"Hur f-n kan ni ta ut en tullavgift på en vara som är en gåva? Lagen säger tydligt att den endast ska tas ut om man har betalt för en vara. Jag tänker inte betala", skriver Johan på Postnords Facebook-sida.
Det är en av 200 missnöjda kommentarer som har postats där de senaste två dagarna, rapporterar SvD.
Bakgrunden är nya rutiner för moms på försändelser från länder utanför EU som infördes för drygt en månad sedan. Direktiven kommer ursprungligen från Tullverket.
– Det beror på att tullen har gett oss i uppgift att ta moms på försändelser från företag, även om de är märkta med gåva, säger Thomas Backteman, kommunikationsdirektör på Postnord, till SvD.
LÄS MER: Klagomålen mot Postnord väller in – slår rekord varje år

Kan inte vara gåva från företag
Konsekvensen blir att mottagaren av en vara som är gratis – exempelvis en vara som ges som bonus om man handlar många varor – ändå måste betala moms och hanteringsavgift för att få ut den.
– Det kan inte vara gåva om den kommer från ett företag. Gåva kan det bara vara om det är från en privatperson i tredje land till en privatperson i Sverige, säger Michaela Linderoth på Tullverkets pressavdelning, till SvD.
LÄS MER: Kundernas ilska mot Postnords nya avgift
Kinapaket är nu momspliktiga
Den 1 mars infördes också nya momsregler för försändelser av lågt värde – under 200 kronor – som skickas till Sverige från länder utanför EU. De benämns ofta som Kinapaket, eftersom många kommer från Kina. De var tidigare i praktiken momsbefriade.
Nu ska mottagaren betala moms. För de flesta produkter ligger momsen på 25 procent av värdet och hanteringsavgiften på 75 kronor. Det ska betalas innan varan skickas till mottagaren.