Subway säljer kycklingkött i sina mackor. Kycklingen kommer från en leverantör i Thailand – ett land som fått kritik för sin djurhållning. Men enligt Subway uppfyller köttet kraven i alla länder det importeras till. Foto: / Ap / TT / NTB ScanpixSubway säljer kycklingkött i sina mackor. Kycklingen kommer från en leverantör i Thailand – ett land som fått kritik för sin djurhållning. Men enligt Subway uppfyller köttet kraven i alla länder det importeras till. Foto: / Ap / TT / NTB Scanpix
Subway säljer kycklingkött i sina mackor. Kycklingen kommer från en leverantör i Thailand – ett land som fått kritik för sin djurhållning. Men enligt Subway uppfyller köttet kraven i alla länder det importeras till. Foto: / Ap / TT / NTB Scanpix
Danska Joe & the juice finns på flera håll runtom i Sverige, bland annat på Arlanda. Kedjans kyckling kommer från Thailand.Danska Joe & the juice finns på flera håll runtom i Sverige, bland annat på Arlanda. Kedjans kyckling kommer från Thailand.
Danska Joe & the juice finns på flera håll runtom i Sverige, bland annat på Arlanda. Kedjans kyckling kommer från Thailand.
Kafékedjorna är bäst på att välja svenskt – i alla fall när det kommer till kyckling. Enligt Svensk fågels undersökning väljer både Espresso house och Wayne's coffee kyckling med svenskt ursprung till sin mat. Foto: Bertil Ericson / TT NYHETSBYRÅNKafékedjorna är bäst på att välja svenskt – i alla fall när det kommer till kyckling. Enligt Svensk fågels undersökning väljer både Espresso house och Wayne's coffee kyckling med svenskt ursprung till sin mat. Foto: Bertil Ericson / TT NYHETSBYRÅN
Kafékedjorna är bäst på att välja svenskt – i alla fall när det kommer till kyckling. Enligt Svensk fågels undersökning väljer både Espresso house och Wayne's coffee kyckling med svenskt ursprung till sin mat. Foto: Bertil Ericson / TT NYHETSBYRÅN
Uppfödda kycklingar som sedan blir till kött. Kycklingfarmen på bilden har ingenting med artikeln att göra. Foto: ColourboxUppfödda kycklingar som sedan blir till kött. Kycklingfarmen på bilden har ingenting med artikeln att göra. Foto: Colourbox
Uppfödda kycklingar som sedan blir till kött. Kycklingfarmen på bilden har ingenting med artikeln att göra. Foto: Colourbox

Kycklingen i mackorna kommer från Thailand

Publicerad

Flera snabbmatskedjor väljer importerat kött.

Hos Joe & the juice och Subway kommer kycklingen hela vägen från Thailand, enligt Svensk fågel – trots Världsnaturfondens varningar.

Båda hävdar ändå kvalitet och hög standard.

– Vår prioritet är produktsäkerhet, skriver Subway i ett mejl.

Endast tre av nio undersökta snabbmats- och kafékedjor har 100 procent svenskt kycklingkött. Resten importerar kyckling från Nederländerna, Thailand och Tyskland.

Det visar en färsk undersökning från branschorganisationen Svensk fågel.

Härifrån kommer kycklingen

– Kyckling marknadsförs ofta som snabbmatskedjornas hälsosamma alternativ vilket kan kännas missvisande när det uppdagas att kycklingen importerats, säger Maria Donis, vd Svensk fågel, i ett uttalande.

Undersökningen visar följande:

Burger king: Tysk kyckling.

Espresso house: Svensk kyckling.

Joe & the juice: Thailändsk kyckling.

KFC: Nederländsk kyckling.

Max hamburgare: Svensk kyckling, dock förädlad/tillagad i Danmark.

McDonald's: Svensk, tysk och nederländsk kyckling. Den svenska förädlas/tillagas i Danmark.

Pizza hut: Delvis svensk kyckling.

Subway: Thailändsk kyckling.

Wayne's coffee: Svensk kyckling.

 

Snabbmatskedjorna serverar bland annat wraps, burgare och smörgåsar med kyckling. Men det är få kunder som frågar varifrån kycklingen kommer.Foto: Colourbox

 

Svensk fågel har ställt frågan om ursprung direkt till personal på plats, och frågat på minst två restauranger från varje kedja.

Subway om thailändska leverantören

Subway är ett multinationellt företag som har en och samma leverantör av kyckling. Kommunikationschefen i Europa, Michelle Smith, bekräftar att leverantören är baserad i Thailand.

"Den följer våra strikta höga krav på livsmedelsproduktion och har förmågan att tillhandahålla en produkt av konsekvent hög kvalitet till de många länder vi har verksamhet i", skriver hon i ett mejl.

 

LÄS MER: Farliga bakterier i Kronfågels kyckling 

 

Hon skriver också att Subway följer EU:s regler vad gäller antibiotika och att man bara ger djuren antibiotika när det är "absolut nödvändigt" – då under veterinärkontroll.

Joe & the juice: "Uppfyller EU:s krav"

Världsnaturfonden har tidigare varnat för kyckling från Thailand just på grund av att antibiotika används på ett "okontrollerat sätt".

"Vi är medvetna om rapporterna från WWF. Vi står till fullo bakom de kycklingprodukter som säljs i Sverige", skriver Michelle Smith.

Enligt henne sätter Subway produktsäkerhet och kvalitet i främsta rummet. Hon skriver att den thailändska leverantören uppfyller alla kedjans "egna strikta krav".

 

Så här kan det se ut på en kycklingfabrik. Bilden har ingenting med snabbmatskedjorna i texten att göra.Foto: Colourbox

 

Chefen för Joe & the juice, Morten Askekilde, skriver i ett mejl till Dina pengar att kedjan har stort fokus på sina råvaror och att kycklingen importeras från Thailand för att den "näringsmässigt är av riktig god kvalitet".

"Det vi serverar i våra butiker uppfyller naturligtvis EU:s gällande regler, däribland gällande krav om användning av antibiotika", skriver han.

Max om svensk kyckling

Hamburgerkedjan Max är en av de kedjor som bara använder svensk kyckling. Man har ett avtal med Kronfågel som föder upp och slaktar kycklingen i Sverige. Den skickas sedan till en fabrik i Danmark för tillagning och beredning innan den återinförs.

– Det är jätteviktigt för oss att ha svenskt kött och vi samarbetar med märkningen "kött från Sverige", säger Marita Wengelin, PR-chef på Max.

Hon fortsätter:

– Vi lägger ganska mycket extra pengar varje år för att köpa svenskt kött till våra burgare.

 

Marita Wengelin, PR-chef på Max, säger att kunder bör ställa samma krav i restauranger som i mataffären.Foto: Pressbild

 

Varför är det viktigt?

– Vi är måna om hälsa och om att köttet följer den svenska lagstiftningen, när det kommer till bland annat antibiotika. Det är också kopplat till svenska landskapet och det jordbruk vi bedriver.

Vill ha svensk kött

En tidigare undersökning visar att 80 procent av svenskarna helst vill ha svensk kyckling. Många konsumenter gör medvetna val i butik där märkningen är tydlig – men missar att fråga på restaurang.

 

LÄS MER: WWF: Dags att halvera köttkonsumtionen 

 

Enligt Svensk fågel frågar bara sex procent av svenskarna om matens ursprung på restaurang.

– Vill man vara säker på var maten kommer ifrån måste man stå på sig och fråga, säger vd:n Maria Donis i ett uttalande.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen