Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Stor kritikstorm mot Coops bank-ID-krav

Nilla Boman, 75, är en av många äldre kunder som riskerar att bli av med sitt betalkort på Coop eftersom man inte kan logga in med bank-ID. Foto: Privat
Bakgrunden är enligt Coop en anpassning till penningtvättlagen.
Många äldre personer har inte tillgång till bank-ID. Foto: ANN JONASSON
På Coop Sverige bekräftar man att alla Medmera-kunder måste svara på frågorna, annars riskerar man att bli av med betalkortet.

En storm har utbrutit bland Coops äldre kunder efter kravet på bank-ID för att kunna använda Medmera-kortet för betalning.

– Det kan väl inte vara lag på att ha bank-ID. Jag tycker det känns förnedrande, säger Nilla Boman, 75.

Använder du digitalt Bank-ID?

Nyligen har innehavarna av Coops Medmera-kort fått hem ett brev med olika frågor. 

Bakgrunden är enligt Coop en anpassning till penningtvättlagen. Lagen stipulerar bland annat att banken ska kunna redovisa hur kunderna använder sina betalkort och varifrån de får sina inkomster. 

"För att säkerställa att man har tillräcklig kundkännedom och därmed kunna motverka penningtvätt och finansiering av terrorism", skriver Coop i brevet.

”Tillhör en annan generation”

Men för att kunna besvara frågorna måste du logga in med bank-ID. Annars riskerar du att bli av med Medmera-tjänsten.

Många har reagerat på det här. Dels för att man tycker frågorna om privatekonomin är påträngande, dels för att det fortfarande är många, framför allt äldre personer, som inte har tillgång till bank-ID.

 

https://www.facebook.com/CoopSverige/posts/10156494847023454

 

Lena Thynell skriver på Coops Facebooksida att hennes gamla föräldrar är förtvivlade. De får sina livsmedel hemlevererade från Coop via hemtjänsten, men har inte dator eller smartphone. Än mindre digitalt bank-ID.

"Mina föräldrar har aldrig haft och kommer aldrig att ha bank- ID! De tillhör en annan generation!" rasar hon på Facebook.

Till Expressen säger Lena Thynell:

– Det jag blir så upprörd över är att de gamla och sköra i vårt samhälle blir hanterade på detta vis. Om man inte har den nya tekniken så finns det inga alternativ.

En annan kund skriver på Facebooksidan:

"Fick brev från Coop, där det står att alla som saknar bank-ID ska antingen skaffa ett eller avsluta sina konton och medlemskap hos Coop. Alla varken har eller kan ha bank-ID. Ska man då inte kunna vara kund hos Coop längre?"

 

https://www.facebook.com/CoopSverige/posts/10156487210973454

 

LÄS MER: Pensionerade polisen Kaj, 81, blåste bank ID-bedragarna

 

Många äldre personer är oroliga över att kraven på bank-ID kommer överallt – inte bara på Coop.

Nilla Boman, 75, i Bromma berättar att det gör henne stressad.

– Jag har försökt att få bank-ID fungera i min gamla dator, men jag klarar inte av att hantera det. Detta gör mig jättestressad och får mig att må dåligt.

Nilla har varit medlem i Coop, eller Konsum som det hette förr, i hela sitt vuxna liv. Betalkortet använder hon genom att sätta in pengar på ett konto, och då är det den vanliga bankens säkerhetsdosa som gäller.

Coop: Måste följa lagen

– Hur svårt ska det vara att skicka de här frågorna hem till mig så jag kan svara på dem. Jag tror inte det finns någon lag som säger att man måste ha bank-ID, säger Nilla Boman besviket.

Hon tror att Coop riskerar att förlora många av sina äldre kunder nu.

– Jag har pratat med många andra äldre och de har varken dator eller smartphone. Och då får man inte vara med längre. Det kan inte vara möjligt att man får behandla folk så.

På Coop Sverige bekräftar man att alla Medmera-kunder måste svara på frågorna, annars riskerar man att bli av med betalkortet. Medlemskapet i Coop kvarstår dock.

Men alla har inte tillgång till bank-ID. Borde det inte gå att lösa det här med tanke på att många är gamla trogna Coop-kunder?

– Vi har inte samma resurser som stora banker att utveckla egna system, utan vi  har valt att förlita oss på bank-ID. Vi beklagar att en del kunder tycker det är krångligt och visst har vi fått reaktioner. Men det är lagen som kräver detta, svarar Tobias Rydergren, presschef på Coop Sverige. 

Tobias Rydergren, presschef och talesperson hos Coop Sverige. Foto: Coop

Finns ett stort digitalt utanförskap

På Pensionärernas riksorganisation, Pro, har man uppmärksammats på äldrekritiken mot Coop.

– Vi har fått samtal om detta och det här känns som man har missat att det finns en stor grupp kunder som inte använder bank-ID, säger Ola Nilsson, sakkunnig i konsumentfrågor hos Pro.

Det digitala utanförskapet är i dag stort, konstaterar Pro. Bland svenskar över 75 år är det 40 procent som inte kommit in den digitala världen.

– Man måste ha motivation och dessutom pengar till apparaterna. Någonstans orkar man inte med. Därför måste det finnas alternativ för dem som inte kan göra sina betalningar på internet, anser Ola Nilsson.

”Har inte haft de problemen”

Hos några av Coops största konkurrenter har man inte drabbats av samma proteststorm.

– Vi har ingen egen bank så vi har inte haft de problemen. På Willys och Hemköp har vi ett bonuskort som är kopplat till ett vanligt bankkort, uppger Claes Salomonsson, presschef på Axfood.

Ica erbjuder sina kunder inloggning och uppdatering av uppgifter med bank-ID eller lösenord, och bank-ID eller säkerhetsdosa om man har bankkort på Ica Banken, säger Catharina De Geer, pressansvarig på Ica Gruppen AB.

Penningtvättlagen

Den uppdaterade penningtvättslagen bygger på EU-bestämmelser som i ännu högre grad ska motverka penningtvätt och finansiering av terrorism.

Lagen, som trädde i kraft 1 augusti 2017, förtydligar kraven på kundkännedom.

Den första maj i år infördes dessutom en ny betaltjänstlag.  Den syftar enligt finansdepartementet till att "utveckla marknaden för elektroniska betalningar och skapa bättre förutsättningar för säkra och effektiva betalningar".

 

Annons: