Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Telias fräcka priskupp mot bredbandskunder

Se Di TV:s sändningar.
Telia höjer priserna på ADSL från 1 oktober. Foto: Jessica Gow / TT / TT

Telia höjer priserna för företagets 100 000-tals bredbandskunder som använder ADSL.

Telia talar dock tyst om att många med ett enkelt telefonsamtal kan sänka priset med 1 800 kronor.

Företaget nämner inte detta med ett enda ord i brevet om prishöjningen till kunderna.

– Vi behöver nå ut med villkorsändringar och då kan vi inte inkludera marknadsföring där, säger Roija Rafii på Telias presstjänst.

I augusti gick Telia ut och meddelande ” Förändring i din bredbandstjänst”. Meddelandet var i form av brev och mejl till företagets 100 000-tals ADSL-kunder som får sitt bredband via sitt telefonjack. 

Brevet inleddes med:

” Vi jobbar hela tiden med att utveckla och förbättra våra tjänster för att kunna erbjuda dig Sveriges bästa uppkoppling. Det kan innebära att vi ibland måste justera våra priser”. 

”Justeringen” handlade om en prishöjning för Telias bredbandskunder som använder ADSL – en höjning som Expressen berättade om för drygt en vecka sedan.

Många ADSL- kunder har inget alternativ till bredband än via det gamla kopparnätet till telefonjacket i väggen.

För vissa drabbade kunder blir höjningen en ekonomisk smäll på 960 kronor per år.

Så ser höjningen ut

Så här ser Telias höjning för ADSL-kunderna ut:

Bredband 10 med lägst kapacitet höjs från 409 kronor till 489 kronor per månad. Ny Årskostnad: 5 868 kronor.

Bredband 30 höjs från 439 kronor till 499 kronor per månad. Ny årskostnad: 5 988 kronor.

Bredband 60 höjs från 489 kronor till 549 kronor per månad. Ny årskostnad: 6 588 kronor.

Bredband via ADSL kommer i kopparnätet till det vanliga telefonjacket. Foto: LEIF BRÄNNSTRÖM

I brevet som skickats ut till kunderna nämns inget om möjligheten att undgå prishöjningen och till och med få sänkt pris under tolv månader.

Den som inte stillatigande accepterar Telias blixthöjning som träder i kraft 1 oktober utan ringer kundtjänst för att säga upp avtalet möts av beskedet att det finns ett kampanjpris.

Kampanjpriset, som i Telias reklam på nätet vänder sig till nya kunder, visar sig i praktiken också gälla befintliga kunder som är beredda binder upp sig på tolv månader.

Den som har Bredband 30 med den nuvarande varande månadskostnaden 439 kronor, får en sänkning med 100 kronor till 349 kronor i stället för en höjning till 499 kronor.

Sänkning vid varje tillfälle

Expressen har testat och varje gång fått det sänkta 12-månaderspriset.

Roija Rafii på Telias presstjänst anser att man inte har lurat sina ADSL-kunder Foto: STIG ALBANSSON / © STIG ALBANSSON 2014

Telia anser man inte att man gjort något fel och att det inte handlar om att lura sina kunder.

– Vi behöver nå ut med villkorsändringar och då kan vi inte inkludera marknadsföring där, säger Roija Rafii på Telias presstjänst.

Enligt Telias uppfattning kan man inte att komma med erbjudanden i samma utskick där man meddelar villkorsändringar eftersom det kan strida mot dataskyddsförordningen, GDPR. Därför har de valt att dela upp den kommunikation då någon kan ha anmält att han eller hon undanbett sig reklamutskick eller marknadsföring från Telia.

Det står ingenstans på er hemsida att befintliga ADSL-kunder kan få priset sänkt om de binder upp sig på tolvmånader.

– Det är ingen generell kampanj och olika typer av erbjudanden pågår ständigt i samtliga av våra kanaler och det kan vara styrt av region, period eller kunders behov. 

Roija Rafii uppmanar kunderna att då och då se över sina abonnemang och tjänster genom att kontakta Telia via telefon, hemsida eller exempelvis via sociala medier. Det dyker upp kampanjer på alla kanaler, såväl generella som enskilt riktade, mot exempelvis en större grupp eller ett geografiskt område. 

– Hör kunden av sig har vi möjlighet att, tillsammans med kunden, se över helheten eller se vad som passar just den kundens behov, säger Roija Rafii. 

Telias brev till sina ADSL-kunder där de meddelar att de höjer priserna för tjänsten. Foto: LEIF BRÄNNSTRÖM

Många upprörda ADSL-kunder hörde av sig till Expressen när vi avslöjade Telias höjning.

– Jag kontaktade Telia angående prishöjningen. De talade om bättre tjänster och digitalisering. Det är tydligen vi på landsbygden som får betala det. Vi kan nämligen inte få bättre än vad vi har. Att säga upp bredbandet är inte möjligt då vi har endast 2 megabyte (MB) hastighet på mobilt. Det skulle bli för dyrt att använda säger Karin Ahlberg i Östervåla.

Telia försvarar höjningen

På Telia försvarade man prishöjningen.

– Vi jobbar hela tiden med att utveckla och förbättra våra tjänster så att vi kan erbjuda våra kunder Sveriges bästa uppkoppling. Det innebär bland annat att vi måste justera våra priser, sa Magnus Limås på Telias presstjänst.

Höja priserna?

– Ja. Höja, ibland kan det gå åt andra hållet också. Men i detta fall är det en prisjustering uppåt.

Men varför måste ni höja priset?

– Det är för att vi hela tiden tiden investerar och utvecklar våra tjänster och ibland kan det resultera i att vi måste justera våra priser.

Tre nyheter att hålla koll på i dag.