Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Svenska folket slår glassrekord i värmen

Värmeböljan innebär glassrekord.Foto: Henrik Holmberg / TT/Genrebilder
Det råder värmebölja - och svenska folket äter mer glass än någonsin.Foto: Triumf Glass

Värmerekord betyder glassrekord.

Svenska glasstillverkare jublar åt värmeböljan och glassförsäljningen är större än någonsin.

– Vi kommer att gå mot rekord. Det har varit magiskt, säger Felix Müntzing på Triumf Glass.

Det råder rekordvärme över stora delar av Sverige och den tycks aldrig vilja ta slut. Dessutom kom värmen väldigt tidigt i år med en första rejäl värmebölja redan i maj.

Det betyder mer klirr i kassan för landets glassproducenter.

Per Stenström är ordförande i Föreningen Svenska Glasstillverkare som organiserar 12 företag, däribland de allra största som GB Glace, SIA Glass och Triumf Glass.

– Jämför man fjolårets usla juli så är det jättebra nu, säger han och förklarar att glassförsäljningen ligger runt 20 till 30 procent över fjolårets siffror, i de olika glass-kategorierna.

– Det blir säkert rekord i år, både volym- och lönsamhetsmässigt, säger Per Stenström.

 

LÄS MER: Dyrare vanilj kan ge högre pris på glass 

 

Felix Müntzing på Triumf Glass säger att företaget går mot ett rekordår i försäljning, mycket tack vare det varma vädret.Foto: Triumf Glass

Felix Müntzing är marknadsansvarig på familjeföretaget Triumf Glass, som har runt 20 procent av den svenska marknaden.

– Det säljs väldigt mycket glass nu. Sommaren fram tills nu har varit helt fantastiskt. Det är som om det hade varit två somrar, säger han.

Många älskar glass

Han berättar att man brukar räkna med fem veckors fint väder varje säsong och nu är man uppe i sju, och det finns många sommarveckor kvar.

– Vi säljer på rätt bra, säger han. Vi kommer att gå mot rekord, det kan jag lova. Vi hade fint väder nästan hela maj och juni. Det har varit magiskt, säger han.

För Triumf Glass är försäljningen upp cirka 30 procent från förra året.

Men trots den stora försäljningen sker inga nyanställningar för att klara av produktionen. Skälet är att glassen som säljs under sommaren är tillverkad för flera månader sedan, ibland redan i december året innan.

 

LÄS MER: Prischocken: Så mycket dyrare är favoritglassen

 

Det gäller även på Triumf Glass.

– Vi försöker jobba extra länge. Det är svårt att nyanställa direkt när det kommer. Hade vi vetat att det skulle bli en bra sommar så hade vi anställt mer folk, säger Felix Müntzing.

Men blir det för varmt för länge blir det problem. Folk orkar inte gå till kiosken för att handla glass. Idealet är att värmeböljan bryts med regn då och då.

– Lite så är det. Då får folk upp suget igen. Nu tar man värmen för givet. I vanliga fall så brukar man passa på när solen är här. Nu har det varit varmt så länge att man gör annat än att bara äta glass och vara på stranden, säger Felix Müntzing.

Per Stenström på Föreningen Svenska Glasstillverkare håller med.

– Det idealiska är att det regnar några dagar så man får lite variation. Man blir latare och latare annars, säger han.

Annons: