Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Stig har väntat ett år på pengar han blivit lovad

"Det är för jävligt och dumt. Jag är pensionär så jag har tid, men det är ändå så fruktansvärt nonchalant", säger Stig Jonsson om kampen mot flygbolaget Primera air.Foto: Privat
Primera air har både egna flygningar och är charterflygbolag åt Solresor. I somras hamnade bolaget i blåsväder då hundratals svenskar drabbades av kraftiga förseningar.Foto: Stina Stjernkvist / TT NYHETSBYRÅN
"Jag vill bara att de ska svara på mina mejl och meddela när pengarna kommer", säger Stig Jonsson.Foto: Johan Nilsson / TT NYHETSBYRÅN

Stig och Anitha Jonssons flyg blev 22 timmar försenat.

Nu – nästan ett år senare – har paret fortfarande inte sett skymten av någon kompensation från Primera air.

Och svaren på varför uteblir.

– Men jag ger mig inte. Jag ska ha pengarna, säger Stig Jonsson.

Stig Jonsson, 69, och hans fru Anitha Jonsson, 68, såg fram emot tre veckor på Teneriffa i spanska Kanarieöarna. Men resan fick ingen bra start – Primera airs flyg från Landvetter försenades med 22 timmar.

Det här var den 26 februari i fjol, och Stig Jonsson reklamerade resan direkt.

– Sedan dess har jag tjafsat med flygbolaget, säger han.

 

LÄS MER: Blev lovade ersättning av Primera – har väntat i månader 

 

Väntar på pengar från Primera air

I maj bekräftade Primera air att man skickat vidare "all relevant information" till ekonomiavdelningen. Stig och Anitha Jonsson beviljades en kompensation på 800 euro, ungefär 8 000 kronor. De skulle få pengar inom åtta veckor.

Stig Jonsson tycker mest synd om de som skulle till Teneriffa i en vecka, som missade ett helt dygn i och med flygförseningen för snart ett år sedan.Foto: Colourbox

Nu har det gått nästan ett år – utan att paret sett skymten av några pengar.

– I september sa de att de hade försökt betala men att banknumret inte var korrekt. Då rättade jag till det och skickade rätt uppgifter, berättar Stig Jonsson och tillägger:

– Så hade de velat betala hade de gjort det.

 

LÄS MER: Skandalflyget som tvingats ersätta mängder av resenärer 

 

Primera air skriver i ett mejl till Dina Pengar att alla som har rätt till kompensation kommer att få sina pengar. Men eftersom 2017 var ett rekordår sett till antal passagerare har flygbolaget också fått fler klagomål än tidigare – något som slöar ner processen.

Både vad gäller utbetalningar och att svara på mejl.

Är det rimligt att folk måste vänta i kompensation upp till ett år?

"Vi förstår kundernas frustration och ber om ursäkt för fördröjningar i betalningsprocessen. Vi undersöker om vi kan snabba på den", skriver Primera airs pressavdelning.

Flera anmälningar mot Primera air

Paret Jonsson är inte ensamt om att vänta på pengar.

På Konsument Europa ökade antalet ärenden som involverar Primera air drastiskt under 2017. Det största problemet:

Kunderna får inte sin utlovade kompensation.

 

Det här är Primera Air

Primera Air är ett flygbolag som både flyger reguljärt och fungerar som charterflygbolag åt Solresor, som har samma ägare.

Moderbolaget heter Primera Travel Group HF och är baserat på Island.

Koncernstrukturen är snårig – med ett callcenter i Köpenhamn i Danmark, dotterbolag i både Sverige och Norge och en stor del av flygverksamheten som styrs från Riga.

Flygverksamhetens huvudkontor flyttade till Lettland efter ett bråk med Svensk pilotförening 2014, då de vägrade teckna kollektivavtal för de piloter som var baserade i Sverige.

Flygbolaget har en relativt liten flotta. Enligt dem själva totalt åtta flyg – med baser i Stockholm, Göteborg, Malmö, Billund, Köpenhamn, Oslo och Helsingfors.

– Primera Air har angett att de ska betala ut ersättning och kompensation, men konsumenterna har hittills inte fått några pengar och då ringer de till oss, sa Karolin Kühn, juridisk rådgivare på Konsument Europa, till Dina Pengar vid årsskiftet.

 

LÄS MER: Anmälningar har haglat in mot charterbolaget 

 

Allmänna reklamationsnämnden tog emot 79 anmälningar mot Primera air under fjolåret. En ökning med närmare 150 procent jämfört med 2016.

Sedan årsskiftet har ytterligare sex anmälningar inkommit. Alla rör kraftigt försenade eller inställda flyg.

"Vi försäkrar att alla som väntar på kompensation kommer att få den inom den närmaste framtiden", skriver Primera air i ett mejl till Dina Pengar.Foto: Johan Nilsson / TT NYHETSBYRÅN

Missnöjet mot flygbolaget "Nonchalant"

Flera kunder upplever också att det är svårt att få kontakt med bolaget.

– Jag skriver till dem med tre-fyra veckors mellanrum. De svarar inte. I början kom det ett automatsvar men det gör det inte längre, säger Stig Jonsson.

 

LÄS MER: Flygkaoset kostade Viktoria och hennes vänner 16 000 kronor

 

Han fortsätter:

– Det är det som irriterar mig mest. Att jag inte får tag på dem. Det är så fruktansvärt nonchalant.

Nu överväger han och hustrun att vända sig till Allmänna reklamationsnämnden.

– I värsta fall får jag stämma dem. Det kommer kosta men jag ger mig inte, jag ska ha pengarna, säger Stig Jonsson.

Primera air: "Processen långsammare än normalt"

Primera air rekommenderar kunder att i första hand kontakta flygbolaget för att hitta en "passande lösning för varje fall" – men säger samtidigt att om konsumenterna vill vända sig till myndigheter är det deras rättighet.

Hur får de kontakt med er? Varför svarar ni inte på mejl från upprörda kunder?

"Vi svarar på kundernas mejl, men varje fall utreds separat och vi har tagit emot ett stort antal krav så processen är långsammare än normalt".

 

 

Söka ersättning för flygresor

Flyger du inom EU har du rätt till service och assistans om flyget är försenat. Om du ankommer till resmålet minst tre timmar för sent kan du också ha rätt till ekonomisk ersättning.

Till exempel kan du få 400 euro för en försenad flygning inom EU längre än 1 500 kilometer.

Blir flyget inställt har du rätt till återbetalning eller ombokning, och eventuellt kompensation.

Reklamera resan skriftligt till bolaget. Bifoga kopior på biljetter, kvitton och eventuella utlägg.

Om inte flygbolaget svarar kan du kontakta Konsumentverket, Hallå konsument, Allmänna reklamationsnämnden eller Konsument Europa för hjälp.

Forbrukerrådet kan du med hjälp av en kalkylator räkna ut din ersättning.

Källa: Konsument Europa

Annons: