Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Larm: Bank ID-bedragarnas bluffvåg mot svenska folket

Cirka 2,1 miljoner svenskar har blivit kontaktade av främmande människor som försöker luska ut deras personuppgifter eller få dem att logga in med bank ID. Foto: ANN JONASSON
Lotta Mauritzson, expert vid polisens nationella bedrägericenter. Foto: POLISMYNDIGHETEN

Cirka 2,1 miljoner svenskar har blivit kontaktade av främmande människor som försöker luska ut deras personuppgifter eller få dem att logga in med bank ID. 

Det visar en färsk Sifo-undersökning. 

– Den organiserade brottsligheten som ligger bakom detta har enorma resurser, säger PA Prabert vid försäkringsbolaget Mysafety. 

Mysafety, specialiserade på ID-skydd och försäkringar mot stölder och bedrägerier, har sedan 2014 genomfört en årlig Sifo-undersökning om ID-kapningar. 

Årets undersökningsmaterial är ännu inte sammanställt men Expressen har fått ta del av några nyckelresultat – som visar på en eskalerande utveckling. 

PA Prabert, kommunikationschef på försäkringsbolaget Mysafety. Foto: Mysafety

LÄS MER: Id-kapning – så gör tjuvarna för att kapa din identitet

– Det är nedslående siffror. ID-kapningar mot privatpersoner och konsumenter fortsätter öka. Från fjolårets 196 000 så är det nu 237 000 svenskar som drabbats, enligt vår undersökning, säger PA Prabert, kommunikationschef för Mysafety. 

Siffran motsvarar ungefär samtliga bedrägerianmälningar som polisen får in på ett år.  

LÄS MER: Id-kapning – så gör tjuvarna för att kapa din identitet

Polisen: "Jag är inte förvånad"

– Jag ser att de har en ökning på 21 procent i undersökningen. Vi har en ökning på 25-26 procent av antalet anmälda bedrägeribrott hittills i år, jämfört med förra året, så jag är inte förvånad, säger Lotta Mauritzson, expert vid polisens nationella bedrägericenter, NBC. 

Om Mysafetys Sifo-undersökning

Närmare 240 000 svenskar har drabbats av ID-kapning. Att jämföras med 196 000 förra året.  

Nästan hälften av de drabbade, 101 000, finns i Stockholm och det drabbar alla, oavsett ålder och kön. 

2,1 miljoner svenskar uppger sig ha blivit kontaktade det senaste året av någon som försökt lura av dom deras personuppgifter. 

Undersökningen bygger på intervjuer med 4 205 personer mellan 16 och 74 år. 200 personer eller fler har intervjuats från samtliga län. Undersökningen genomfördes i juni.  

Vilken typ av brottslighet ryms inom ID-kapningar? 

– Det vanligaste tillgreppet är att man på något sätt kapar någons identitet och köper produkter eller tjänster i den personens namn, alternativt att man tömmer personens konton. Det kan även handla om att man gör flyttanmälningar i personens namn över nätet. Helt enkelt om att man tillskansar sig någon annans identitet och utger sig för att vara den personen. 

Den mest uppmärksammade formen av ID-kapning rör bank ID-bedrägerier. Dels på grund av de stora summorna, offrens sparkonton kan tömmas inom loppet av minuter. Dels på grund av de utstuderade uppläggen som inbegriper research kring måltavlorna och ibland att flera gärningsmän turas om att låtsas vara poliser och banktjänstemän. 

LÄS MER: Jätteläcka från bank-ID – 140 000 kan ha drabbats

2,1 miljoner utsatta för försök till ID-kapning

I undersökningen finns inte statistik för just bank ID-bedrägerier nedbruten – men brottsligheten finns inom en kategori som visar på enorm utbredning. 

– Vi har en siffra som visar på att 29 procent av Sveriges befolkning, 2,1, miljoner människor, uppger att de på något vis blivit utsatta för försök till ID-kapning. De har blivit kontaktade via telefon eller mejl eller på annat vis där försök gjorts att få dem att lämna ut personuppgifter. Det är en alarmerande siffra där bank ID-kapningarna säkert finns med, säger PA Prabert. 

Är du orolig när du använder Bank ID? Åsa Engström, 61, Museiintendent, Partille: "Oftast inte, det funkar bra och jag förlitar mig på systemet. När det kommer till id-kapning är det något jag förtränger." Foto: HENRIK JANSSON / GT/EXPRESSEN
Är du orolig när du använder Bank ID? Jonna Renström, 42, Jobbar med inredning, Hisingen: "Det är smidigt och jättebra! Jag har aldrig råkat ut id-kapning annars hade jag nog varit mer nojig. Jag är positiv inställd till säkerheten. Jag använder tjänsten upp till 4-5 gånger i veckan." Foto: HENRIK JANSSON / GT/EXPRESSEN
Är du orolig när du använder Bank ID? Sara Engström, 28, Arkitekt, Göteborg: "Jag tycker att det fungerar bra på mobilen men sådär på bankdosa. Sladden funkar inte alltid, det är bökigt. Jag har inte tänkt så mycket gällande säkerheten. Det är kanske inte så säker som man tror men man orkar inte oroa sig. Det funkar ju så smidigt så man kör ändå och det är nog det säkraste alternativet vi har idag." Foto: HENRIK JANSSON / GT/EXPRESSEN

LÄS MER: Polisens skarpa larm - ny porrbluff i omlopp

Många lyckas undvika att bli ID-kapade

– Den här siffran visar på att det är 2,1 miljoner människor som inte gått på det här. Att nästan 30 procent av befolkningen har stoppat det redan vid försöket, och det tycker jag är toppen, säger Lotta Mauritzson. 

Vilket ansvar tycker du att bankerna har för att det tekniskt går att genomföra bank ID-bedrägerier? 

– Jag tycker naturligtvis att bankerna, precis som andra delar av näringslivet, har ett stort ansvar att säkerställa att tekniken håller. Jag tror att vi måste utveckla en teknik som fungerar bättre. Men man ska inte glömma bort att de här bedrägerierna handlar om socialt ingenjörskap, det vill säga att man ställer frågor på ett smart sätt och kanske inte nöjer sig med att bara kontakta någon en gång. Det handlar inte bara om teknik utan att man utnyttjar människors godtrohet. Frågan är hur stort ansvar ett företag ska ha när man faktiskt på frivillig basis lämnar ut sina personuppgifter. Det är svårt att svara på, säger PA Prabert. 

LÄS MER: Bank ID-bedragare blåste Emilia på hela besparingarna

Polisens uppmaning: "Lägg på luren"

Polisen fortsätter att hamra in budskapet om hur du ska agera ifall någon ringer upp, presenterar sig som bankpersonal och ber dig logga in med bank ID: 

Lotta Mauritzson, expert vid polisens nationella bedrägericenter. Foto: POLISMYNDIGHETEN

– Lägg på luren. Banken behöver aldrig din hjälp för att stoppa ett pågående bedrägeri, det gör de alldeles själva, säger Lotta Mauritzson.  

NYTT NYHETSBREV: Dina Pengars krönikör Frida Bratt guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Annons:

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!