Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Kundilska mot Swishs driftstopp: ”Inte tryggt”

Swish ligger nere
Swish. Foto: (C) PELLE T NILSSON / (C) PELLE T NILSSON/STELLA PICTURES

Swish ligger nere – och inga pengar kan skickas.

”Vi arbetar med att rätta det uppkomna felet”, skriver företaget.

Nu riktar kunderna sin ilska mot den populära betalningsappen.

På sin hemsida skriver Swish att det är problem med appen och att ”inga betalningar kan genomföras”. 

”Vi arbetar med att rätta det uppkomna felet och återkommer när status har ändrats. Kontakta din bank om du har frågor om din betalning”.

På Facebook skriver företaget att driftstoppet ska ha uppstått klockan 12.37, och att man jobbar ”för fullt” för att lösa det.

”Vi är ledsna för besväret”, står det.

Efter en timme är problemet fortfarande inte löst, och många kunder är arga. Flera säger att pengar har dragits från deras konton – men att pengarna inte har nått fram till mottagaren.

Kundernas ilska mot Swish

En användare skriver på Facebook:

”Jag ser nu att jag har 4 st betalningar till en (på en marknad) som jag tillslut fick betala kontant för att Swish inte fungerade. Hur får jag tillbaka de pengarna?”.

Andra beskriver hur Swish har slutat fungera när de ska betala för saker och hur stressande det är. Till exempel berättar en användare att tjänsten fick sitt driftstopp mitt under en stor handbollsturnering med 300 lag.

”Har ni kapacitetsbrist vid större evenemang??” undrar han.

En tredje person skriver att tjänsten inte känns trygg längre:

”Strulat rätt mycket den senaste tiden. Ni drar pengar utan att dom går i väg till mottagaren. Känns tyvärr inte så tryggt längre”.

Ytterligare en person frågar sig om ägarna, bankerna, är nöjda:

”Vi i Sverige är ett folk som mer eller mindre har avskaffat kontanter. Vi litar på att kunna betala elektroniskt. Det ska bara fungera.

Och jag vet inget annat betalsätt som har så mycket driftstörningar som Swish. Hur tänker ägarna av Swish. Är de nöjda med leveransen av tjänsten?”

Swish – ett banksamarbete

Swish lanserades i december 2012 och är en mobil betalningstjänst som innebär att man kan betala för varor eller föra över pengar till andras konton, både företag och privatpersoner, via en app i telefonen. Det är ett samarbete mellan sex av Sveriges största banker och ägs av:

Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar, Nordea, SEB samt Swedbank och Sparbankerna.

Sex miljoner användare är anslutna till tjänsten.