Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Låtsas ringa från Elgiganten – kapar sen offrens bank-ID

– Man ska absolut inte ge ut sitt bank-ID eller logga in på det för att någon ringer och säger det, varnar Isabelle Sköld Bull, chef för bedrägerigruppen i Dalarna.Foto: Polisen
En kvinnlig seriebedragare har tömt flera äldres konton genom att kapa deras bank-ID.Foto: ANN JONASSON
Fyra män och en kvinna mellan 93 och 78 år hade då fått sina bank-ID kapade och kontona tömda av en bedragare – med kvinnlig röst. Nu har det tillkommit tre nya polisanmälningar som kopplas till härvan. Foto: ANN JONASSON

En kvinnlig seriebedragare har tömt flera äldres konton genom att kapa deras bank-ID.

Nu kopplas hon till ett nytt, fräckt bluffupplägg som hittills lurat offer på hundratusentals kronor. 

Polisen varnar nu kvinnans metod.

–  Något som ändrats i de tre senaste bedrägerierna är att de säger sig ringa från Elgiganten, säger Isabelle Sköld Bull, chef för bedrägerigruppen i Dalarna.  

I början av april rapporterade Expressen om en rad bank-ID-bedrägerier mot äldre i Dalarna. 

Fyra män och en kvinna mellan 93 och 78 år hade då fått sina bank-ID kapade och kontona tömda av en bedragare – med kvinnlig röst.

 

LÄS MER: Så skyddar du dig digitalt – 6 knep för att minska riskerna på nätet 

 

Okänt hur kvinnan luskade ut bankerna

Det är okänt hur kvinnan visste i vilka banker som hennes offer var kunder. 

– Jag vet helt enkelt inte hur hon har fått tag på den informationen, berättade Therese Sjöberg, utredare vid bedrägeriroteln i Dalarna. 

Genom att lura de drabbade att hon var banktjänsteman, och att hon försökte stoppa någon från att ta ut deras pengar i Tyskland, så lyckades kvinnan lura till sig mellan 88 000 kronor och 250 000 kronor från offren som ovetandes loggade in henne på deras bank-ID. 

Sedan dess har bank-ID-bedrägerierna fortsatt. 

Isabelle Sköld Bull, chef för bedrägeriroteln i DalarnaFoto: Polisen

– Det är tre fall som tillkommit med liknande modus, säger Isabelle Sköld Bull, chef för bedrägerigruppen i Dalarna. 

 

LÄS MER: Nya bluffmejl lockar med skatteåterbäring

 

Ett offer lurades på 300 000 kronor

Det rör sig även i dessa fall om äldre offer, två män och en kvinna, varav två är bosatta i Moratrakten och en i Ludvika.  

Summorna som de tre offren blivit av med rör sig från 300 000, den högsta under den senaste tidens bedrägerivåg, ner till 80 000 kronor. 

Olika omständigheter gör att de nya bedrägerierna med bank-ID-kapningar kopplas till de tidigare i Dalarna. Samtidigt har upplägget blivit mer avancerat än den ensamma, kvinnliga bedragaren som låtsas vara bankanställd.  

– Något som ändrats i de tre senaste bedrägerierna är att de säger sig ringa från Elgiganten. De säger att någon beställt varor för stora summor i målsägandens namn. Och då säger målsägaren: "Det har jag inte gjort, det måste vara ett bedrägeri". Då kopplar Elgiganten samtalet till målsägandens "bank" där en falsk banktjänsteman uppmanar dem att knappa in bank-ID-koden flera gånger, säger Isabelle Sköld Bull. 

 

LÄS MER: Så kan du bli snuvad på pengar när du deklarerar 

Bedragarnas Elgiganten-metod är ett nytt fenomen

Det mer avancerade upplägget med två samspelande bedragare har tidigare förekommit, men det har då handlat om att den ena spelar polis och den andra banktjänsteman. 

Att den ena låtsas ringa från Elgiganten eller någon annan stor butikskedja är ett tidigare okänt upplägg. 

Isabelle Sköld Bull berättar att åklagare är inkopplade och att det finns misstänkta personer uppsatta i flera av ärendena. Oftast brukar det dock handla om "målvakter" som, av ett eller annat skäl, låter bedragarna skicka de smutsiga pengarna till deras konton för att "tvättas" innan de skickas vidare. 

– Jag kan inte gå in på vilka de misstänkta är i nuläget. 

 

LÄS MER: Digital brevlåda – så fungerar det 

De drabbade riskerar att bli utan ersättning

Det är långt ifrån säkert att bankerna ersätter offren eftersom de genom att ovetandes logga in bedragarna på sina bank-ID, som klassas som värdehandling, anses ha brustit mot säkerhetsföreskrifterna. 

– Tyvärr är det så. Man ska absolut inte ge ut sitt bank-ID eller logga in på det för att någon ringer och säger det. Banker ringer inte och vill få hjälp att komma in på bank-ID, utan om någon ringer och påstår det då lägger man på luren, helt enkelt, säger Isabelle Sköld Bull.

 

LÄS MER: Det här är Bank-ID – svar på de vanligaste frågorna

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!