Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Kunder lurades att de vunnit – företag döms

Ingela Widèn drabbades av Vitalius i fjol. Nu säger hon om domen: "Det är bra att det tas i med hårdhandskarna". Foto: PRIVAT
Vitalius ljög om att de samarbetade med kända företag för att lura in folk i prenumerationer på hälsokostprodukter. Foto: Henrik Montgomery / TT

Vitalius hälsokost ringde upp konsumenter och påstod att de hade vunnit en tävling – eller skulle få hem presentkort.

Men i själva verket lurade företaget in kunder i kostsamma prenumerationer.

Nu har de två männen bakom Vitalius dömts.

– Jag känner att man som liten människa ska våga höja sin röst när något är fel, säger Ingela Widén, 44, en av dem som drabbats.

Detta är bara den senaste i en rad domar mot firmatecknarna Edris Parsay, 24 och Posse Lindholm, 64.

Ett av flera bolag som duon står bakom är Vitalius – som har fått omfattande klagomål. Totalt har Konsumentverket fått runt 30 anmälningar om otillbörlig marknadsföring.

Enligt domen har företaget ringt upp personer och påstått att konsumenterna har vunnit en tävling eller ska få hem ett presentkort. Vitalius har utgett sig för att samarbeta med kända företag som Coop, Willys och Ikea.

 

LÄS MER: Julia Lebel, 22: "Inser att jag har skadat folk" 

 

Inget är sant.

I stället har konsumenter vilseletts in i abonnemang på hälsoprodukter.

Dömer Vitalius hälsokost

Nu dömer Patent- och marknadsdomstolen Vitalius hälsokost AB till att betala en marknadsstörningsavgift på 80 000 kronor. Bolaget ska också betala rättegångskostnader på drygt 70 000 kronor.

Och runt hörnet väntar miljonbelopp i vite.

 

LÄS MER: 200 000 svenskar fast i abonnemangsfällor 

 

Om de två firmatecknarna eller bolaget fortsätter med samma försäljningsmetoder som tidigare riskerar de vite på en miljon kronor – i veckan. Både företaget och de två bolagsmännen.

– Vi är nöjda att ha vunnit, säger Konsumentverkets processråd Gunnar Wikström.

I ett pressmeddelande från myndigheten säger han:

– Vitalius och personerna bakom företaget har lurat konsumenter genom att ljuga och vilseleda dem de har ringt upp. Det är mycket allvarligt att de även använt andra kända varumärken för att lura konsumenterna.

Drabbad: ”Bra när rättvisa skipas”

Nu kräver domstolen att företagets telefonförsäljare framöver tydligt berättar om syftet med samtalet – utan att ljuga. Dessutom måste säljarna lämna tydlig information om ångerrätt. Utöver det förbjuds företaget att kräva betalt för tjänster eller varor konsumenterna inte har beställt.

Ingela Widèn drabbades av Vitalius i fjol. Nu säger hon om domen: "Det är bra att det tas i med hårdhandskarna". Foto: PRIVAT

Ingela Widén, 44, är en av de konsumenter som drabbats. Hon anmälde bolaget – och är nöjd över att det nu har dömts.

– Det är alltid bra när rättvisa skipas. Jag har inte följt ärendet, men jag känner att man som liten människa ska våga höja sin röst när något är fel, säger hon.

 

LÄS MER: Telefonförsäljarna slår till mot sjuka och äldre 

 

Flera av männens bolag dömda

Edris Parsay och Posse Lindholm står bakom flera andra företag som konsumentombudsmannen har granskat och stämt. Även Greencaller, Solbrun beta, Omega 3 kost Nordic och DR-info hotas nu av höga viten. De dömdes av Patent- och marknadsdomstolen tidigare i år.

För Greencaller och Solbrun beta har konkurs inletts.

I domen mot Vitalius skriver Patent- och marknadsdomstolen:

"Edris Parsay och Posse Lindholm är även styrelseledamöter eller styrelsesuppleanter i tio närstående bolag som på ett eller annat sätt är kopplade till marknadsföring via telefonförsäljning, oftast av hälsokostprodukter. Historiken tyder på ett upprepat beteende där verksamhet läggs ned i ett bolag och startas upp i ett annat bolag där den vilseledande marknadsföringen fortsätter oförändrad via telefonförsäljning av någon form av hälsokostprodukt".

– Vi får hoppas att de här domarna bidrar till att få stopp på dem. Om de gör ytterligare överträdelser, även i andra bolag, kommer det kunna leda till att viten blir utdömda, säger Gunnar Wikström på Konsumentverket.

Han fortsätter:

– Det kommer att bli tufft för dem att stå som firmaföreträdare i andra bolag om de gör sig skyldiga till liknande överträdelser. Det kan bli väldigt kostsamt.

Vägrar kommentera domen

Konsumentverket har överklagat domarna mot Omega 3, DR-info och Solbrun beta, i hopp om att få upp marknadsstörningsavgiften. 

Enligt Patent- och marknadsdomstolens dom från i våras måste de tre bolagen totalt betala 325 000 kronor. Konsumentverket hade yrkat på 645 000 kronor.

 

LÄS MER: Så ska abonnemangsskojarna stoppas

 

Expressen har sökt Edris Parsay och Posse Lindholm via deras ombud, advokaten Carl Sjöstedt.

– Jag har inga kommentarer, säger han.

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Annons:

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!