Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Larm: En miljon svenskar lever i digitalt utanförskap

Se Di TV – Sveriges ekonomi-tv-kanal
91 procent av svenskarna använder internet dagligen.Foto: Skärmavbild / Internetstiftelsen
23 procent av svenskarna tycker att det är meningsfullt att lägga tid på datorspel.Foto: ANNA HÃ¥LLAMS / EXPRESSEN / ANNA HÅLLAMS / EXPRESSEN
24 procent av svenskarna tycker att sociala medier är meningsfullt.Foto: (C) PELLE T NILSSON / (C) PELLE T NILSSON/STELLA PICTURES
Måns Jonasson, digital strateg vid Internetstiftelsen.Foto: Internetstiftelsen / Internetstiftelsen/pressbild

98 procent av svenskarna har nu tillgång till internet i sina hem – men 1 miljon lever i digitalt utanförskap.  

Samtidigt anser många att tiden de lägger på sociala medier och mobilspel är meningslös. 

– Det är första gången vi ser att Facebook tappar i användare, säger Måns Jonasson, digital strateg vid Internetstiftelsen som genomfört kartläggningen ”Svenskarna och internet 2019”.

Internetstiftelsen har släppt sin årliga kartläggning av svenskarnas internetvanor. 

Årets rapport visar att 98 procent av de tillfrågade svenskarna har tillgång till internet i sina hem och 95 procent anger att de använder sig av det. 

Samtidigt som internetanvändandet ökar och svenskarna lägger tid på sociala medier, som Instagram och Facebook, och populära mobilspel så är det många som känner att den tiden är bortkastad.

”Sociala medier i allmänhet verkar ha peakat”

Undersökningen visar också att användandet av sociala medier börjar plana ut. 

– En tydlig trend är att sociala medier i allmänhet verkar ha peakat, och Facebook i synnerhet. Det är första gången vi ser att Facebook tappar i användare, det är en vikande trend även om det rör sig om en liten förändring. Även Instagram och Snapchat, som växt snabbt tidigare, ligger i princip still, säger Måns Jonasson vid Internetstiftelsen. 

Vad beror det på? 

– Dels ser vi i undersökningen att det är allt fler svenskar som svarar att de är väldigt oroliga för att stora företag som Facebook och Google gör intrång på deras personliga integritet på nätet. Jag tror att Cambridge Analytica-skandalen och många uppmärksammade hackattacker som varit de senaste åren, kombinerat med en samhällstrend där man talar mycket om skärmtid och hur viktigt det är med sociala medier, har gjort att folk kanske börjat fundera mer på vad de lägger sin tid på. 

Så använder svenskarna internet

Procentandel av befolkningen som... 

Använder internet: 95 

Använder internet dagligen: 91 

Använder internet i dator: 91 

Använder internet i mobilen: 90 

Använder internet i surfplatta: 61 

Källa: Internetstiftelsens ”Svenskarna och internet 2019”

Så meningsfulla anses internetaktiviteterna vara

Procentandelen internetanvändare som tycker det är meningsfullt att lägga tid på... 

Nyhetsappar: 60 

Poddar och radioprogram: 48  

Titta på film och video: 46 

Ljudböcker: 41 

E-handelsappar och begagnatsajter: 36 

Hälsoappar: 36 

Sociala medier: 24 

Datorspel: 23 

Mobilspel: 12  

Källa: Internetstiftelsens ”Svenskarna och internet 2019”

Hälften känner sig övervakade online

Svenskarna har blivit mer vaksamma kring den personliga integriteten på internet, enligt rapporten, nära hälften av de tillfrågade känner sig övervakade online. 

Samtidigt anser majoriteten att digitala e-tjänster inom exempelvis sjukvård, Skatteverket och kollektivtrafiken underlättar deras liv, och att mobilt bank-ID bidragit till att göra tjänsterna möjliga. 

E-tjänsterna som används mest

Procentandelen av befolkningen över 16 år som använder sig av e-tjänster för... 

Skatteverket: 74 

Planera resa/köpa biljett i kollektivtrafiken: 72 

Sjukvården, boka tid, remiss, provsvar osv: 53 

Digital brevlåda: 51 

Pension: 45 

Skolplattform: 31 

Försäkringskassan: 29 

Ansöka om förskoleplats: 11 

Vårdappar som ersätter besök: 10 

Ansöka om bygglov: 7 

Källa: Internetstiftelsens ”Svenskarna och internet 2019”

De digitala samhällstjänsterna används dock mindre av äldre människor, låginkomsttagare och personer med låg utbildning. 

Internetstiftelsen har kommit fram till att 1 miljon svenskar lever i ett digitalt utanförskap – vilket dock är en smärre minskning från förra årets undersökning. 

Miljonen som lever i digitalt utanförskap

De som inte använder internet dagligen och de som aldrig använder

internet utgör drygt 1 miljon av befolkningen som är 12 år eller äldre. Jämfört 2018 har gruppen minskat något, runt

50 000–60 000 personer. För gruppen är åldern den tydligaste

faktorn. Runt 70 procent, cirka 746 000 personer, är äldre än 65 år (Beräknat på SCB:s befolkningsstatistik).

Det är fler som bor på landsbygden (11%) än i stan (7%).

Andra faktorer i gruppen är en högre andel med enbart grundskoleutbildning och fler med lägre hushållsinkomst.

Även något fler som är födda utanför Sverige ingår i gruppen. 

Källa: Internetstiftelsens ”Svenskarna och internet 2019”

Internetstiftelsen menar att minskningen dock inte ska tolkas som en högre internetanvändning hos äldre, utan att de redan vana internetanvändarna helt enkelt blir äldre. 

– Nu digitaliseras Sverige i väldigt rask takt. Och risken är ganska stor att människorna som inte är digitala snart inte kommer kunna använda myndighetstjänster och allmänna e-tjänster, helt enkelt för att de inte vet hur. Har man inte hoppat på det digitala tåget så kan man inte delta och det ser vi som ett potentiellt problem för demokratin. 

Nära 80 procent av svenskarna använder sig av betalappen Swish. Foto: TT NYHETSBYRÅN

Svårare att klara sig utan internet

Måns Jonasson har pratat med flera människor som aldrig använder internet, för att de inte vet hur man gör. 

– Fram till för bara några år sedan har det gått ganska bra att helt stå utanför internet. Man har kunnat sköta sina ärenden med hjälp av post eller telefon. Man har kunnat betala räkningar på post- eller bankkontor. Men i väldigt rask takt nu så blir det svårare och svårare. Och nu när kontanterna försvinner och det krävs att man blir digital i sin ekonomi så blir det väldigt tydligt för många. 

Så många använder sig av bank-ID och Swish

Procentandelen av befolkningen som använder sig av... 

Internetbank: Drygt 90 

Mobilt bank-ID: Över 80 

Betaltjänsten Swish: Nära 80 

Källa: Internetstiftelsens ”Svenskarna och internet 2019”

Verkar de här människorna mindre lyckliga på grund av att de står utanför internet? 

– Det man kan säga är att de är väldigt arga på samhället som springer ifrån dem, som de upplever det. De tycker att de verkligen inte ska behöva skaffa internet. De är trötta på att höra tjatet om att de måste skaffa en app för att höra hela radioinslaget eller för att läsa hela artikeln. Och i takt med att digitaliseringen ökar så blir de mer frustrerade och arga, upplever jag, säger Måns Jonasson. 

Så genomfördes undersökningen

Internetstiftelsen presenterar sig som en oberoende, affärsdriven och allmännyttig organisation som verkar för ”ett internet som bidrar positivt till människan och samhället” och undersökningen Svenskarna och internet har genomförts sedan millennieskiftet.

Årets undersökning genomfördes under februari och mars 2019. 

För vuxenundersökningen intervjuades ett urval av befolkningen 16+ år (ingen övre gräns).

Antal intervjuade: 2 706

52 procent av deltagarna är män och 48 procent kvinnor. 

69 procent bor i stad och 31 procent på landsbygden. 

Intervjuerna är omfattande och innehåller frågor om de intervjuade personernas bakgrundsdata, tillgång till teknik, användning av traditionella medier och användning av internet i olika former. 

Det har även genomförts intervjuer med ungdomar mellan 11 och 15 år. Totalurvalet för ungdomarna var 3 528 varav 339 hade ej nåbara nummer. Storurvalet var 3 189 varav 389 inte kunde eller ville vara med och 40 hade språkproblem. 

 

Källa: Internetstiftelsens ”Svenskarna och internet 2019”.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!