Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Låneföretagens reklam döms ut

I och med att marknaden har exanderat vill Konsumentverket få en överblick över vilka tjänster de nya låneförmedlarna säljer – och hur de marknadsför dem. Men myndigheten har flera synpunkter. Foto: Shutterstock
"Man skulle kunna kategorisera problemen i tre olika delar. Bolagen ger missvisande och otydlig information i beskrivningen av tjänsten, det är otydlig och vilseledande prisinformation samt det saknas en komplett redovisning av samarbetspartners. Där ser vi de flesta bristerna", säger Rudina Muliqi på Konsumentverket. Foto: Pressbild

Konsumentverket kritiserar nya låneförmedlare för vilseledande reklam – och har inlett flera tillsynsärenden.

Bland annat Lånbyte, Lendo och Advisa har fått bakläxa.

– Bolagen ger missvisande och otydlig information, säger Rudina Muliqi, jurist på Konsumentverket.

"Låt bankerna tävla om dig", "Vi förmedlar lån från flera av Sveriges ledande banker" och "Vi sparar pengar åt våra kunder".

Så har det sett ut på flera av låneförmedlarnas internetsajter – som Konsumentverket nu granskar för vilseledande marknadsföring.

 

LÄS MER: Lånebolag: Kunder flyr Nordea efter flyttbeskedet 

 

Konsumentverket inledde sin granskning redan 2015, då allt fler aktörer började förmedla krediter och göra reklam för sina tjänster. 

Konsumentverkets granskning mot låneförmedlare

Sedan dess har myndigheten öppnat tillsynsärenden mot åtta bolag, varav flera har synts flitigt i reklamkampanjer.

Och utredningen fortsätter.

– Vi kommer att öppna ärenden mot fler bolag. Jag kan inte säga vilka men det är en hel del, säger Rudina Muliqi.

 

Konsumentverket har granskat kreditförmedlare och deras marknadsföring. Så här såg det tidigare ut på Advisa.se – som nu har ändrat flera uttryck på sin sajt. Foto: Konsumentverket

 

I ett mejl till Dina Pengar beskriver Konsumentverket problemen. Och kritiken är skarp:

"Övergripande kan vi se att bolagen använder sig av otydliga och missvisande beskrivningar av tjänsten, vilseledande påståenden, ingen uttömmande redovisning av samarbetspartners, otydliga kundexempel och så anger flertal kreditförmedlare att de är oberoende förmedlare samtidigt som de har stadigvarande samarbetspartners".

 

Konsumentverkets tillsynsärenden

Advisa AB med sajten advisa.se

Saknas information om effektiv ränta, otydlig information om bland annat vilka kreditgivare bolaget samarbetar med och om hur man "förhandlar" fram erbjudanden åt konsumenterna.

 

Firstborn capital AB med sajten pengino.se

Saknas information om effektiv ränta, använder sig av "frånränta" som Konsumentverket avråder från samt otydlig information bland annat om vilka kreditgivare man samarbetar med.

 

Freedom finance kreditservice AB med sajterna freedomfinance.se och zmarta.se

Saknas information om effektiv ränta, otydligt och bristfälligt representativt exempel samt otydlig information om bland annat hur bankerna "tävlar" om konsumenterna.

 

Insplanet AB med sajten myloan.se

Otydlig information om effektiv ränta, använder sig av "frånränta" som Konsumentverket avråder från, felaktiga påståenden om samarbetspartners samt otydlig information om bland annat hur bankerna "tävlar" om konsumenterna.

 

Lendo AB med sajterna lendo.se och letalan.se

Använder sig av ett otydligt representativt exempel, felaktiga påstående om att bolaget enbart samarbetar med banker samt otydlig information om bland annat hur kreditförmedlingen går till.

 

Låna bra i Sverige AB med sajten lanabra.se

Otydlig information om effektiv ränta, otydligt och bristfälligt representativt exempel, döljer väsentlig information, använder sig av "frånränta" som Konsumentverket avråder från samt otydlig information om bland annat hur kreditförmedlingen går till.

 

Simplex AB med sajten lanbyte.se

Otydlig information om effektiv ränta, otydlig information om bland annat vilka kreditgivare bolaget samarbetar med och hur man "förhandlar" fram erbjudanden åt konsumenten samt otydliga exempel om kunder som påstås ha sparat tusentals kronor.

 

Svensk låneförmedling AB med sajten svensklaneformedling.se

Saknas information om effektiv ränta, använder sig av "frånränta" som Konsumentverket avråder från samt otydlig information bland annat om hur kreditförmedlingen går till.

 

Källa: Konsumentverket

 

Svårare för konsumenter

Rudina Muliqi har ytterligare ett exempel.

– Bolagen beskriver ofta ett sänkt månadsbelopp som en besparing, medan det i själva verket till stor del utgörs av ett sänkt amorteringsbelopp. Det anser inte vi ska kallas besparing, säger hon.

När låneförmedlarnas information är bristfällig eller vilseledande blir det svårare för kunden att "fatta ett välgrundat affärsbeslut".

 

LÄS MER: Skulderna växer – allt fler lånar till hög ränta 

 

Sedan granskningen startade har Konsumentverket också börjat få in allt fler anmälningar från konsumenter som känner sig vilseledda.

– Det kan vara att konsumenter har trott att fler banker eller aktörer prövar deras låneansökan eller att man har lockats av frånräntor i marknadsföringen, säger Rudina Muliqi.

 

Lendo har ändrat flera formuleringar på sin hemsida efter Konsumentverkets kritik. Så här såg hemsidan ut tidigare. Foto: Konsumentverket

 

Så svarar Advisa på kritiken

En av de aktörer som har fått bakläxa är Advisa. Bolaget har tagit till sig av kritiken och ändrat flera formuleringar på sin hemsida sedan i våras.

"Vi har implementerat samtliga ändringar som diskuterades och upplever även att Konsumentverket blev tillfredsställda av de ändringar som gjordes, eftersom ärendet därefter avslutades", skriver bolagets vd Siamak Ayani i ett mejl till Dina Pengar – och håller samtidigt med om att Advisa kunder ha varit tydligare från början.

"Det är bra för konsumenterna. Men det är också bra för oss lånejämförare som vuxit till en ganska stor bransch", skriver Ayani om Konsumentverket granskning.

En annan som får kritik är bolåneförmedlaren Lånbyte.se.

Svenska Dagbladet har tidigare skrivit om hur sajten säger sig förhandla med flera banker. I själva verket samarbetar bolaget enbart med SBAB och Skandiabanken – som totalt tar emot hela 80 procent av Lånbyte.se:s volymer.

 

Konsumentverket har skickat en skrivelse med flera krav till bolaget Simplex AB, som driver sajten Lånbyte.se. Bolaget måste svara på skrivelsen senast den 29 september. Foto: Konsumentverket

 

Bolagets vd, Alexander Widegren, har medgett att man kan bli tydligare i sin marknadsföring.

– Vi avser självklart att svara skyndsamt och på ett korrekt sätt. Från vår sida ser vi ingen dramatik i det här, det är bara genom kritik vi kan förbättra oss, sa Widegren till Svenska Dagbladet när han fick Konsumentverkets skrivelse förra veckan.

På Konsumentverket upplever man att låneförmedlarna lyssnar på kritiken.

– Det flesta har rättat sig. Vi tycker att det är viktigt att man inte målar upp det här som en hemsk bransch i sig, utan vi vill bara att de lyssnar på synpunkter så att marknadsföringen är i enlighet med lagen, säger Rudina Muliqi.

Dina Pengar har även sökt Lendo för en kommentar.

NYTT NYHETSBREV: Dina Pengars krönikör Frida Bratt guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Annons:

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!