Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Telekombolaget lurade tusentals kunder – döms

Se den galna rekryteringsfilmen – rasande kunder anmälde företaget
Anders Andréasson, vd för Mobilegroup/Telefonihuset, har tidigare förnekat att företaget gjort något fel. När fallet avgjordes i Patent och marknadsdomstolen dök han aldrig upp.
Partybilder från en uppmärksammad rekryteringsvideo från Mobile Group.
Exempel på produkter företaget skickat ut, för att sen kräva tiotusentals kronor.Foto: PRIVAT

Kunderna blev lovade billigare telefoni – men fick i stället räkningar på tiotusentals kronor.

Samtidigt åkte säljarna till Florida och Dubai för att fira.

Nu döms Telefonihuset, tidigare Mobile group, att betala sammanlagt 5,6 miljoner kronor.

Men företaget har innan domen gått i konkurs.

Party, champagne och lyxresor.

Det är en bild som företaget Telefonihuset Nordic AB/Mobile Group – som även gått under namnet Teknikvännen – har förmedlat av sig själva. I en Youtubefilm från 2016 skryter företagets anställda om sina framgångar. 

– Vår ambition och målsättning är att bli Sveriges största återförsäljare inom telekom, säger ägaren och vd:n Anders Andréasson i filmen.

För att fira säljtävlingar har anställda rest till både Dubai och Miami.

På ett år omsatte bolaget 67 miljoner kronor.

Expressen har i flera artiklar uppmärksammat bolagets arbetsmetoder och den omfattande kritiken från missnöjda kunder. Vid ett tillfälle lyckades vi nå bolagets vd Anders Andréasson via mejl. Han förnekade då att bolaget medvetet gått in för att lura sina kunder:

– Mobile Group tar kritiken på stort allvar och tycker det är mycket tråkigt att det finns kunder som känt sig missnöjda med sina köp. Vi bedriver själva inte försäljning utan använder oss utan externa företag via Franchise upplägg, samtliga är avslutade med omedelbar verkan och vi bedriver rättsliga åtgärder mot dessa.

Mobile Group döms i rätten

Men nu är Telefonihuset försatt i konkurs av Göteborgs tingsrätt. Samtidigt dömer Patent- och marknadsdomstolen företaget till att betala 5,6 miljoner kronor i marknadsstörningsavgift.

Under förhandlingen, där varken Anders Andréasson eller någon annan representant för bolaget närvarande, drog Konsumentverket bilden av företaget.

”Under 2019 kom det till Konsumentverket in 405 anmälningar mot Mobilegroup, 92 anmälningar mot Telefonihuset och 157 anmälningar mot Teknikvännen. Konsumentverkets konsumentupplysningstjänst Hallå konsument har under 2019 haft 995 kontakter avseende Mobilegroup, 229 kontakter avseende Telefonihuset och 243 kontakter avseende Teknikvännen. Teleoperatören HI3G Access AB (Tre) har mottagit 1 048 individuella kundkontakter med anledning av Telefonihuset och det har gjorts över 100 polisanmälningar”.

I den nu avkunnade domen från Patent- och marknadsdomstolen är tonen hård: 

”Enligt domstolen är det fråga om systematiska överträdelser av sådant slag som riskerar att skada tilltron till telefonförsäljningsverksamhet som marknadsföringskanal. Det är inte fråga om en ringa eller bagatellartad överträdelse av marknadsföringslagen och det finns därmed objektiva förutsättningar för att döma ut marknadsstörningsavgift.”

Polisanmälningarna om misstänkta bedrägerier har dock slutat med att de blivit nedlagda. Verksamheten har varit svår att komma åt via brottsutredningar.

Anders Andréasson, var vd för Mobilegroup/Telefonihuset.

Bolaget sålde tidigare mobiltelefonabonnemang åt mobilföretaget Tre. Klagomålen rasade dock in – så Tre sade upp relationen.

Trots det fortsatte Telefonihuset sin försäljning. Bolagets säljare vilseledde tusentals konsumenter genom att utge sig för att ringa från Tre och lova lägre kostnader och gratis teknikprylar.

KO: ”Fruktansvärt cyniskt”

Sen fick kunderna räkningar på uppemot 30 000 kronor.

– På kort tid fick vi ta emot mängder med anmälningar och klagomål till Konsumentverket. Även polisen och Tre fick många samtal från drabbade, säger Ida Nyström, processråd vid konsumentombudsmannen, i en kommentar.

Hon fortsätter:

– Agerandet är fruktansvärt cyniskt av företaget. En del drabbade har tyvärr betalat de enorma fakturorna, medan andra har anat oråd och vägrat betala.

Telefonihuset riskerar nu ett vite på tio miljoner kronor om man bryter mot domen. Men i praktiken betyder det ingenting eftersom företaget är i konkurs och verksamheten nedlagd.

– Vi håller på och utreder vad som har hänt, vilka tillgångar och skulder som finns i bolaget. Bakgrunden till konkursen är en fordran på cirka 6,5 miljoner kronor från en borgenär. säger advokat Magnus Wiktorson, som utsetts till konkursförvaltare.

Riskerar viten på 2,5 miljoner

Men domen drabbar trots allt Anders Andréasson personligen.

– När det gäller förbuden mot att ringa och luras, skicka fakturor på varor som folk inte har beställt, gäller det både bolaget och företrädaren för bolaget, säger Ida Nyström till Expressen.

– Om han startar andra bolag och gör saker som omfattas av de här förbuden, och vi kan konstatera det, kan vi begära utdömande av viten mot honom, säger Ida Nyström.

Sammanlagt skulle det kunna bli upp till 2,5 miljoner i viten för Anders Andréasson om han inte rättar sig efter domen från Patent och marknadsdomstolen.

Expressen har utan framgång sökt Anders Andréasson.

Annons: