Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Sportkedjorna i kris – butiker kan stängas

”Vi värderar vårt butiksbestånd hela tiden. Det är mer aktuellt nu än någonsin”, säger Intersport Sveriges vd Marcus Wibergh till Di.Foto: MALIN LÖÖF
”Vi och fastighetsägarna lever i två olika världar där”, skriver Team Sportias vd, Lars Palmgren.Foto: DAVID HÅRSETH / DAGSMEDIA.SE

Det är tuffa tider för svenska sporthandlare.

En döende detaljhandel, e-handel och dyra lokalhyror sätter press på företagen, skriver Dagens Industri

I den norska sportjätten XXL:s kvartalsrapport, som kom under förra veckan, visade koncernen en minskad försäljning med 6,2 procent.

Trots stark tillväxt kan butiker tvingas stänga, säger vd:n Ulf Bjerknes till norska Nettavisen

– Nu är det några butiker med gult ljus och om vi ser en mer negativ utveckling kan det bli aktuellt att lägga ned dem, säger han till tidningen.

XXL:s svenska dotterbolag XXL Sport och Vildmark omsätter mest inom svensk sporthandel tillsammans Intersport, Stadium och Team Sportia.

 

”Vi investerar mycket i e-handel nu”, säger Magnus Wåhlander, general manager på Stadium till Di.Foto: PELLE T NILSSON / STELLA PICTURES

Upplever ett förändrat kundmönster

Även de tre andra sportaktörerna har sett vikande omsättningskurvor och utesluter inte nedläggning av butiker. 

– Vi värderar vårt butiksbestånd hela tiden. Det är mer aktuellt nu än någonsin, säger Intersport Sveriges vd Marcus Wibergh till Di.

Ett genomgående problem är att sportbutikerna upplever ett förändrat kundmönster där allt fler söker sig till e-handel. 

Sportkedjorna försöker följa efter den digitala trenden utan att släppa de starka varumärkena som byggts upp genom de fysiska butikerna. 

– Vi investerar mycket i e-handel nu, både vad det gäller plattform och sortiment. Vi har som mål att dubbla sortimentet online, men behålla den inspiration och personliga service butikerna ger, säger Magnus Wåhlander, general manager på Stadium till Di.

”Vi och fastighetsägarna lever i två olika världar”

Team Sportias vd, Lars Palmgren är inne på samma spår och skriver i ett mejl till Di:

”Alla kunder är i dag digitala och i stort sett alla besök i butik föranleds av webbesök för att se efter pris, urval och recensioner”.

Kombinationen av e-handel och fysiska butiker lyfts fram som en överlevnadsstrategi för sportjättarna.

Lars Palmgren menar att det krävs en förändrad syn på hyresavtal och hyror för att de inte ska bli tomt i butikslokalerna. 

”Vi och fastighetsägarna lever i två olika världar där”, skriver han.

Annons: