Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Stor förvirring efter fiaskot med nya Postnord-bilarna

Mellan 80 och 100 nyinköpta Renault-bilen står nu stilla med informella körförbud.Foto: LEIF BRÄNNSTRÖM
Renault har ännu inte hittat några fel på Postnords nyinköpta Kangoo-bilar.Foto: LEIF BRÄNNSTRÖM
Problembilarna är av modellen Kangoo maxi.Foto: LEIF BRÄNNSTRÖM
Foto: LEIF BRÄNNSTRÖM

Fiaskot med Postnords nyinköpta Renault-bilar kan bli dyrbart.

Bilarna får fortfarande inte köras i minusgrader och där det finns snö.

Men det är oklart vem som får ta den ekonomiska smällen med de stillastående Renault–bilarna.

– Det blir en kommersiell diskussion som vi måste ta med vår leverantör, säger Mathias Krümmel, operativ chef på Postnord, till Expressen.

Postnord hoppas på våren utan snö och minus för då är det fritt fram för de nyinköpta blå Renault–bilarna att rulla igen.

På flera håll står de blålackerade bilarna med informella körförbud i avvaktan på besked vad som orsakat att bromsarna slutat fungera på ett par bilar.

Expressen berättade i förra veckan om problemen med de nya Renault–bilarna av modellen Kangoo maxi som inte klarar vinterväder.

Femhundra Kangoo–bilar med 1,5-liters dieselmotorer på 90 hästkrafter har köpts in av Postnord.

Postnord pressat av bilfiaskot

Efter fyra incidenter på kort tid har Postnord ställt mellan 80 och 100 bilar med informella körförbud – och nu tvingas man i stället hyra bilar.

– Är det minusgrader och snö ska bilarna inte köras, säger Mathias Krümmel, operativ chef på Postnord.

För Postnord är det ett pressat läge eftersom bilarna är högerstyrda och nu tvingas man för dyra pengar gå ut på den ordinarie hyrbilsmarknaden och hyra vanliga högerstyrda fordon. 

Felet är fortfarande en gåta.

– Felet sitter någonstans i anslutning till hjulen. Mer exakt vet jag inte, säger Mathias Krümmel.

Har det dykt upp fler felanmälningar på bilarna?

– Det har kommit in ytterligare incidentrapporter. Det vi ännu inte vet om de är relaterade till samma problem eller andra problem.

Postnords nyinköpa Renault-bilar av modellen Kangoo får inte köras i minusgrader och snöväder.Foto: LEIF BRÄNNSTRÖM

Det är framför allt vagnparken i norr som drabbas.

Postnord hyr nu in vanliga vänsterstyrda bilar.

– Det innebär att vi tappar en del produktivitet utifrån perspektivet att i stället för att brevbäraren kör fram till brevlådan och öppnar fönstret och stoppar brevet i lådan så måste han eller hon stanna gå ut och gå runt bilen.

Oklart vem som ska stå för slutnotan

I Postnords kravspecifikation finns angivet att fordonen ska klara nordiskt klimat.

– Läget är naturligtvis ansträngt och det innebär också en merkostnad för oss, säger Mathias Krümmel.

Vem ska ta den ekonomiska notan för det här?

– Det blir en kommersiell diskussion som vi måste ta med vår leverantör. Just nu är fokus bara på att lösa problemet.

På Renault är man inte direkt meddelsam om vem som ska stå för slutnotan.

– Det håller vi på och reder ut med Postnord, säger Karin Lyrborn, pressansvarig hos bolaget.

Det är fyra incidenter som legat till grund för det informella körförbudet.

Hos Renault Sverige uppger man dock att det är två fordon som undersöks av tekniker på verkstad.

Karin Lyrborn, pressansvarig hos Renault.

– De håller på och utreder det med de bilar som är aktuella. Vi för vår diskussion med Postnord i första hand och inte via pressen har vi sagt, säger Karin Lyrborn, pressansvarig hos Renault.

Hur ska privatpersoner som köpt den här modellen reagera?

– Det här en specifikation för Postnord. Det handlar om extrema förhållanden i det här fallet och det gäller i första hand två bilar som vi utreder.

Inga andra rapporter om den här typen av problem på andra bilar av modellen?

– Nej, det är därför vi är så förundrad. Vi har sålt tusentals Kangoor i Sverige och det har inte drabbats av några sådana här problem tidigare.

TV: ”Digitaliseringen är brevets största konkurrent”

Annons: