Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Strejken fortsätter: ”Så länge det är nödvändigt”

SAS Ireland flyger, men de norska, svenska och danska piloterna strejkar. Foto: OLE BERG-RUSTEN / AP TT NYHETSBYRÅN
Så här såg det ut på Arlanda på fredagen Foto: HENRIK MONTGOMERY / TT NYHETSBYRÅN
Passagerare på Kastrup under fredagen. Foto: FRITZ SCHIBLI / EXPRESSEN/KVP
Foto: OLE BERG RUSTEN / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN

1 409 SAS piloter deltar i den pågående flygstrejken.

Även inför söndagen har hundratals avgångar ställts in – vilket påverkar 64 000 personer.

I nuläget finns inga nya förhandlingar i sikte.

– Vi kommer att strejka så länge det är nödvändigt, säger, René Arpe, ordförande för dansk pilotförening till SVT. 

Drabbas du av SAS flygstrejk på något sätt?

I torsdags kväll strandade förhandlingarna mellan SAS och flygbolagets piloter. Då kom medlarna med ett bud som accepterades av arbetsgivaren – men inte av piloterna.

Natten till fredagen gick de svenska, norska och danska SAS-piloterna ut i strejk. Sammanlagt handlar det om 1 409 piloter.

Och ett drygt dygn efter att den bröt ut har parterna fortfarande inte kommit närmare en lösning.

Inga förhandlingar mellan SAS och piloterna

– Det sker ingenting i förhandlingarna. Det finns ingen kontakt mellan parterna just nu, säger Wilhelm Tersmeden, ordförande för SAS-sektionen på Svensk pilotförening.

Vems ansvar är det att ta kontakt?

– Vi står till förfogande. Vi har försökt att komma till en lösning sen den 11 mars, men det här är en fråga som har pågått i flera år.

Enligt Wilhelm Tersmeden handlar piloternas krav inte främst om lönen, utan mer om anställningstrygghet.

– Just nu har SAS, genom att vägra SAS-piloterna villkor som motsvarar branschen i övrigt i Sverige och Skandinavien, tvingat fram den här strejken. Det är faktiskt SAS ansvar att se till att det här blir löst, säger han.

”En SAS-pilot gifter sig med bolaget och vi vill att SAS överlever. Men vi känner inte igen oss i den beskrivning av verkligheten den nuvarande ledningen gör”, säger Wilhelm Tersmeden. Foto: Jannis Politidis / Svensk pilotförening

SAS själva vill inte svara på frågor om förhandlingarna.

Presschefen Freja Annamatz hänvisar i stället till Transportföretagen, en arbetsgivarorganisation som företräder SAS i förhandlingarna. Där säger Ebba Fredin, pressansvarig:

– Just nu sker ingenting i förhandlingarna. Jag kan inte svara på fler frågor.

Hundratusentals resenärer påverkas

Strejken drabbar tiotusentals passagerare och det är i nuläget oklart hur länge till den kommer att pågå.

Piloterna från de skandinaviska länderna är samstämmiga – villkoren måste förändras.

– Det handlar om hyggliga arbetsförhållanden, om arbetstider men också fritid. Vi kommer att strejka så länge det är nödvändigt, säger, René Arpe, ordförande för dansk pilotförening till SVT.

– Strejkviljan är megahög i Norge. Nog är nog, säger Jan Levi Skogvang, ordförande för det norska pilotfacket till Tv-kanalen.

På fredagen ställde SAS in närmare 700 flyg, vilket drabbade över 72 000 resenärer. På lördagen har SAS ställt in ytterligare 329 flyg, vilket påverkar runt 34 000 passagerare. 

Det motsvarar cirka 70 procent av SAS flygningar. SAS Ireland och underleverantörer påverkas inte av strejken.

– Vi flyger fortfarande ungefär 30 procent, så det är viktigt för passagerarna att gå in på vår hemsida för att kolla upp sina flygningar, säger SAS presschef Freja Annamatz.

Fler inställda avgångar söndag

De inställda avgångarna fortsätter även under söndagen. Totalt ställs 587 avgångar in – vilket beräknas drabba närmare 64 000 passagerare.

SAS skriver i ett pressmeddelande:

”Vi gör allt vi kan för att hjälpa våra resenärer. SAS strävar efter att nå en lösning så snart som möjligt för att minimera att fler kunder påverkas”.

Freja Annamtaz säger att man kommer att ta beslut om söndagens flygningar under lördagen. Foto: SAS

Flygbolaget uppmanar alla konsumenter att hålla koll på sina flygningar på SAS.se/storningar. På SAS.se/trafikinformation går det även se vilka flighter som flyger oavsett strejk.

De resenärer som ska flyga under söndagen har möjlighet att boka om eller avboka sin resa. Även andra resenärer, som har biljetter till och med onsdag den 1 maj, har fri ombokning.

– Det är otroligt beklagligt och jag förstår att det är enorm frustration för passagerarna, säger Freja Annamatz om strejken.

Hon fortsätter:

– Det enda vi vill är att fortsätta förhandla för det är så vi kan komma fram till en lösning. Vi är beredda att förhandla när som helst.

Det säger piloterna också, varför pågår inga förhandlingar?

– Jag har inga kommentarer om förhandlingarna.

Lägger ansvaret på SAS vd Rickard Gustafsson

Från piloternas sida säger man att det är ”extremt olyckligt” att strejken drabbar passagerarna.

– Men vi menar att hela ansvaret ligger på Rickard Gustafsson och SAS, säger Wilhelm Tersmeden.

Kommer ni backa från några av era krav?

– Man kan aldrig uppnå allt man önskar i en förhandling. Vi har alltid kompromissat, vi har alltid ställt upp på företaget. Vi är den enda personalgrupp på företaget som har gått ner i lön och ändrat en massa saker för att hjälpa SAS komma ur nöd. Så det är inte rättvist att de enda som kompenseras för det är ledningen.

2012 gick SAS ut med att personalens lön skulle sänkas med upp till 15 procent. Samtidigt valde vd:n Rickard Gustafson att sänka sin egen lön med 20 procent.

”Vi menar ju att vi har ett bra erbjudande för våra piloter. När vi rekryterar nya piloter får vi väldigt många ansökningar, av väldigt duktiga medarbetare, men vi kan heller inte tillåtas att skapa en kostnadsexplosion i bolaget”, säger Rickard Gustafson till Sveriges Radio. Foto: BERTIL ENEVÅG ERICSON / TT / TT NYHETSBYRÅN

Fick höjd lön 2016

Men fyra år senare höjdes vd:ns lön med över två miljoner – mitt under SAS stålbad.

– När piloterna också vill ta igen det man har förlorat, då vägrar han oss det. Jag håller honom som ytterst ansvarig för att det blir en lösning, säger Wilhelm Tersmeden.

Ett av de största problemen, enligt Tersmeden, är att SAS och piloterna inte ens har samma uppfattning om verkligheten.

– Jag hoppas SAS ledning så snart som möjligt tar kontakt med oss och ger oss ett erkännande att verkligheten ser ut som vi beskriver den och så har vi den verkligheten som utgångspunkt när vi diskuterar. Då skulle vi ha en lösning omedelbart.

Vd Rickard Gustafsson har pratat med norska Dagens Näringsliv och Studio ett i Sveriges Radio om strejken. Han säger bland annat:

– Vi gör allt vi kan. Passagerarna har tagits som gisslan. Vi måste få piloterna tillbaka till förhandlingsbordet.

DET HÄR SÄGER SAS

• Piloterna vill ha 13 procents löneökning.

• Piloterna tjänar i snitt 85 000 kronor:

• Men traktamenten och tillägg hamnar snittlönen på 93 000 kronor i månaden.

• SAS erbjuder piloterna en löneökning på 2,3 procent.

DET HÄR SÄGER PILOTERNA

• En ingångslön för en pilot ligger på 34 000 kronor i månaden.

• De bäst betalda piloterna, som är kaptener, har en lön på 97 000 kronor i månaden.

• Piloterna hävdar att de lönenivåer för piloterna som SAS pratar om är felaktiga.

• Piloterna vill ha en lön som ligger i nivå med andra jämförbara flygbolag som, enligt piloterna, har 10-20 procents högre löner.

• Wilhelm Tersmeden säger:

– Det finns 70-80 olika sätt att räkna på löner. Jag kan inte ge dig en snittlön.

• Wilhelm Tersmeden säger också att piloterna får traktamente när de är ute och övernattar.

• Men också att piloterna bara har grundlön. Det finns inga flygtillägg, det finns inga helgtillägg, det finns ingen OB.

• Piloterna vill också ha fasta scheman, och säger att de i dag riskerar att jobba sju helger i rad.