Delegationen för korrekta utbetalningar från välfärdssystemen är en statlig delegation under Finansdepartementet som tillsattes hösten 2016 för att kartlägga felaktiga utbetalningar från välfärdssystemen.
Delegationens undersökningar visar att de felaktiga utbetalningarna ligger på runt 18 miljarder per år. Främsta orsaken till de felaktiga utbetalningarna är att uppgifterna som ligger till grund för besluten inte är korrekta.
Sex åtgärder föreslås för att
Nu har förslag lämnats till regeringen på sex åtgärder för att minska de felaktiga utbetalningarna:
1. Styrningen och uppföljningen av arbetet med felaktiga utbetalningar måste samordnas.
2. Ett råd behöver inrättas för att få en helhetssyn på frågan om felaktiga utbetalningar och överutnyttjande.
3. Omfattningen av och orsakerna till felaktiga utbetalningar måste kontinuerligt följas upp för att rätt åtgärder ska kunna utformas och prioriteras.
4. Den outnyttjade potentialen i digitalisering och artificiell intelligens (AI) behöver tas tillvara.
5. Insatser för att förhindra felaktiga utbetalningar.
6. Stärkta förutsättningar för att upptäcka och hantera realiserade felaktiga utbetalningar.