Michael Lundahl, försäljningschef för Polarica i Sverige. Foto: PolaricaMichael Lundahl, försäljningschef för Polarica i Sverige. Foto: Polarica
Michael Lundahl, försäljningschef för Polarica i Sverige. Foto: Polarica
Här är Polaricas produkt Kronhjortskav, som nominerats till "Årets matbluff". Orättvist, anser företaget. Foto: PolaricaHär är Polaricas produkt Kronhjortskav, som nominerats till "Årets matbluff". Orättvist, anser företaget. Foto: Polarica
Här är Polaricas produkt Kronhjortskav, som nominerats till "Årets matbluff". Orättvist, anser företaget.  Foto: Polarica
En äkta svensk kronhjort, förevigad i Skånes djurpark. Foto: SKÅNES DJURPARK SKÅNES DJURPARKEn äkta svensk kronhjort, förevigad i Skånes djurpark. Foto: SKÅNES DJURPARK SKÅNES DJURPARK
En äkta svensk kronhjort, förevigad i Skånes djurpark.  Foto: SKÅNES DJURPARK SKÅNES DJURPARK

Stämplas som matbluff – producenten slår tillbaka

Publicerad

I "Årets matbluff" nomineras flera varor för att vara vilseledande – nu svarar livsmedelsproducenterna. 

Kryddmärket Kockens lovar hädanefter riktig citron i sin ekologiska citronpeppar – och Polarica anser att deras kronhjortskav inte borde vara nominerat. 

– Om vi hade använt oss av åsnekött skulle jag själv ha skrivit under på den här listan. Men kronhjort är ett vilt djur, säger Michael Lundahl, försäljningschef i Sverige. 

Expressens Dina Pengar har tidigare skrivit om listan som ingen livsmedelsproducent vill hamna på – "Årets matbluff". 

Den ideella föreningen Äkta vara ligger bakom omröstningen om den mest vilseledande matprodukten. 

Dina Pengar har bett producenterna bakom årets nominerade varor om kommentarer. 

LÄS MER: Finalklart: Här är årets fem största matbluffar

Polarica kronhjortskav: ”Väldigt orättvist”

Polarica KronhjortskavFoto: Äkta vara

Michael Lundahl, försäljningschef för Polarica i Sverige, säger sig ha satt morgonkaffet i halsen när han såg att produkten Kronhjortskav hade kvalificerat sig till en av fem finalplatser i omröstningen för 2017.  

– Det här är en lista man absolut inte vill hamna på. Samtidigt så tycker jag att det är bra att den här föreningen finns för att ta till vara på konsumenternas intressen, säger Michael Lundahl. 

"Tillverkarens namn till trots kommer köttet i denna skav varken från vilda djur eller från polartrakterna. Istället kommer råvaran från farmade kronhjortar som fötts upp på Nya Zeeland, vilket framgår av ingrediensförteckningen", står det i motiveringen till varans finalplats. 

Polarica anser att placeringen är "väldigt orättvis". 

– När vi kommer till kronhjorten är det de facto ett vilt djur, men det enda vilda djur som man faktisk kan avla inom hägn. När vi skriver att det är "farmat" så tolkas det som att det inte är vilt. Men på de här farmerna i Nya Zeeland så rör sig djuren i hägn som har enorma ytor, säger Michael Lundahl.  

Kronhjort. Foto: / SVT

LÄS MER: Lallerstedts bearnaise ”vann” Årets matbluff

Svensk kronhjort för lyxjakt räcker inte för Polarica

Att använda kött från svenska kronhjortar är inte praktiskt möjligt, enligt Polarica. 

– Den svenska kronhjorten som finns här är huvudsakligen utplacerad i väldigt liten skala, för lyxjakt. Vi jobbar utifrån en nordisk bas och vi jobbar även med en exportsida. Den kronhjort som finns i Sverige räcker inte till för vår affär. Nya Zeeland är världens största producent av kronhjort och när vi skriver att den är farmad så är vi väldigt ärliga mot konsumenterna. Det är olyckligt att det kan misstolkas, men det bygger nog på kunskapsbrist, säger Michael Lundahl. 

Du tycker inte att er produkt bör ha finalplats i "Årets matbluff", men anser du att andra finalister som ekologisk citronpeppar utan citron och guacamole med 0,7 procent avokadopulver hör hemma på listan? 

– Ja, det tycker jag som konsument. Och den här andra drycken med smultron, som knappt har sett ett smultron, det tycker jag är fusk. 

Förra årets "vinnare", kändiskockens Erik Lallerstedts tryffelbearnaise med 0,005 procent tryffel, röstades fram av 14 000 svenskar. 

Se nedan hur de andra finalisterna för 2017 kommenterar sina nomineringar. 

LÄS MER: Erik Lallerstedt får stöd av Mannerström

Kockens ekologisk citronpeppar: Ändrar receptet

Kockens ekologisk citronpeppar, finalist i "Årets matbluff". Nu ändrar Kockens receptet. Foto: Äkta Vara

Motiveringen till finalplaceringen lyder bland annat: "Den innehåller inte citron, den smakar inte citron och den ska inte användas för att krydda citroner. Trots det heter produkten citronpeppar. Ekologisk dessutom." 

– Att bli nominerade är självfallet tråkigt, då vi inte tycker att vi agerat vilseledande. Samtidigt är det en påminnelse att vi kontinuerligt måste uppdatera våra recept så att konsumenterna upplever att vi möter deras förväntningar, säger vice vd Johan Tornakul till Dina Pengar. 

Kockens kommer nu förändra receptet. 

– Vi har under årens lopp inte fått kritik förrän nu och vi kan konstatera att konsumenternas uppfattning förändras över tid. När vi nu fått kritik, kommer vi att ändra receptet så att det innehåller naturlig citronråvara. Det arbetet är redan i gång. Samtidigt kommer vi att sänka salthalten. Då detta kommer att innebära en viktförändring, kommer vi att komma med det nya receptet i butik i vecka 34. Detta är nästa möjliga tillfälle att genomföra en förändring tillsammans med kedjorna, säger Johan Tornakul. 

LÄS MER: Nio produkter anmäls till Livsmedelsverket

Kiviks musteri Smultron bärdryck: ”Väldigt tråkigt” 

Smultron bärdryck, Foto: Äkta Vara

I motiveringen står det bland annat: "Endast en halv procent av innehållet är smultronjuice, vilket förstås är långt ifrån tillräckligt för att ge någon nämnvärd smultronsmak. Den kommer i stället från syntetiskt framställt aromämne".  

– Det är självklart väldigt tråkigt att uppmärksammas i detta sammanhang.  Jag vet inte hur urvalet till den här nomineringen görs, men vi är alltid väldigt noga med att följa Livsmedelsverkets och livsmedelsindustrins alla lagar, så även i det här fallet, säger Thomas Jensen, vd för Kiviks musteri. 

Vad tycker ni om att produkten uppfattas som vilseledande? 

– Vi tillverkar must och juice som enligt reglerna ska ha 100 procent fruktinnehåll, men erbjuder även andra kategorier av drycker såsom frukt- och bärdrycker som inte måste ha lika högt fruktinnehåll, och som passar för andra sammanhang och behov. Smultron är en råvara som är svår att få tag på och som därför är svår att hålla höga nivåer av, vi har tydligt deklarerat allt innehåll på förpackningen, följt de regler som finns och visar på framsidan vilken smak drycken förväntas ha. Men självklart lyssnar vi; är det så att den bedöms vara vilseledande för våra konsumenter vill vi naturligtvis ändra på det och se över hur vi kan göra det bättre. 

LÄS MER: Ny lag skapar debatt om humrar känner smärta

Ica Basic Citron: ”Ett lågprisalternativ”

Ica Basic Citron har tilldelats en av de fem föga åtråvärda finalplatserna i "Årets matbluff". Foto: Äkta Vara

I motiveringen står det bland annat: "Flaskan ser ut som en citron, den enda beteckningen på den är citron, men den som vänder på pappersbladet får se att den trots detta bara innehåller 10 procent citronjuice. Resten är vatten, konserveringsmedel samt ren citronsyra, som man har använt för att göra den lika sur som riktig citronjuice

Therese Lystedt, pressansvarig hos Ica Gruppen AB. Foto: Ica/ Magnus Glans, 2012

– Ica Basic Citron är Icas lågprisalternativ. För de kunder som önskar 100 procent citronjuice finns andra alternativ, exempelvis I love eco Citron. Vi beklagar om produkten upplevs som vilseledande, men vi deklarerar tydligt produktens innehåll och andelen citronjuicekoncentrat på ingredienslistan. Det pågår ett arbete med att se över produktens namn för att vara ännu tydligare mot kund, säger Therese Lystedt, pressansvarig hos Ica Gruppen AB. 

LÄS MER: Fazers lanserar bröd med torkade syrsor i

Banderos Dip sauce guacamole style: 

Banderos guacamole innehåller avokado. I pulverform. 0,7 procent. Foto: Äkta Vara

Dina Pengar har inte kunnat hitta kontaktuppgifter till tillverkaren. 

Motiveringen till "Årets matbluff" lyder: "Guacamole står det stort på förpackningen, men den här produkten är mycket långt ifrån vad denna avokadobaserade röra brukar innehålla. Visserligen står det "style", med betydligt mindre text under ordet, men man borde ändå kunna förvänta sig mer än ynka 0,7 procent avokadopulver i denna produkt. Största ingrediensen i denna dipp är i stället vatten. Och den gröna färgen kommer förstås från färgämnen". 

 

 

 

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


NYTT NYHETSBREV: Dina Pengars krönikör Frida Bratt guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen