Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Trogna kunder i uppror mot Telias höjda avgift

Per-Gunnar Pettersson, 86, är besviken.Foto: Anna Löwberg
Inger Gunterberg, pressansvarig vid Telia.Foto: Susanne Hallmann
Svenska staten är storägare i Telia.Foto: PATRIK C ÖSTERBERG / MEDIABILD/IBL

Efter Expressens artikel om Telias höjda fakturaavgift om man har pappersräkning, har många trogna kunder reagerat.

För en stor grupp äldre utan internet blir avgiften kännbar i plånboken – 600 kronor om året.

– Jag tycker det är osmakligt. Ingen annan än Telia tar extra avgift på mina räkningar, säger David, 70.

För nya kunder har Telia sedan tidigare infört faktura per månad. Nu införs den även för befintliga kunder, som tidigare betalat per kvartal.

Expressen har fått många upprörda reaktioner från äldre Teliakunder som saknar internet och därför betalar på pappersfaktura. 

Fakturaavgiften höjdes 2018 från 29 till 49 kronor, och nu ska den betalas 12 gånger om året. Har man e-faktura är det däremot ingen avgift.

Saknar mobil och dator

– Jag har ingen dator och ingen mobil, men jag har betalat telefonräkningen med autogiro, och trots det måste jag nu betala 600 om året för en pappersfaktura. För många fattiga pensionärer är det ett stort belopp, säger David, 70.

Per-Gunnar Pettersson, 86, i Solna är en annan upprörd kund. Han är också en av många äldre som lever i digitalt utanförskap.

– Jag blev besviken på Telia när jag upptäckte detta. Har varit kund i 60 år och tycker det är konstigt att jag nu ska behöva betala 49 kronor i månaden bara för att de ska trycka på en knapp, rasar Per-Gunnar.

Inger Gunterberg, pressansvarig vid Telia svarar:

– Vi flyttar successivt över även befintliga kunder till månadsfaktura och tipsar då om e-faktura vilket de flesta väljer. Då försvinner avgiften.

På Telia är man medveten om att det finns personer som av olika skäl inte kan använda e-faktura.

Men till skillnad från andra bolag, till exempel elleverantörer och hyresvärdar, tar man betalt för pappersfakturan även om kunden har autogiro.

– Jag kan inte svara för hur andra företag har tänkt, men vi har en kostnad för pappersfakturan, så det är ett beslut vi tagit i takt med att allt fler går över till e-faktura, uppger Inger Gunterberg.

På Pensionärernas riksförbund, PRO, är man kritisk mot hur Telias fakturaavgift slår.

– Det är olyckligt att bara för att man inte är digital ska behöva betala mera. Att rikta in sina avgifter på en redan svag och mindre bemedlad grupp av människor, det är cyniskt, hävdar Ola Nilsson, sakkunnig i konsumentfrågor hos PRO.

”Inte orimligt hög avgift”

Enligt Konsumentverket har man hittills i år fått in 236 anmälningar mot Telia, men de behöver inte handla om just fakturaavgift.

Verket anser dock inte att Telias avgift för pappersfakturan kan bestridas för att den är för hög.

– Det är inte en orimligt hög fakturaavgift. Företag kan ta ut en faktureringsavgift både för pappersfakturor, e-fakturor och även för autogirobetalning eftersom avgiften ska motsvara den administrativa kostnad som företaget har i samband med själva betalsättet, säger Annica Sund, kommunikatör vid Konsumentverket.

 

Så många lever utanför

Omkring 20 procent av befolkningen över 65 saknar utrustning för att sköta bankärenden med dator eller mobil (källa: forskningsprojektet ”Ung teknik, äldres vardag”.)

Enligt undersökningen ”Svenskarna och internet” (Internetstiftelsen, 2019) lever cirka en miljon personer i Sverige i digitalt utanförskap om man även medräknar de som är under 65.

 

Läsarreaktioner efter Expressens artikel

”Det bästa är att inte använda Telia, utan om man inte ringer som en dåre är det bättre att använda mobil och lägga in ett kontantkort i stället Det finns ett man kan ha som äldre som kostar 100 kronor i månaden, det gjorde vi för vår pappa”

Maritha

 

”Persondatorer har funnit i över 30 år så hur lång startsträcka behöver de äldre för att lära sig använda dom kan man undra. Min svärfar är 91 år och använder sin pc och smartphone till alla sina bankaffärer.”

Jan

 

”Vad glad jag blir när ni tar upp detta”. Min mor är 96 år och pigg, men har inte internet så klart. Och nu månadsfaktura? Något alternativ borde de kunna erbjuda pensionärer tycker man, åtminstone nån slags rabatt.”

Lasse i Gällivare

 

”Verkar som Telia fått ny ekonomichef. De höjer också bredbandstelefonin från 79 kronor i dag 170 kronor från augusti med nummerpresentation”

Sören

 

 

Annons: