bland annat äger BR och Toys'R'us, är i akut kris och ställer in sina betalningar.

Det meddelar bolaget i ett pressmeddelande i dag.

100 butiker ska läggas ner och 450 tjänster försvinner, varav runt 150 i Sverige.

Har du handlat några julklappar än?

För att undvika konkurs kommer den danska företaget att jobba för en rekonstruktion, skriver bland annat Ekstrabladet. 

Butikskedjorna ska enligt senaste siffrorna ha tappat två miljarder danska kronor (drygt 2,5 miljarder svenska kronor).

Det negativa driftsresultatet uppgår till 149 miljoner kronor (cirka 200 miljoner svenska kronor) senaste året.

– Vi har inte förmått att gör Top-Toy vinstdrivande i nuvarande form och därför är vi nu tvingade att göra fundamentala ändringar i organisationen, säger vd:n Per Sigvardsson.

 

E-handeln krossar butikerna

Leksakskedjorna har drabbats hårt av den ökade e-handeln, både från länder inom EU och utanför.

I varuhusen och butikerna har priserna inte kunnat sänkas till samma nivå som på nätet och allt färre kunder köper därför sina leksaker i fysiska butiker.

Julhandeln är den viktigaste tiden för leksaksjättarna och dagens besked kommer knappast att göra underverk för årets försäljning i butik och på varuhus.

Bolaget tar krafttag för att undvika en konkurs. Hela verksamheten ska göras om kraftigt bantas när 100 butiker ska läggas ner i Norden och Tyskland samta 450 tjänster på samma marknader.

Top-Toy driver i dag 226 BR-butiker och 72 Toys’R’us-varuhus.

 

Försöker lugna kunderna

Beskedet om inställda betalningar och rekonstruktionsförsök har fått Top-Toy att gå ut med ett meddelande för att lugna sina kunder.

Under rubriken ”You can safely continue shopping with us” (”Ni kan lugnt fortsatta handla hos oss”) skriver man att samma regler gäller för beställningar, återköp och klagomål som tidigare.

– Ni kanske har sett i medier att BR och Toys’R’us är under rekonstruktion. Detta kommer inte att få några konsekvenser för dig som kund, skriver man i brevet till kunderna.

Top-Toy konstaterar också:

– På senare år har det blivit svårare att driva vinstdrivande företag inom leksakshandeln. Konkurrensen från näthandeln har ökat och barnens lekvanor och preferenser har ändrats.

Även på BR i Sverige manade man sina kunder till lugn under fredagen. 

 

Konsumentverket: Detta gäller för dig som kund

För kunderna är det stor skillnad mellan rekonstruktion och konkurs.

Här svarar Gustav Sandgren på Konsumentverket på frågor om dina rättigheter som kund i händelse av en konkurs (i dagsläget talas det INTE om en sådan, utan om att undvika konkurs via rekonstruktion).

FRÅGOR:

Om affärerna går i konkurs, hur är jag skyddad som konsument då? Och vad gäller för reklamation och garanti? Vad gäller om man handlat via kreditkort? Och vadgäller för presentkort?

SVAR:

– Om företaget går i konkurs blir det betydligt svårare att utnyttja sina rättigheter som konsument. I Sverige har vi tre års reklamationsrätt för produkter som vi köper av ett företag. Dessutom erbjuder många företag öppet köp och bytesrätt för sina produkter. Går företaget i konkurs finns det visserligen en möjlighet att vända sig mot exempelvis tillverkaren eller grossisten med sina reklamationskrav, men tyvärr är det inte alltid helt enkelt. Detta då det exempelvis kan vara svårt att reda ut vem butiken har köpt varorna av. Frivilliga erbjudanden som öppet köp och bytesrätt kan en konsument inte åberopa när ett företag gått i konkurs.

 – Om konsumenten har köpt varorna på kredit, genom exempelvis ett kreditkort eller mot faktura, så har hon ett skydd genom konsumentkreditlagen. Enligt denna kan man rikta samma krav mot kreditgivaren som man kan rikta mot företaget. Om jag köpt en produkt av ett företag som går i konkurs så kan jag alltså vända mig mot kreditgivaren med exempelvis mina reklamationskrav.

– Presentkort upphör i princip att gälla samma dag som ett företag går i konkurs. Det finns en möjlighet att vända sig till konkursförvaltaren och kräva ersättning, men det är sällan det finns några pengar kvar i konkursboet att kompensera konsumenterna med. Är du som konsument orolig för att en butik ska gå i konkurs så är det nog en god idé att använda presentkortet så snart som möjligt.

 

Svensk vd skulle vända skutan

Det var för mindre än ett år sedan som svenske Per Sigvardsson tog över efter Søren Torp Laursen som vd för den krisande leksakskoncernen.

Sigvardsson klev på 22 januari i år med det svåra uppdraget att vända skutan i bolaget som omsätter fem miljarder svenska kronor på huvudmarknaderna i Tyskland och Norden.

– Det är en bransch som står inför enorma utmaningar och pressas av branschglidning och en konkurrens från nätet som kommer att öka extremt från både nationella och internationella aktörer. Det är en otroligt spännande utmaning. Leksaksbranschen stöps om av digitalisering och globalisering, sa Sigvardsson till sajten Market i samband med att nya jobbet blev klart. 

Samtliga befintliga butiker kommer att hålla öppet över julen.

Därefter börjar stängningarna.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!