Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Kunderna kräsna inför Black Friday 2016

Konceptet Black Friday, "svart fredag", kommer från USA och är synonymt med kraftigt rabatterade priser. Foto: Henrik Montgomery/TT
Foto: Colourbox

Black Friday på fredag den 25 november, julhandelns "för-rea", står för dörren med pressade priser – och många planerar att hänga på låset.

– Det verkar som att konsumenterna känner till det här och de är verkligen förberedda på att vara vaken där mitt i natten, säger Stefan Ny som är marknadschef på prisjämförelsesajten Pricerunner.

Black Friday

Konceptet Black Friday kommer från USA och infaller dagen efter Thanksgiving. Dagen domineras av rabatterade erbjudanden och kallas "black" eftersom handlarnas röda minussiffror brukade vända till positiva svarta plussiffror.

Cyber Monday

Cyber Monday, även det från USA, infaller den första måndagen efter Thanksgiving. I USA har det blivit en av de största dagarna readagarna inom e-handeln.

Konceptet Black Friday, "svart fredag", kommer från USA och är synonymt med kraftigt rabatterade priser.

Eventet infaller traditionellt första fredagen efter Thanksgiving, det vill säga nu på fredag – och så även i Sverige.

Stefan Ny som är marknadschef på prisjämförelsesajten Pricerunner berättar att många planerar att hänga på låset vid midnatt.

– Bland de allra hetaste erbjudandena kommer produkterna att ta slut. Det verkar som att konsumenterna känner till det här och de är verkligen förberedda på att vara vaken där mitt i natten, säger Stefan Ny.

När är Black Friday?

Pricerunner har tidigare kollat läget med 2 500 personer inför Black Friday den 25 november 2016 nu på fredag. I undersökningen framgår det även att folk inte nöjer sig med vilka rabatter som helst.

 

LÄS ÄVEN: Black Friday – här är butikerna som har rea

 

Över hälften av de svarande uppger att det måste röra sig om minst 40–50 procent rabatt för att de ska bli intresserande.

Stefan Ny konstaterar att svenska e-handelskonsumenter är prissmarta.

– Många kunder har koll på vad det lägsta priset är redan från början, säger han.

Butikerna som har rea under Black Friday

Det är traditionellt elektronik och klädindustrin som dominerat under Black Friday.

Elgigantens försäljning ökade exempelvis med 75 procent under förra året – och i år spår man nya försäljningsrekord och 1,3 miljoner kundbesök.

Varor som tv-apparater, vitvaror, laptops och smartphones förväntas bli storsäljare.

Mängder av butiker i Sverige är med på Black Friday, till exempel Mediamarkt, Cdon, Elgiganten, Ica, Tele 2 och Webhallen. Här kan du läsa en längre lista.

Enligt Pricerunners undersökning är det i vanlig ordning elektronik och kläder som står på köparnas topplista – men även heminredning och hushållsapparater. En del säger sig vara på jakt efter Appleprodukter – men de riskerar att bli besvikna.

– Vår erfarenhet är att det inte kommer bli så mycket rabatt på de nyaste produkterna. Man kommer bli besviken om man förväntar sig 40 procent rabatt på en Iphone, säger Stefan Ny .

Det här är Black Friday

Andreas Svensson är detaljhandelsanalytiker vid HUI Research, som är en del av branschorganisationen Svensk Handel.

Det är traditionellt elektronik och klädindustrin som dominerat under Black Friday. Mediamarkt satsar i år på Black Friday hela veckan.

Han berättar att Black Friday i USA främst fokuserat på den fysiska handeln, medan det var e-handeln i Sverige som nyligen började att anammade konceptet.

När PostNord frågade svenska konsumenterna om hur mycket de handlade för under Black Friday 2015 landade den uppskattade summan på drygt två miljarder kronor.

Andreas Svensson säger att handeln i butik fick fart först under förra året – och förutspår att det riktiga startskottet kan ske i år.

– Det är en jätteviktig försäljningsdag och den kommer att öka i år, säger Andreas Svensson.

 

LÄS ÄVEN: Smarta tips: Så ska du tänka med sparpengar

 

Utöver de dominerande elektronik- och modebranschen pekar Andreas Svensson pekar på att kapitalintensiva sektorer, som möbelindustrin.

– Där kan 20-30, och ibland 40 procent göra väldigt stor skillnad, säger han.

Cyber Monday är e-handelns dag

Black Friday följs av Cyber Monday, som i USA traditionellt sett varit den stora e-handelsdagen. I Sverige är gränserna lite uppluckrade eftersom e-handeln tagit ett så stort grepp redan under Black Friday.

– Är man på jakt efter att köpa billigt och bara har en dag att handla på skulle jag välja Black Friday, säger Stefan Ny.

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Annons:

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!