Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Telejätte skrotar mejl – kan drabba de äldre

LIVE: Di TV – Sveriges ekonomi-tv-kanal
De som använder sin e-posttjänst hos Tele 2 måste nu skaffa en ny mejladress. Det kan inte Tele 2 hjälpa till med, men telejätten hjälper till att vidarebefordra mejl till den nya adressen ”under en period”.
Foto: TT NYHETSBYRÅN
Eva Eriksson är ordförande i SPF Seniorerna. Hon säger att det kan ha betydelse för landets äldre när tjänster försvinner, och att hela samhället har ett ansvar för att se till att även äldre får vara delaktiga i digitaliseringen.
Foto: Tomas Södergren
Joel Ibson, kommunikationsansvarig på Tele 2, säger att majoriteten av de som har e-posttjänsten inte har använt den på flera år.
Foto: Pressbild / Tele 2

Tele 2 stänger ner sina gamla e-postkonton.

På grund av dålig lönsamhet kan mejladresser som slutar på tele2.se och comhem.se snart inte användas längre.

– Det här kommer innebära problem för många äldre, säger Göran, 66, en av de drabbade.

Göran och hans familj från Stockholm har haft e-postkonton hos Tele 2 i flera år.

Nu läggs tjänsten ner.

Det innebär att e-postadresser som brukar bestå av förnamn.efternamn följt av tele2.se eller comhem.se inte längre kommer att kunna användas.

Göran berättar att han fick information om detta nyligen. Hans konto släcks ner den sista januari nästa år.

Tele 2-kund: ”Kan innebära problem”

– Det här kan nog innebära problem för många ute i landet. Många som är äldre som sitter med Tele 2 ska nu skaffa en ny e-postadress över jul och nyår, säger han.

Göran har skaffat en ny mejl via Microsofts Outlook, men den krånglar.

– Och jag får ingen hjälp från deras kundtjänst, så därför har jag haft kvar Tele 2. Jag får en del räkningar dit.

Han tror att han kommer att lyckas lösa det ändå, men tänker på äldre personer med mindre teknisk kunskap. Många har stora delar av sina liv – kontakter, medlemskap och fakturor sen flera år tillbaka – kopplade till en mejladress.

– Det är dåligt kundbemötande att komma med detta nu, säger Göran om Tele 2.

Han fortsätter:

– De erbjuder support men ska man mitt under en pandemi ha hem support, som ska gå från det ena pensionärshushållet till det andra och i värsta fall dra med sig smittan?

Viktig fråga enligt SPF Seniorerna

Eva Eriksson, ordförande i SPF Seniorerna, har inte hört talas om att Tele 2 lägger ner sin e-posttjänst. Men hon säger att detta – generellt sett – är en stor fråga, som handlar om möjligheten för Sveriges äldre att vara delaktiga i den digitala värld vi lever.

– Om det här är en tjänst som ger möjlighet till delaktighet, om den har haft betydelse för att kontakta myndigheter eller boka en tid hos doktorn, och den försvinner är det klart det blir problem, säger Eva Eriksson.

Enligt henne har hela samhället ansvar för att se till att tillgängligheten till internetmarknaden gäller alla.

– Så inte en stor del av befolkningen står utanför digitaliseringen.

– Ibland lägger man ner tjänster för att för få använder dem och det är ingen ekonomi i det. Det kan man förstå, men frågan som helhet är stor: hur ska samhällets medborgare kunna vara delaktiga i digitaliseringen? Man kan inte bara ta för givet att alla får den möjligheten. Det beror på var man bor, vad man har för kunskap och vilken ekonomi man har.

Tele 2:s svar: ”Ingen efterfrågan”

På Tele 2 säger Joel Ibson, kommunikationsansvarig, att efterfrågan på e-posttjänsten i princip har försvunnit helt de senaste åren.

I dag är det bara ”några få” som använder Tele 2:s mejladress, enligt honom. Han vill inte gå in på exakt hur många, men säger att det rör sig om ”färre än en procent” av telejättens kunder.

– Vi har märkt att våra konsumenter föredrar andra tjänster och slutade sälja tjänsten till nya kunder redan 2018. Den bär sig helt enkelt inte längre, säger Joel Ibson.

Tele 2 började stänga ner konton i november, och nedstängningen sker successivt. Berörda får information via brev, mejl och sms.

– Man kommer under en period kunna ha automatisk vidarebefordran till en ny mejladress, säger Joel Ibson.

Hur länge då?

– Det beror på. Vi gör det här i vågor och kan anpassa utifrån trycket på vår kundservice. Vi informerar i god tid och ingenting stängs av över natten.

Hänvisar till kundtjänst

Ibson säger att det har kommit en del samtal från kunder som behöver extra hjälp. Han hänvisar dem som är osäkra till Tele 2:s kundtjänst, där man i första hand får hjälp via telefon att vidarebefordra sina mejl till en ny adress.

– Vi beklagar och förstår att det här kan innebära en utmaning för vissa personer. Därför har vi säkerställt att vi kan hjälpa till både via telefon men vi har också ett avtal med en leverantör som kan hjälpa till på plats om det behövs och med coronasäkra rutiner.

Joel Ibson säger att han förstår utmaningen i att hänga med i tekniska förändringar.

– Men så ser vårt samhälle ut i dag. Tjänster förändras och uppdateras och så kommer det nog se ut framöver också.

Tele2: Ligger fast med prognos för helåret 2020.

Hur ofta använder du din mejl?

Annons: