Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Skattesmäll mot nya bilar

Madeleine Fritz är försäljningschef vid Kvdbil. Foto: Kvdbil

Från och med nästa år blir det betydligt dyrare att köpa en ny bil. Anledningen är fordonsskatten som kommer att höjas betydligt för de bilar som säljs efter årsskiftet. 

– Det innebär en stor osäkerhet för dem som ska köpa nya bilar, säger Madeleine Fritz, försäljningschef vid Kvdbil. 

Det var knappt ett år sedan som bonus-malus-systemet, som ger bonus för bilar med lågt utsläpp och straffar modeller med högt utsläpp, infördes. Men nu ändras alltså skattemetoden återigen när räknemetoden WLTP införs. 

Tanken är att den nya metoden är att den ska mer rättvisande siffror för hur mycket koldioxid bilarna släpper ut. 

Med den korrektare räknemetoden beräknas siffrorna för hur mycket koldioxid en bil släpper ut stiga avsevärt för de flesta modeller. Därmed kommer även fordonsskatten höjas för bilar som säljs efter 1 januari 2020 jämfört med motsvarande bilmodeller i år. 

Tvingas betala upp till 10 000 kronor mer 

I snitt handlar det om ungefär 2 600 kronor mer men den nya räknemetoden kommer att slå olika mot olika modeller. 

– Man har ingen aning om vart skatten kommer att landa om man köper en ny bil som levereras under nästa år. Det får givetvis konsekvenser för hela systemet när en sådan osäkerhet finns hos individen som ska köpa en bil, det märker även vi som säljer begagnade bilar, säger Madeleine Fritz, försäljningschef vid Kvdbil. 

Som mest kan en bilköpare tvingas betala 10 000 kronor. Dessutom kommer de bilar som man får bonus för att köpa 

– Eftersom man inte vet vilka modeller som kommer slås hur av WLTP skapar det givetvis en stor osäkerhet för ekonomin hos köpare och många avstår ett nybilsköp eller väljer elbilar.

En fråga för regeringen 

Många inom bilbranschen är nu missnöjda med att den nya ändringen kommer så tätt inpå införandet av bonus-malus-systemet som tidigare har baserats på en annan räknemetod. 

– Man vet inte vilka konsekvenser den nya skatten kommer att få eller vad som kommer hända.

För regeringen är frågan högaktuell som, efter påtryckningar från flera bilhandlare, nu diskuterar kring om man ska vänta med införandet WLTP till 2021. 

– Det pågår en intern diskussion mellan berörda departement om man ska låta detta gå igenom eller om man ska skjuta på det ett år. Vi på miljödepartementet menar att man ska beskatta fordon utifrån den nya modellen då det ger mer rättvisa koldioxidvärden för bilarna, säger Martin Larsson som är kansliråd på Miljödepartementet till SR.