Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Tusentals svenskar har lurats köpa dyra lotter

En av alla anmälningar till Lotteriinspektionen. (Fler anmälningar nere i texten.) Foto: Lotteriinspektionen
En av alla anmälningar till Lotteriinspektionen. (Fler anmälningar nere i texten.) Foto: Lotteriinspektionen
En av alla anmälningar till Lotteriinspektionen. (Fler anmälningar nere i texten.) Foto: Lotteriinspektionen

Spelföretaget Nordiska group har via namnet Garantilotto sålt tusentals dyra  lotteriabonnemang till svenskar.

Anmälningarna haglar in, men Lotteriinspektionen kan inget göra eftersom bolaget är registrerat i Västindien.

Margareth Hagberg, 61, övertalades att teckna abonnemang och överöstes med fakturor.

– Det känns som att de hoppas att man ska råka betala allihop av misstag, säger hon.

Margareth Hagberg satt i bilen då en säljare från Garantilotto ringde.

– Jag tyckte att han började snacka om att jag varit med i någon kampanj, men det hade jag  absolut inte varit. Jag fick lite aningar och dålig magkänsla, men jag satt i bilen och tyvärr gick jag med, säger Margareth.

I inspelningen kan man höra säljaren säga åt henne att ”hålla i hatten” innan han raskt börjar rabbla avtalsvillkoren. Han säger att ”fyra månaders uppsägningstid men utan bindningstid” gäller för avtalet.

Mot slutet säger han:

– För att förtydliga så är det ingen bindningstid, det stämmer? 

– Nä, du sa att det var fyra månaders uppsägningstid men ingen bindningstid? säger Margareth Hagberg.  

Säljaren berättar då bindningstiden på fyra månader handlar om en kampanj. 

– Du säger upp det direkt när du fått ditt första lottonummer så löper det i fyra månader.

 

LÄS MER: Socialdemokraterna gör miljonvinst på skuldsatta 

 

Margareth: "Jag kommer inte år pengarna" 

Lotteriet sägs också garantera alla prenumeranterna vinst, som namnet antyder.

För Margareths del innebär det Garantilotto fört över en 50 kronor till hennes lotterikonto.

Margareth Hagberg, 61: ”Det känns som att de bombar en med fakturor för att de hoppas att man ska råka betala allihop av misstag.”

Men eftersom den lägsta uttagssumman är 500 kronor så kommer hon inte åt pengarna. 

– Det innebär ju att jag inte har vunnit något alls under de månader som jag varit med då jag inte ens kan få ut de 50 kronor som de hävdar att jag har vunnit, säger Margareth Hagberg.

 

LÄS MER: Olga, 20, var telefonförsäljare – hetsades till att lura äldre 

 

Lotteriinspektionen vet vilka som ligger bakom spelen

Lotteriinspektionen har under två års tid varnat svenskar för prenumerationslotterier som Europaspelet, Garantispelet, Superspelet och Supervinsten. 

Gemensamt för lotterierna är att samma människor har legat bakom med bolagen Nordiska Spel och Nordiska Group.

Josefin Aronsson, handläggare på Lotteriinspektionens grupp för illegala spel: ”Vi uppskattar att det är väldigt många människor som har gått med i lotterierna.”

Garantilotto är deras senaste satsning.

– Redan när vi granskade det här konceptet under de tidigare namnen så gick det ganska tydligt att se vilka personer det handlade om. Det är unga svenska killar som ligger bakom det här, säger Josefin Aronsson, handläggare på Lotteriinspektionens grupp för illegala spel. 

 

LÄS MER: Efter lotterigranskningen – S stoppar ärenden till Kronofogden 

 

Flyttade till Västindien efter polisanmälan

När bolagen startade 2015 kunde Lotteriinspektionen konstatera att telefonförsäljningen sköttes från Sverige, och att även ledning och styrelse fanns här. Därför gjorde myndigheten en polisanmälan om brott mot lotterilagen.

Sedan dess verkar både telefonförsäljning, ledning och styrelse ha flyttat utomlands varifrån de fortsätter övertala svenskar att köpa lotteriabonnemang.  

Eftersom bolaget inte är registrerat i Sverige saknar Lotteriinspektionen möjlighet att kontrollera hur lottodragningarna går till eller hur bolaget betalar ut vinstpengar. 

– De som driver det här har uppgett att bolaget finns på flera olika platser, bland annat på Malta. Men det tillståndet de har finns på Curacao i Västindien så mig veterligen finns inget europeiskt tillstånd för det här lotteriet, säger Josefin Aronsson. 

Varför har bolaget säte på Curacao? 

– Det är väldigt lätt att få lotteritillstånd på Curacao. Är det så att man vill ha ett tillstånd utan särskilt formella dokument så är Curacao ett ganska vanligt ställe att placera någon typ av verksamhet på. Det räcker ofta med en postbox.

 

LÄS MER: Svenska spels jackpot – här är miljardvinsten

 

Lotteriinspektionen: ”Väldigt många människor har gått med”

Nordiska Groups framfart kantas av missnöjda kunder som anmält lotterierna till Konsumentverket och Lotteriinspektionen.

Vilseledande marknadsföring, vilseledande prisinformation och fakturering utan avtal är ett axplock av de över 70 klagomål som Konsumentverket fått ta emot sedan 2016. 

Allmänna reklamationsnämnden har, enligt Plånboken i P1, ett 40-tal anmälningar mot Garantilotto.

Curacao i Västindien: Härifrån är det lätt att få tillstånd att bedriva lotterier.

Prenumerationsavtalen brukar löpa över tre eller fyra månader med en månadskostnad på cirka 500 kronor. 

– Vi uppskattar att det är väldigt många människor som har gått med i lotterierna. Till oss har en till två konsumenter hört av sig per dag sedan det här startade så det väldigt många som är berörda, säger Josefin Aronsson.

 

LÄS MER: Köpte lott för 17 kronor – tog hem 6,1 miljarder

 

”Ingen jag pratat med har vunnit”

Finns det någon som helst dokumentation som visar att folk faktiskt har vunnit på de här lotterierna? 

– Jag har pratat med väldigt många konsumenter om det här lotteriet – och ingen av dem har vunnit. Det är några som fått höra att de vunnit, men att beloppen varit för låga för att hämta ut eftersom man måste vinna över 500 kronor för att kunna hämta ut vinsten. Någon som faktiskt fått ut fysiska pengar har jag inte talat med. 

På garantilottos hemsida presenteras flera vinnare med namn och bild. Några av dessa finns inte i folkbokföringen eller har så vanliga namn att det inte är lönt att försöka få tag på dem.

Garantilottos hemsida.

Men Dina Pengar hittar adressuppgifter till en vinnare, en man som är skriven på över 15 fordon och saknar telefonnummer.

En tidigare flickvän till vinnaren bekräftar:

– Jag kommer ihåg att han var glad och hade vunnit på lotteri, säger hon. 

 

LÄS MER: SD satsar på partilotter – pengarna ska gå till valet 

 

Nordiska group: ”Vi gör inget fel”

Dina Pengar har mejlat frågor till Nordiska Group och Garantilotto och ringt det enda telefonnummer som som finns på hemsidan – till kundtjänsten. Där trycker vi på knappvalet för övriga frågor och hamnar hos en person som presenterar sig med förnamn. 

Jobbar du för Nordiska Group? 

– Absolut. Jag jobbar med kundtjänst.

Anmälning till Lotteriinspektionen.

Det är väldigt många anmälningar hos Konsumentverket och Lotteriinspektionen mot just Garantilotto om bland annat vilseledande marknadsföring, vilseledande avtal och ogiltiga avtal.

– Vi har alla våra samtal inspelade och det följs till punkt och pricka. Det finns ungefär 13 frågor som kunden ska svara ja på, och gör de det så är avtalet giltigt. 

Men är det inte konstigt att så många känner sig lurade av er? 

– Jo, absolut. Det är klart att det blir lite jobbigt men vi gör liksom inget fel. Det är samma sak som om att om man inte vinner på en trisslott så kan man inte gå och klaga hos Svenska Spel. Vi garanterar en vinst och de får också en vinst. 

Men om man vinner 50 kronor och lägsta uttagsbelopp är 500 kronor så kommer man ju ändå inte åt vinsten? 

– Du kan absolut ta ut de 50. Du sätter in 450 kronor så tar du ut 500 totalt. 

