Invigningen av nya supergallerian Mall of Scandinavia i Solna var kaosartad. Foto: Andreas SandströmInvigningen av nya supergallerian Mall of Scandinavia i Solna var kaosartad. Foto: Andreas Sandström
Invigningen av nya supergallerian Mall of Scandinavia i Solna var kaosartad.  Foto: Andreas Sandström
Bara sedan invigningen den 12 november har 31 stöldbrott anmälts. Foto: /All Over PressBara sedan invigningen den 12 november har 31 stöldbrott anmälts. Foto: /All Over Press
Bara sedan invigningen den 12 november har 31 stöldbrott anmälts. Foto: /All Over Press
60 000 kom till invigningen och Mall of Scandinavia förväntar sig fortsatt stora besökarskaror. Foto: /All Over Press60 000 kom till invigningen och Mall of Scandinavia förväntar sig fortsatt stora besökarskaror. Foto: /All Over Press
60 000 kom till invigningen och Mall of Scandinavia förväntar sig fortsatt stora besökarskaror. Foto: /All Over Press
Lena Rune, centrumchef, tycker inte att supergallerian har några problem med fickstölder. Foto: PressbildLena Rune, centrumchef, tycker inte att supergallerian har några problem med fickstölder. Foto: Pressbild
Lena Rune, centrumchef, tycker inte att supergallerian har några problem med fickstölder. Foto: Pressbild

Köpfestens baksida i Mall of Scandinavia: ficktjuvar

Publicerad

60 000 kom till invigningen och Mall of Scandinavia förväntar sig fortsatt stora besökarskaror.

Men med många besökare ökar risken för bland annat ficktjuvar, något som polisen bekräftar.

Bara sedan invigningen den 12 november har 31 stöldbrott anmälts.

Invigningen av nya supergallerian Mall of Scandinavia i Solna var kaosartad. Uppskattningsvis 60 000 personer hade tagit sig dit för att besöka Skandinaviens största galleria och efter bara någon timme var man tvungen att stänga dörrarna.

En miljon besökare

Det stora intresset har fortsatt.

Under helgen firade gallerian en miljon besökare och man väntar sig ett högt tryck under den kommande julhandeln.

Men de många besökarna har skapat stora trafikproblem i närområdet, med köer ända ut på E4 och svårigheter att hitta parkering. Parkeringsgaraget har plats för 3 700 bilar, men gallerian sväljer betydligt mer besökare än så. Men att det skulle vara ett problem håller inte Lena Rune, centrumchef med om.

- Det är inte en bild jag delar, men även med en väl utformad infrastruktur och 3 700 parkeringsplatser, finns det ett begränsat antal bilburna gäster som vi kan ta emot. Vi har därför vid behov stärkt upp med extra personal för att dirigera trafiken och underlätta för besökare att komma fram, svarar hon i ett mejl.

 

LÄS OCKSÅ: Fiatmiljardären tar revansch

Många stöldbrott

Det stora besökarantalet har även sysselsatt polisen.

- Det är klart att det har genererat en hel del ärenden. Det handlar om stöld i butiker eller fickstölder och trafikincidenter som smitningsolyckor, säger Pär Fridh, polinsinspektör och kommunpolis i Solna stad.

Sedan invigningen har det totalt registrerats 72 misstänkta brott med Mall of Scandinavia som brottsplats, varav 31 fall av olika stöldbrott.

- Det är ju en plats där många människor rör sig, och det drar till sig fick- tjuvar, det är klart, säger Pär Fridh men tillägger att det är för tidigt att uttala sig om gallerian är en ny favoritplats för ficktjuvar.

Lena Rune, centrumchef, tycker inte att supergallerian har några problem med fickstölder.

- Vi har inte upplevt ett problem med ficktjuvar och precis som i våra andra köpcentrum jobbar vi aktivt med säkerhetsfrågor. Mer i detalj än så kan jag inte kommentera vårt säkerhetsarbete.

 

LÄS OCKSÅ: Jeanette Holm: Så blev jag ekonomiskt oberoende


Följ Dina Pengar på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen