Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Kundernas raseri: Kräver Kappahl-chefens avgång

Anders Bülow, styrelseordförande för Kappahl.
Foto: Kappahl
Facebookreaktioner från kunder till Dina Pengars artikel.
Foto: Skärmavbild
Facebookreaktioner från kunder till Dina Pengars artikel.
Foto: Skärmavbild
Facebookreaktioner från kunder till Dina Pengars artikel.
Foto: Skärmavbild
Reaktioner från Kappahls Facebooksida.
Foto: Skärmavbild
Kappahl-kedjan har 400 butiker.
Foto: MALIN LÖÖF

Löften om bojkott och avgångskrav mot Kappahls ordförande Anders Bülow, 64.  

Här är kundernas raseri efter att Bülow ska ha beskrivit dem som "Skrynkliga tanter med vallningar". 

– Vi förstår deras reaktioner och är tacksamma för att de valt att dela sina tankar med oss, säger Charlotte Högberg, kommunikationschef på Kappahl.  

"Föreslår att ni byter till en kvinnlig ordförande, gärna skrynklig o med vallningar!" 

"Idiotiskt! Nu är det sluthandlat på Kappahl. Tror jag kan räknas till de skrynkliga. Vallningarna förbi för länge sedan. Handlar dock ofta på nätet" 

"Finns det ingen smartare ordförande än en som uttalar sig så om de som föder honom?" 

Det är några av Facebook-kommentarerna till gårdagens artikel om Kappahls ordförande Anders Bülow. 

På Kappahls Facebooksida riktas kunder kraftig kritik mot klädkedjan.
Foto: Skärmavbild

LÄS MER: Anställda rasar mot Kappahls ordförande

Uttalandet på stormötet väckte bestörtning

Raseriet mot Bülow väcktes när Göteborgs-Posten, GP, avslöjade att han ska ha kallat kvinnliga kunder i 50-årsåldern för "Skrynkliga tanter med vallningar som har svårt att handla på nätet", under klädkedjans stormöte i Mölndal den 15 juni. Bülow själv har till GP förnekat att han ska ha uttalat sig på det viset. 

Dina Pengar söker Anders Bülow, som förnekat att han uttalat sig på det viset.  

– Till att börja med var det ingen lång del av mötet, å andra sidan var det en mer specifikt refererande text. Då det var en lång diskussion om vem som är vår kund och hur hon ser ut. Vi har en majoritet av kvinnor i styrelsen och det ledde fram till en beskrivning explicit för att det inte skulle kunna missförstås, har han bland annat sagt till GP

Kedjan har 400 butiker och skriver på hemsidan att de riktar sig "särskilt till kvinnan mitt i livet och hennes familj". 

130 anställda på Kappahl har undertecknat ett protestbrev mot ordföranden som skickats ut från bolagets huvudkontor. 

LÄS MER: H&M:s lager stiger: "Kommer inte lugna marknaden"

Protestbrev skrevs under av närmare 130 anställda

"Vi undrar om det är styrelsens åsikt, att kvinnor i 50-årsåldern inte får gå klädda i korta kjolar? Eller om ni anser att rätten att vara sexig tar slut vid 30? Ingen kvinna vill i dag se sig som tant och hon bryr sig inte om att män i övre medelåldern anser att vissa kläder inte lämpar sig för henne", står det i brevet som GP tagit del av. 

Charlotte Högberg, Kappahls kommunikationschef.
Foto: Kappahl

– Brevet har kommit till ur ett stort engagemang för vår kund, från medarbetare som i detta fallet ville ha svar direkt av styrelsen, säger Charlotte Högberg, kommunikationschef. 

Sedan Bülow tillskrevs uttalandena har kommentarfälten till Dina Pengars artikel och bolagets Facebooksida svämmat över av upprörda kommentarer. 

Facebookreaktioner på Dina Pengars artikel om Anders Bülow.
Foto: Skärmavbild

Dina Pengar har varit i kontakt med Kappahl för att fråga hur bolaget ser på den massiva kritiken från kunderna. 

–  Vi förstår deras reaktioner och är tacksamma för att de valt att dela sina tankar med oss. Och är samtidigt djupt olyckliga över att situationen uppstått. Vi på Kappahl älskar och respekterar vår kund, kvinnan mitt i livet, precis som hon är. Det är med henne för ögonen vi arbetar varje dag, med stor stolthet. Och det är med henne för ögonen vi kommer att fortsätta utveckla mode även framåt, säger Charlotte Högberg. 

Kappahl presenterade under onsdagsmorgonen sin kvartalsrapport. Omsättningen låg på 1 217 miljoner kronor i tredje kvartalet, vilket var bättre än väntat. Även rörelseresultatet på 119 miljoner kronor var över förväntan.