Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Vings konkurssmäll: 24 miljarder kronor

En översvallande glad Petter Stordalen när nyheten om hans engagemang i Ving offentliggjordes.Foto: JANERIK HENRIKSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN
Ving har tagit sig relativt oskadd genom den turbulta tiden för bolaget.

Notan för resejätten Vings konkurs finns nu i en första version.

Summa: 24 miljarder kronor.

Eller för att vara exakt: 24 460 708 276 kronor.

– Det här är en ögonblicksbild från konkursögonblicket, säger konkursförvaltaren, advokat Mikael Kubu.

Det som fått konkursen att skjuta i höjden ekonomiskt är två borgensåtaganden och om dessa råder osäkerhet kring hur de ska värderas.

Vings konkurs i höstas var en direkt följd av moderbolagets kollaps i Storbritannien.

Det rådde idel glada miner när de nya ägarna trädde in efter resejätten Ving Sverige AB:s konkurs i slutet av oktober förra året. Största överraskningen var norske hotellkungen Petter Stordalen när han plötsligt dök upp på huvudkontoret på Rålambsvägen i Stockholm som en av delägarna. Hans namn hade inte förekommit i förhandsspekulationerna om vem som eventuellt skulle kunna tänka sig köpa bolaget. 

Stordalen fick gåshud

I en orange Ving t-shirt gjorde Petter Stordalen entré och förklarade att han ”fick gåshud” när affären presenterades. Han hade döpt Vingaffären till ”Operation Bernie” efter bolagets maskot.  Affären var dock inte riktigt i hamn förrän några dagar senare.

En entusiastisk Petter Stordalen när Ving-övertagandet presenterades.Foto: JANERIK HENRIKSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN

Riktigt samma gåshud lär inte konkursförvaltaren och övriga som arbetar med Ving-konkursen ha när de nu börjat jobba sig igenom den gigantiska konkurs som möjliggjorde den ovanliga affären med de nya ägarna. Köparna: Petter Stordalens kontrollerade Strawberry Group tillsammans med Altor Fund V (Altor) och TDR Capital som köpte Vinggruppen med totalt 2 300 anställda i Ving, Spies, Tjäreborg och Thomas Cook Airlines Scandinavia. Pris: Sex miljarder kronor.

Thomas Cook Airlines bytte namn efter konkursen. Bolaget heter nu Sunclass Airlines. Foto: Johan Nilsson/TT / TT NYHETSBYRÅN

Ving gick i borgen - därför osäkra jätteskulder

Konkursförvaltaren, advokat Mikael Kubu på Ackordscentralen och handläggaren jurist Kenneth Nilsson har nu upprättat en konkursbouppteckning. Den är något utöver det vanliga.

– Konkursbouppteckningen ska avspegla en ögonblicksbild precis vid tidpunkten för konkursen och innan en överlåtelse har skett. Det som gör att det är så enormt stora belopp hänförs till Thomas Cook och Ving som hade gått i borgen för det obligationslån som Thomas Cook:s moderbolag i England hade upptagit, säger Mikael Kubu.

Det rör sig om två borgensåtaganden:

10 978 623 660 kronor.

12 710 682 443 kronor.

– Sedan är det en hel del juridiska frågeställningar huruvida man kan göra gällande att ett sånt här borgensåtagande gäller fullt ut. Om ett dotterbolag går i borgen för ett moderbolags skulder kan man fråga sig om det fanns någon nytta för dotterbolaget.

Advokat Mikael Kubu tror att det kommer att ta lång tid innan man rett ut alla juridiska frågeställningar kring borgensåtagandena och att en del frågor kring detta kan leda till fleråriga rättsliga processer. 

Mycket av konkursutredningen kommer att kretsa kring borgensåtagandena, hur de ska värderas. Beroende på utgången kan en av de större fordringsägarna i Thomas Cook Northern Europe i slutändan vara Ving Sverige.

I samband med konkursoperationen i höstas ansåg Apollo sig utestängt från att lägga ett bud på sin konkurrent.

- Hade inte borgensåtagandena funnits hade man sannolikt kunnat sälja bolaget och inte behövt gå i konkurs. Den juridiska osäkerheten kring borgensåtagandena finns, så det var ingen som var beredd att ta över de här bolagen. Riskerna hade varit alltför stora.

Vings konkursbouppteckning visar att bolaget saknade 24 miljarder kronor i konkursögonblicket.

Bristen i Ving Sverige vid konkursen är framräknad till drygt 24 miljarder.

– Men det är en hypotetisk brist eftersom vi har tagit med borgensåtagandena. Men vi vet inte säkert om de gäller fullt ut. Det kan dröja flera år innan vi vet det, säger handläggaren Kenneth Nilsson.

Vings totala skuldbelopp id konkursögonblicket.

Andra poster på skuldsidan:

Försäkringsbolaget PRI Pensionsgaranti 86, 5 miljoner kronor.

Thomas Cook International 53 miljoner kronor.

Sålda presentkort 71 miljoner kronor.

Löner, lönegarantin, 1, 6 miljoner kronor.

Leverantörsskulder 11, 8 miljoner kronor.

På tillgångssidan enligt konkursbouppteckningen finns bland annat:

Kunddatabas värd 12 miljoner kronor.                                                                                                                                                                                        

Kundfordringar 3, 5 miljoner kronor.

Sammanlagt fans det tillgångar på 28 miljoner kronor.

Stockholms tingsrätt har kallat till edgångssammanträde i nästa vecka. Då väntas siffrorna kring konkursen ändras något.

– Men det kan dröja flera år innan vi vet fullt ut hur stor konkursen är , säger handläggaren Kenneth Nilsson, som är en av sex som jobbar med konkursen mer eller mindre på heltid.

Vings ägare

Petter Stordalens Strawberry Group och riskkapitalistbolaget Altor, som kontrolleras av miljardären Harald Mix, äger 40 procent vardera av Ving och TDR Capital resterande 20 procent.

Ving hette tidigare Vingresor. Bolaget grundades 1956. 

Petter Stordalen avslöjar sanningen om köpet av resejätten Ving.
Annons: