Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Kritiserade svenska appen vill erövra USA

Se Di TV – Sveriges nya ekonomi-tv-kanal
P-appen Natural Cycles vill satsa på USA. Foto: NISHAT AHMED / AP TT NYHETSBYRÅN
Elina Berglund är en av skaparna bakom P-appen Natural Cycles. Foto: NATURAL CYCLES

Preventivmedelsappen ”Natural Cycles” vill bredda vyerna och expandera på den amerikanska marknaden, skriver Breakit.

I somras uppgav företaget att appen hade runt en miljon användare – och fler hoppas man locka i USA.

– Vi växer vilket är roligt, det går framåt men det är inte den lättaste marknaden, säger grundaren Elina Berglund till Breakit.

Preventivmetoden Natural Cycles har växt lavinartat i Sverige under de senaste åren. Metoden går ut på att användaren mäter sin kroppstemperatur via appen, för att sedan få reda på hur stor chans, eller risk, den har att bli gravid.

Men i fjol åkte Natural Cycles på en törn. Appen anmäldes för 178 oönskade graviditeter, något som resulterade i en granskning från Läkemedelsverket.

Trots att P-appen fick grönt ljus i slutändan slog det negativt mot försäljningen. Under 2018 steg förlusterna till ett minusresultat på 70 miljoner kronor, jämfört med 60 miljoner kronor 2017. 

Samtidigt landade dock omsättningen på 81 miljoner kronor, jämfört med 41 miljoner kronor 2017.

Natural Cycles satsar på USA

För Breakit uppger Natural Cycles ena skapare, Elina Berglund, att företaget nu avser att bredda verksamheten. Planen är att satsa på nya användare i USA. Hon kommer att dela vd-posten med sin medgrundare, Raoul Scherwitzl.

– Vi växer vilket är roligt, det går framåt men det är inte den lättaste marknaden. Det kommer att ta tid att bli lika procentuellt stora som vi är i Sverige, säger Elina Berglund till sajten.

En annan delägare i appen är entreprenören och influencern Isabella ”Blondinbella” Löwengrip. Även hon rotade upp nyligen för att flytta till New York. 

Enligt Elina Berglund är USA redan företagets andra största kund. På första plats ligger Storbritannien, medan Sverige ligger på tredjeplats. 

Kunderna: ”Liberala storstadsmänniskor”

Själv bor Elina Berglund tillsammans med sin familj i New York, där P-appen nu kommer att satsa på att bygga upp sitt marknadsteam. 

Hon beskriver användarna i USA som ”lite mer liberala storstadsmänniskor som väljer att få barn senare i livet”. Fördomen om att amerikanerna skulle vara mer konservativa avfärdar hon i intervjun med Breakit.

– Många tror att det skulle vara de mer konservativa, men så är det inte. Vissa har till och med antytt att vi skulle ha något att göra med Donald Trump. Som europé och forskare ligger jag ganska långt ifrån Trumps värderingar och vill pusha kvinnors hälsa framåt, inte bakåt, säger Elina Berglund till Breakit.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!