Anmälning till Lotteriinspektionen.

Så man ska sätta in pengar för att kunna ta ut pengar? 

– Om man har vunnit under 500 kronor, absolut. Vi är inte det enda företag som har lägsta uttagsbelopp på 500 eller 300, det är inget konstigt. 

Enligt SR-programmet Plånboken så finns dessutom en avgift på 250 kronor för att kunna göra vinstuttag.

Dina Pengar får sedan tala med Garantilottos kundtjänstchef, som presenterar sig som Andreas Svensson. 

Anmälning till Lotteriinspektionen.

Hur kommer det sig att så många människor som tecknar abonnemang hos er i så hög grad känner sig lurade? 

– Mycket av det ligger ju i att det kan ha blivit något missförstånd och dylikt, säger Andreas Svensson.

LÄS MER: Så kan spelföretaget lurat tusentals

 

Margareth: De bombar mig med fakturor”

Margareth Hagberg är fortfarande kvar i ”kampanjen” när Dina Pengar talar med henne i mitten av november.

Hon sa upp avtalet den 25 augusti. 

Det hon kom ihåg då var vad säljaren hade upprepat och inskärpt under telefonsamtalet ”ingen bindningstid”. Hon mindes inte längre att uppsägningstiden var på fyra månader. 

Det som hon verkligen kan lita på är fakturorna kommer – varje månad. I brevinkast, på mejl och via sms. 

– Det känns som att de bombar en med fakturor för att de hoppas att man ska råka betala allihop av misstag. 

De förfaller alltid den 23 varje månad.

– Jag tror det är strategiskt eftersom folk får lön efter den 25:e. De är väldigt snabba med att skicka påminnelseavgift och hot om inkasso genom ett bolag, säger Margareth Hagberg.

I december hoppas hon få den sista fakturan från Garantilotto.  

Företaget förnekar att det är ett medvetet agerande. Förfallodatum på fakturorna beror på när kunden ingår sitt avtal. 

– Alla som ringer in och ber om att flytta sina fakturor får göra det minst en gång oavsett anledning, säger August Harringe, på NG Media N.V. som administrerar och äger varumärket Garantilotto.   

 

UR INSPELNINGARNA: SÅ LOCKAS KUNDERNA

Här är utdrag från ett par telefonsamtal från dåvarande Europaspelet som Dina Pengar fått av Lotteriinspektionen.

Europaspelet är ett namn som Nordiska Group tidigare har använt på sina lotterier.

Samtalen är skickade från lotteriet efter begäran från kunder.

Lotteriet har bara skickat inspelning av själva avtalet.

Gemensamt för båda är att säljarena i slutet av det muntliga avtalet frågar vad kunden ska göra för pengarna vid en storvinst. 

SAMTAL 1

Telefonsäljare: Istället för att skicka avtal så gör vi det muntligt. Givetvis så har det samma giltighet som ett skriftligt, det är du också med på?

Kund: Jaa...

...

Telefonsäljare: Där var vi faktiskt klara, vad skulle du göra här om du vann några miljoner då?

Kund: Jaa... betala på en bil och resa.

Telefonsäljare: Ja, du får absolut göra så att du ringer mig här så får du bjuda med mig på någon resa i alla fall.

Kund: Okej... 

Telefonsäljare: Yes, men du det var trevligt att prata med dig. Men du, jag lägger i väg detta nu så håller jag tummarna att det blir några miljoner.

 

SAMTAL 2

Telefonsäljare: Och ditt telefonnummer är då (säger kundens telefonnummer) och det är det här numret som vi kommer ringa vid en eventuell storvinst då

Kund: Jajamän. 

...

Telefonsäljare: Och i stället för att skicka hem ett avtal till dig som du måste skriva under och skicka tillbaka så gör vi det då muntligt liksom, och det har samma giltighet som ett skriftligt så det är inga problem. Det är bara för att göra det enklare för både dig och mig så slipper du få massor av papper och så och det kan ju vara svårt att hålla ordning på och så värnar man ju lite om miljön om man vill det

Kund: Ja

.... 

Telefonsäljare: Men du, (kundens namn), vad skulle du då göra om du vann då 100 000? (inspelningen avslutas)

 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!