Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Sephoras besked om de svenska butikerna

Sephora har inte särskilt många butiker i Skandinavien, och är inte så starka i köpcentrum.Foto: ALEX TAI/SOPA IMAGES/SHUTTERSTOCK / ALEX TAI/SOPA IMAGES/SHUTTERSTOCK SHUTTERSTOCK

Sephora lägger om sitt fokus i Sverige.

I stället för fler butiker satsar skönhetskedjan på att växa på nätet, skriver Market.

– Vi tar marknadsandelar, säger Skandinavien-vd:n Jenni Österlund till sajten.

Skönhetskedjan Sephora lanserades i Norden 2012, och hade då stora planer om ett omfattande butiksnät med 35 butiker.

Det blev 14.

– Den planen reviderades ganska snabbt. Vi är inte så starka i köpcentrum utan satsar på citylägen, säger Jenni Österlund, vd för Sephora i Skandinavien, till Market.

Sephora satsar digitalt

2017 lanserades även e-handel i Sverige, och nu vill Sephora satsa ännu mer digitalt.

– E-handeln har boomat bra, vi gjorde en ökning på 100 procent första året och sedan har ökning legat på 80 procent per år, säger Jenni Österlund till Market.

I Norden är kedjans största kundgrupp mellan 15 och 25 år, och satsningen är på nya och trendiga märken.

Och Jenni Österlund tror att Sephora kan fortsätta växa.

– Planen är ungefär tio procent ökning varje år de kommande fem åren. Det är mer än marknaden så vi tar marknadsandelar, säger hon till Market.

Annons: