Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Telia-kunder rasar efter stora prishöjningen

Rasande Telia-kunder har kontaktat Expressen efter bolagets höjning av bredband via ADSL. Foto: Telia
Den som inte reagerar på prishöjningen får per automatik det nya högre månadspriset. Foto: LEIF BRÄNNSTRÖM

Upprördheten är stor bland många av Telias ADSL-kunder som plötsligt drabbas av högre månadskostnader.

Flera har kontaktat Expressen och tackat för vår granskning av Telias prishöjningar på ADSL och tricket för att undgå höjningen.

– Jag ringde Telia när jag fick brevet om höjning. Då sänkte de priset, säger en Teliakund. 

100 000-tals Telia–kunder med bredband genom ADSL via telefonjacket har fått brev om att priset höjs från 1 oktober. Den som har ett löpande abonnemang och hotar säga upp det kan dock kringgå höjningen.

Telias kundtjänst har nämligen tagit fram ett erbjudande som gäller nyteckning till ett lägre kris än kundens nuvarande månadskostnad. Det går att tjäna upp till 1 800 kronor för det som inte låter sig nöjas med brevet utan ringer Telias kundtjänst på 90 200 för att binda på ett år.

– Jag ringde Telia när jag fick brevet om höjning. Först gick det inte att få erbjudandet utan jag skulle vara tvungen att acceptera höjningen till 499 kronor. När jag sa att jag tyckte det var för dyrt och jag tänkte säga upp mitt abonnemang sänkte de priset, säger en Teliakund.

Tjäna 1 800 kronor på ett telefonsamtal

Resultatet blev att kunden betalar 349 kronor per månad under ett år. Förtjänst: 1 800 kronor.

Telias erbjudande till sina ADSL-kunder.

Den som till exempel har ett löpande abonnemang på Bredband 30 utan bindningstid och hotar med att säga upp avtalet kan räkna med att säljaren på Telia plötsligt erbjuder ett pris på 349 kronor per månad om du binder på tolv månader i stället för 499 kronor.

Men den som inte reagerar på Telias brev om prishöjningen får per automatik det högra priset från 1 oktober.

Telias försvar om ADSL-priset

Telia försvarar sig med att företaget inte kan skicka med ett erbjudande i samma brev där nya villkoren anges.

– Vi behöver nå ut med villkorsändringar och då kan vi inte inkludera marknadsföring där, säger Roija Rafii på Telias presstjänst.

Roija Rafii på Telias presstjänst. Foto: STIG ALBANSSON / © STIG ALBANSSON 2014

Telia anser att det kan strida mot dataskyddsförordningen, GDPR  med erbjudanden i samma utskick där man meddelar villkorsändringar. Därför har företaget valt att dela upp den kommunikation då någon kan ha anmält att han eller hon undanbett sig reklamutskick eller marknadsföring från Telia.

Själva prishöjningen försvarade Telia med att pengarna behövdes till nya investeringar.

– Det är för att vi hela tiden tiden investerar och utvecklar våra tjänster och ibland kan det resultera i att vi måste justera våra priser, har Magnus Limås på Telias presstjänst tidigare motiverat höjningen för Expressen.

Telias höjning av ADSL-abonnemangen träder i kraft 1 oktober och ser ut som här:

Bredband 10 med lägst kapacitet höjs från 409 kronor till 489 kronor per månad. Ny Årskostnad: 5 868 kronor.

Bredband 30 höjs från 439 kronor till 499 kronor per månad. Ny årskostnad: 5 988 kronor.

Bredband 60 höjs från 489 kronor till 549 kronor per månad. Ny årskostnad: 6 588 kronor.

Rasande Telia–kunder har kontaktat Expressen och tackat för att vi berättar om Telias kuppartande agerande. 

Några av rösterna som hört av sig under måndagen:

Pensionär:

” Hej o tack för din inlaga om Telias skräckvälde. Tips: att skriva till Telia i Luleå går inte! Du får aldrig svar! Inte ens om du skickar rek. med mottagningsbevis! Deras nonchalans är enorm och uppseendeväckande”

Claes:

Inte nog med att Telia höjer priset, dom försvårar kontakten med dom också. Det tog mig 1 1/2 tim i telefonkö för att komma fram till en trevlig tjej, som till slut erbjöd mig rabatt i tolv månader. När jag ringde 90200 kom jag på över 100 i könummer. Dom verkar inte ange numret i kön förrän det är under 100.

Agnetha:

” Besynnerligt agerande av Telia. Först får vi ett brev om att de höjer månadsavgiften till 499 kronor. Sedan, när jag ringer kundtjänst och vill säga upp vårt ADSL hos Telia, sänker de priset till 349 om jag binder på tolv månader. Om jag inte ringt hade allt blivit dyrare”.

Gudrun:

Läste på nätet artikeln om ADSL. Jag har haft det tidigare men i somras när det inte funkade och jag ringde felanmälan fick jag beskedet att de inte hade kapacitet att förse mig . Stängde av utan att först meddela mig. Jag sa att det är märkligt eftersom flera grannar nu skaffat fiber. Jag tror att de inte vill ha enstaka kunder ute på landet med ADSL. Hur går det då med ministerns ord om att alla ska ha bra internetuppkoppling”?

Oliver:

”Jag bugar och tackar för artikeln om Telias lömska strategi – att höja bredbandspriset för befintliga kunder och samtidigt erbjuda nya kunder anmärkningsvärt lägre månadskostnader”.

Ivar:

Har upplevt samma som de kunder du skriver om. Det är som att gå till en bilförsäljare och köpa en bil och när bilen ska hämtas ut frågar försäljaren om jag vill ha ratt också och det kostar extra. Jag skäms över vad Telia gör idag mot kunder för jag har jobbat i 25 år i bolaget.

Många upprörda ADSL-kunder med Telia-abonnemang har hört av sig till Expressen. Foto: MIKAEL SJÖBERG

När det gäller bredband via fiber och mobilt bredband har Telia inte aviserat några prisändringar.

FOTNOT: Bredband via telefonjacket. De två vanligaste är ADSL (Asymmetrical Digital Subscriber Line) och VDSL (Very-high-bit-rate Digital Subscriber Line). 

Annons: