Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Kundernas ilska mot Klarna efter missen

Betaltjänstbolaget Klarna får hård kritik i sociala medier. "Man måste godkänna varje enskild transaktion", säger Erik Engellau-Nilsson på Klarna.

Kunder menar att de kopplar på ett autogiro mellan kunden och Klarna –i hemlighet.–

"Man etablerar en väg in i mitt bankkonto utan att vara jättetydliga med det", säger Anders, 43, som är upprörd.

Betaltjänstbolaget Klarna får hård kritik i sociala medier.

Kunder menar att de kopplar på ett autogiro mellan kunden och Klarna – i hemlighet.

– Man etablerar en väg in i mitt bankkonto utan att vara jättetydliga med det, säger Anders, 43, som är upprörd.

I maj i år lanserade betaltjänstföretaget Klarna nya funktioner till sin webbportal för att underlätta för betalning.

Men nu får de kritik från kunder – för att de försöker dölja att funktionerna kopplar på ett autogiro mellan kunden och Klarna.

Det menar bland annat Anders, 43, att man inte är tillräckligt tydlig med.

– Att som Klarna nu gjort smyga in den under ett till synes normalt faktura-betalningsförfarande är inte okej, säger han.

När du betalar en faktura via Klarna online och klickar på knappen Betala får du information om att ett medgivande för autogiro kommer att upprättas mellan ditt bankkonto och Klarna.

För att använda tjänsten krävs det att du legitimerar dig med Bankid och bekräftar upprättandet av ett autogiro vid flera tillfällen. Klarna lovar också att de inte drar pengar automatiskt, men det är inte tillräckligt menar Anders.

– Som kund har man dels ingen aning om hur avtalen för autogirering ser ut mellan bank och fordringsägare. Så jag vet inte huruvida Klarna inte kan dra pengar utan mitt medgivande varje gång, eller om man bara lovar att inte göra det, menar Anders.

LÄS OCKSÅ: Klagomål på pensionsbolagen ökar

Gör uppdateringar

Han har, liksom många andra, uttryckt ilska mot företagets metoder i sociala medier.

Men företaget försvarar sig.

– Konsumenter har tolkat det som att varje faktura man får via Klarna nu kommer att dras per automatik, men så är det inte. Man måste godkänna varje enskild transaktion, säger Erik Engellau-Nilsson, presskontakt på Klarna.

Engellau-Nilsson tror att missförståndet beror på att de flesta förknippar autogirobetalningar med att en leverantör drar betalningar per automatik, efter ett enda medgivande från kunden.

Han medger att de kunde ha varit tydligare.

– Vi har uppdaterat portalen nu och lyft det här ännu högre. Vi vill vara så tydliga och transparenta som möjligt, säger han.

LÄS OCKSÅ: Så räddar du ditt sparande

"Vi vill göra det enkelt"

Anledningen till att man använder sig av autogiro för att bygga upp webbtjänsten är för att infrastrukturen behövs för att upprätta en väg in i kundens bankkonto.

På så sätt kan man betala en faktura med bara ett klick, en funktion som Klarna hävdar att kunder efterfrågat länge.

– Vi vill göra det så enkelt som möjligt för kunder att betala, det är vårt fokus, säger Erik Engellau-Nilsson.

Han beklagar att kunder reagerat och förtydligar:

– Det är inte på något sätt så att vi kan genomföra en transaktion utan att kunden ger ett medgivande till det. Man kan naturligtvis som kund också välja att betala via sin internetbank, precis som vanligt, om man föredrar det. Det är dock mer omständigt.

LÄS OCKSÅ: Myndighet varnar för rådgivarnas fula knep

NYTT NYHETSBREV: Dina Pengars krönikör Frida Bratt guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Annons:

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!