Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Landet där den svenska burgarkedjan storsatsar

”Polen kommer att vara det land där vi öppnar flest restauranger”, säger bröderna Bergfors.Foto: AXEL ÖBERG
Christoffer och Richard Bergfors, vice vd respektive vd för Max.Foto: AXEL ÖBERG
Den svenska hamburgerkedjan Max storsatsar i PolenFoto: HENRIK ISAKSSON / IBL

Den svenska hamburgerkedjan Max storsatsar i Polen. 

– Polen kommer att vara det land där vi öppnar flest restauranger, men Sverige fortsätter att vara största landet de närmaste tio åren, säger bolagets vd Richard Bergfors till Di

Han berättar också om det kommer att bli aktuellt med insektsburgare på Max.

Richard och Christoffer Bergfors, vd respektive vice vd för familjebolaget Max, utsågs förra året till Årets företagare – och de slår inte av på takten. 

Förra året tillkom 15 nya restauranger till kedjan. I år planerar Max att öppna 20 nya restauranger, de flesta av dem i Polen som numera är bolagets främsta tillväxtmarknad. Snart öppnar två Max-restauranger i Warszawa – och bröderna Bergfors vet vad som är Max största utmaning i Polen.

– Utmaningen är att det måste gå så fort. Innan du har nått en viss kritisk massa kommer du bara att förlora pengar. Det kan inte ta 51 år som vi har hållit på i Sverige. Det måste gå mycket snabbare. Det är som att gasa med skygglappar på. Även om du förlorar pengar i dag måste du vara starkt övertygad om du kommer att tjäna på det i slutänden, säger Richard Bergfors till tidningen.

Han säger att ”den kritiska massan” för bolaget i Polen är 30 restauranger.

– Vi har sex ställen nu och öppnar två till innan januari är över. Totalt är åtta restauranger klara att öppna under året, fler är i ”pipen”. År 2022 ska vi ha nått dit, säger Richard Bergfors till tidningen.

”Polen kommer att vara det land där vi öppnar flest restauranger”, säger bröderna Bergfors.Foto: AXEL ÖBERG

Max Burgers

Max Burgers startade 1968 i Gällivare och är nu Sveriges näst största hamburgerkedja. 

Bolaget har i dag 153 restauranger, varav 130 ligger i Sverige och övriga finns i Polen, Norge, Danmark och Egypten. 

Nettoomsättning 2018 var 3,5 miljarder kronor varav resultat efter finansiella kostnader blev 481 miljoner kronor. 

Bolaget har knappt 2 700 anställda och sysselsätter cirka 5 500 personer, vilket inkluderar heltids- och deltidsanställda, timanställda samt extrapersonal.

Sedan bröderna tog över det operativa ansvaret 2002 har bolaget i snitt dubblat sin storlek vart femte år. 

Vinstmarginalen i Max Burgers varierade åren 2016–2018 mellan drygt 15 och 18 procent.

”Insektsburgare tror jag inte på”

Ett av de stora problemen för Max i Polen har visat sig vara rekryteringen av personal.

– Arbetslösheten är nära noll i många storstäder – i stället är det arbetskraftsbrist. Om man dessutom är okänd blir det ännu svårare att rekrytera. Så i Polen får vi lägga otroligt mycket tid och resurser på att hitta rätt personer, säger Richard Bergfors. 

Max har hårdprofilerat sig som den ansvarstagande snabbmatskedjan där burgare även kommer i vegan- och halloumivarianter.

– För att minska klimatpåverkan per måltid måste vi få ”köttlovers” att välja en grön burgare eller en kycklingburgare då och då, säger Christoffer Bergfors till tidningen.

Men norrländska myggburgare är inte på väg in på menyn.

– Nej, insektsburgare tror jag inte på. Människor är väldigt konservativa med vad de äter. Vi försöker göra steget att välja rätt så enkelt och gott som möjligt. Om du måste göra stora uppoffringar blir det som att banta eller börja träna – det blir inte långsiktigt, säger Richard Bergfors till tidningen.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!