Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Swedbank-kund: ”Väldigt obehagligt”

Efter 40 år som kund har Yvonne Levinovitz, 65, fått nog. Nu tänker hon lämna Swedbank. Foto: Privat
Det har varit stormiga veckor för Swedbank. Foto: HENRIK ISAKSSON/PINIRO / /IBL

Ekobrottsmyndigheten har utfört en razzia mot Swedbanks huvudkontor.

Nu rasar oroliga kunder mot storbanken och dess brist på information om hur tillslaget påverkar spararna.

– Jag tycker det här är väldigt obehagligt, framför allt eftersom banken inte har några svar, säger Swedbankkunden Yvonne Levinovitz.

Det har varit stormiga veckor för Swedbank sedan ”Uppdrag granskning” på SVT avslöjade at den svenska storbanken kan kopplas till penningtvätt samtidigt som det finns misstankar om obehörigt röjande av insiderinformation.

Uppgifterna har även oroat bankens hundratusentals kunder – och när polis på onsdagen genomförde en razzia mot Swedbanks huvudkontor ökade upprördheten.

Köerna till kundtjänst har varit långa, men de som kommit fram har inte fått några svar.

– Jag stod i kö i 45 minuter och fick prata med tjej som inte visste någonting. De är helt nollställda på Swedbank just nu, man får ingen service och de vet ingenting. Det är väldigt oroande för oss små människor, säger Yvonne Levinovitz.

 

 

”Finns ingen tvekan, jag lämnar Swedbank”

Hon är pensionär i dag och har varit kund hos Swedbank sedan 20-årsåldern, men nu överväger hon att byta bank på grund av alla uppgifter i penningtvättshärvan.

– Det finns ingen tvekan, jag lämnar Swedbank. Nu är det så illa att jag inte kan vara kund i en bank som riskerar mina pengar, säger hon.

Även på Swedbanks Facebooksida rasar inlägg från arga kunder in.

”Känns inte bra att vara kund hos er en dag som i dag”, skriver en person.

”Efter 40 år i banken, som förvisso skiftat namn ett antal gånger, lämnar jag nu skyndsamt efter Magnitskyskandalen. Så makalöst svagt och pinsamt agerande.” skriver en annan kund.

”Tack och lov bytte i går till Länsförsäkringar, hej då Swedbank korrupt”, skriver ännu en arg kund.

 

Swedbank: Vi förstår att det uppstår många funderingar

Swedbanks kundtjänst försöker svara på kommentarerna och skriver:

”Vi förstår att det uppstår många funderingar rörande razzian. Vi kan bekräfta att Ekobrottsmyndigheten har initierat detta och aktiviteten är kopplad till den pågående förundersökningen gällande misstanke om röjande av insiderinformation. Just nu är ingen individ eller legal enhet misstänkt för brott. / Elin”