Lavinartad ökning av bedrägeribrott 2018

Publicerad

Första kvartalet 2018 innebar en lavinartad ökning för bedrägeribrott i Sverige.

Det skriver Nationellt bedrägericenter (NBC) i en ny rapport.

Framför allt är det brott med stulna kortuppgifter som ökar.

Under det första kvartalet 2018 har det anmälts omkring 20 000 bedrägeribrott i månaden i Sverige, vilket är en ökning med nästan 30 procent jämfört med första kvartalet 2017.

Ökningen gäller främst CNP-bedrägerier som handlar om att stulna kortuppgifter används för onlineköp.

NPC konstaterar i sin rapport:

Förra året anmäldes det över 80 000 olovliga köp.

Redan nu har det anmälts närmare 26 000 brott vilket är en ökning med 50 procent jämfört med första kvartalet 2017.

I snitt genomförs det med andra ord 285 bedrägliga köp per dag.

Kreditbedrägerier ökade

– För en mindre summa pengar kan bedragare köpa vanliga privatpersoners kontokortsuppgifter på nätet dit de regelbundet läcks efter dataintrång bland världens digitala aktörer, skriver NBC.

Andra brottsformer som ökar är kreditbedrägerier (plus 30 procent jämfört med samma period i fjol) och annonsbedrägerier (plus 20 procent).

Det finns dock två grenar av den vardagsekonomiska brottsligheten där statistiken går åt motsatt håll.

Antalet fall av så kallad ”shoulder surfing” har blivit färre.

NBC ser även en kraftig nedgång av antalet anmälda fakturabedrägerier. En positiv nedgång på drygt 30 procent jämfört med samma period i fjol, konstaterar man.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen