Foto: MATTIAS FORSBERG
 Foto: MATTIAS FORSBERG

Stora hyllningen till svenska klädmärket

Publicerad

Gina Tricot hyllas nu rejält i England.

Världens största nyhetssajt, Mail Online, menar att det svenska klädmärket är Skandinaviens svar på spanska jätten Zara.

”Gina Tricot är Zara i hälarna”, skriver Mail Online bland annat.

Mail Online konstaterar i sin artikel två saker:

Att Zara är superstort.

Att Gina Tricot, både är mindre och relativt okänt på de brittiska öarna – men att det svenska klädmärket nu börjar spänna musklerna.

Mail Online menar att Gina Tricot erbjuder kläder i tiden, och dessutom till priser som inte gräver stora hål i konsumenternas plånböcker.

Ett av skälen till att britterna nu fått upp ögonen för de gulblåa kläderna är den hjälp märket fått av diverse svenska bloggkändisar och influencers, som lagt ut bilder på Instagram.

Mail Online skriver vidare att få andra klädmärken de senaste åren kunnat konkurrera med Zara, som fullkomligt sprutat ur sig kollektion efter kollektion beroende på årstiden.

 

LÄS MER: Gina Tricot i konflikt om Skam-kollektion

Anine Bing ett ansikte utåt

I februari blev det känt att designern, modeinfluencern och fotomodellen Anine Bing inlett samarbete med Gina Tricot. Vilket är det modekedjans första samarbete av den sorten. 

Anine Bing ska, förutom att vara ett ansikte utåt för klädjätten, även lansera den egna kollektionen Anine Bing <3 Gina Tricot.

– Vi ville hitta en person som inte bara är stor på den svenska marknaden, utan även den på den internationella, förklarade Magnus Månsson, vd på Gina Tricot, för Dagens Media och fortsatte:

– Här känner vi att ett plus ett kan bli tre. För oss är det här inte bara en kollektion, det är också helt rätt för varumärket.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen