Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Konsumentverket i ny strid mot Preems Gunde-filmer

Konsumentverket tar strid mot Preems reklamfilmer med Gunde Svan.

Nu öppnar man ett tillsynsärende mot bensinjättens marknadsföring, vilket Medierna i SR berättat om.

– Den är vilseledande eftersom bolaget påstår att deras diesel är producerat av skogsrester, säger Gabriella Fenger-Krog, enhetschef på Konsumentverket.

Drivmedelsjätten Preem engagerade folkkäre Gunde Svan för att marknadsföra sin miljövänliga bensin och diesel som utvunnits ur restprodukter från skogsindustrin.

Men Konsumentverket menar att man rejält överdrivit den miljömässiga nyttan och kritiserar bolaget, vilket Medierna nu uppmärksammat.

Kombinationen av den vackra skogsmiljön och helyllekillen Gunde Svan var det väl inget fel på. Värre var det med budskapet som Preem ville förmedla. 

– Vi har öppnat ett tillsynsärende mot Preem på grund av vilseledande marknadsföring därför att bolaget påstår att deras diesel är producerat av skogsrester. Då kan konsumenten få uppfattningen att det är helt och hållet skogsrester i produkten, säger Gabriella Fenger-Krog, enhetschef på Konsumentverket.

Inväntar yttrande från Preem

Konsumentverket har tidigare haft ett ärende mot Preem. Enligt Fenger-Krog tangerar det nya ärendet det gamla. 

– Nu vill vi se om det nya ärendet är en överträdelse av den gamla utfästelsen att rätta sig och ändra marknadsföringen eller om det är en ny form av överträdelse av marknadsföringslagen. 

Konsumentverket väntar nu på yttrande från Preem. 

Om parterna inte hittar fram till en överenskommelse vänder sig verket till Konsumentombudsmannen, och då kan det gå ända till Patent- och marknadsdomstolen. 

Sex av sju filmer är enligt Konsumentverket klart missvisande. 

Filmerna har visats på bred front

Reklamfilmerna har fått stor spridning och visats hos bland annat TV3, TV4 och på Youtube. Även Dagens Nyheter har haft annonsen. 

Preems presschef Dani Backteg har svarat på DN:s frågor via mejl och förklarat att syftet med reklamfilmerna var att visa på skillnaden mellan just Preem och andra drivmedelsbolag: ”Preem satsar stort på produktion av förnybara drivmedel av restprodukter från svenskt skogsbruk. Det är genom produktion av förnybara produkter från den svenska skogsindustrin som vi skiljer oss från våra konkurrenter.”

Miljöorganisationen Greenpeace har samlat över 12 000 undertecknare i sin anmälan till Konsumentverket mot Preem. 

Gunde Svan själv säger att hur man uppfattar reklamfilmerna nog beror på hur kunnig man är. 

– Men det är klart att det är viktigt att som konsument ska du förstå exakt, fast du inte är så kunnig då, säger Gunde Svan till DN. 

TV: Reaktioner på Preemraffs byggplaner

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!