Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Varningen till influencers – unga tjejer slutar att följa

Kenza Zouiten.Foto: KARIN TÖRNBLOM/TT / KARIN TÖRNBLOM TT NYHETSBYRÅN
Alexandra ”Kissie” Nilsson.Foto: JARI KANTOLA / STELLA PICTURES

Influencers brister i att reklammärka sina inlägg.

– Förtroendet kommer att skadas otroligt mycket om de fortsätter med detta, säger Camilla Gervide som bevakar branschen.

Enligt en granskning från tidningen Resumé har Reklamombudsmannens fällningar för smygreklam ökat brant senaste åren.

Influencers sätt att marknadsföra produkter i sociala medier är en tung orsak.

Konsumentverket har granskat runt 50 influencers och företag, nyligen dömdes Kenza Zouiten i Patent- och marknadsdomstolen till ett vite på 200 000 kronor för bristande reklamidentifiering till ett vite på 200.000 kronor.

I december dömdes bloggaren Alexandra ”Kissie” Nilsson för samma sak, denna gång i Patent- och marknadsöverdomstolen.

Camilla Gervide som bevakar sociala medier på Bloggbevakning.se menar att influencers lever farligt.

Camilla Gervide på Bloggbevakning.se.Foto: Dina Pengar TV / Dina Pengar TV

– Förtroende är det enda de har. En dålig reklam i printmedia får viss effekt, men missbrukat förtroende hos en influencer är mycket svårare att få tillbaka, säger hon.

Camilla Gervide tror att många läsare och följare börjar se igenom sina idoler.

– Framför allt unga tjejer börjar ställa sig frågande. ”Förra veckan var den produkten bäst, nu är det i stället den här – innebär det att du ljög?” I och med att influencers pratar utifrån sig själva är det de säger lätt att slå hål på, säger hon.

Konsumentverket gick nyligen ut med en skärpt vägledning riktad mot influencers som marknadsför på sociala medier. Reklammärkningen ska visas tydligare och tidigare.

– Vid en snabb scrollning ska det vara lätt att välja bort, säger Charlotte Söderlund, jurist på Konsumentverket.

Charlotte Söderlund, jurist på Konsumentverket.Foto: Dina Pengar TV / Dina Pengar TV

Hon hoppas att vägledningen ska öppna ögonen på fler om vilka regler som finns.

– Branschen är relativt ny och har inte hittat sina former än. Jag hoppas att det nu är tydligare vad som gäller, säger Charlotte Söderlund.

TV: Så gick det för de här Lyxfällan-deltagarna

Annons: