Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Skattesmällen mot 130 000 bilpendlare

Bistra tider stundar för tjänstebilsförarna som passerar förbi betalstationer för trängselskatt.

Från och med i dag gäller nya regler kring trängselskatten i Stockholm och Göteborg.

130 000 tjänstebilsförare drabbas hårt och kan få betala upp mot tusen kronor mer i månaden.

– Det är direkt oförskämt att verkställa nya regler så här snabbt, säger tjänstebilskonsulten Ronny Svensson.

Trängselskatt vid privat körning med tjänstebil är från årsskiftet en förmån som ska beskattas, vilket betyder att trängselskatten plockas bort från bilens förmånsvärde för att i stället skattas separat. Men förmånsvärdet sänks inte utan blir oförändrat.

De nya reglerna innebär förändringar både för arbetsgivare och anställda.

För anställda med tjänstebil i Stockholm och Göteborg blir det både dyrare – och krångligare att pendla från årsskiftet.

Bland annat måste man från och med 1 januari hålla egen journal och göra noteringar om vilka passager över betalstationer i Stockholm som skett vid tjänstekörning.

Alla passager som passeras vid privat körning – och hit räknas även resor till och från jobbet – måste bokföras av föraren.

När sedan arbetsgivaren får underlaget från Transportstyrelsen kan trängselskatten delas upp mellan privat- och tjänsteresor där alla privatresor ska förmånsbeskattas.

LÄS MER: Dolda skatterna i regeringens höstbudget 

14 000 nya kronor att skatta för

För en pendlare i Stockholm som jobbar 200 arbetsdagar per år och som kör fram och tillbaka till jobbet när trängselskatten är som högst (35 kronor) blir det avsevärt mindre i plånboken när 14 000 ska förmånsbeskattas.

Beslutet – som lades fram i höstbudgeten och klubbades för en månad sedan – har tagit många arbetsgivare på sängen, vilket även bekräftas av Skatteverket.

I Göteborgsområdet berörs runt 50 000 bilar, i Stockholmsområdet ligger siffran på 80 000.

Ronny Svensson, tjänstebilsexpert.

– Från beslut till verkställande har det gått väldigt fort. För många är detta nyheter även om detta införs om drygt 14 dagar, säger Ronny Svensson, grundare och vd för tjänstebilskonsulterna Ynnor, som driver sajten Tjänstebilsfakta.se.

Han har bråda dagar och föreläser just nu för 30 storföretag i Göteborg om de nya skattereglerna.

– Alla kommer att tvingas se över sina system. Men det går helt enkelt inte att ställa om så här snabbt. För många är det jag pratar om rena nyheter, säger Ronny Svensson.

LÄS MER: Vinnarna och förlorarna i regeringens höstbudget 2017 

Summorna varierar

Det kan handla om väldigt olika belopp tjänstebilsförare kan tvingas betala, beroende på hur bilen används.

Men cirka 700 kronor mindre i plånboken per månad är vad många har att vänta sig, menar Ronny Svensson.

– Jag har inga problem med att det införs, men däremot att kasta in detta med en månad före man ska verkställa är direkt oförskämt, säger han.

Foto: MARCUS ERICSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN

Resa till och från jobbet är en privatresa. Enda sättet att undgå beskattningen är ett dokumenterat kundbesök längs vägen.

– Det kommer att bli ett ramaskri hos personalen när de inser hur hårt det slår mot deras egen plånbok, säger Ronny Svensson.

LÄS MER: TV-avgiften skrotas – ersätts av ny skatt 

Trängselskatt tidigare på morgonen

Ytterligare en beskattningsnyhet kommer att slå mot bilister.

Vid nästa halvårsskifte genomförs bonus/malus-systemet (ungefär: morot/piska) för fordonsskatten, vilket i flera fall ger dramatiskt höjda skattebelopp.

Morgonpigga bilpendlare i Stockholm åker på ännu en smäll. Uttagstimmarna för trängselskatten ändras från och med 2020. Beskattningstiden i Stockholm ändras från 06.30 till 06.00 samt trängselskatt även under en del av semesterperioden i juli.

Annons: